Een Oostenrijks hotel heeft een incassobureau ingeschakeld nadat een gast zijn sleutels kwijtgeraakte. De man moet daardoor bijna 10.000 euro betalen.
De gast verloor niet zomaar een sleutel, maar wel een loper waarmee eender welke kamer geopend kan worden. De eigenaar zag zich daardoor genoodzaakt elk slot te vervangen. Hoe de man aan een loper kwam is niet duidelijk, maar de consumentenbescherming vindt de claim absurd. 'Het is logisch dat als je iets kwijtspeelt, je deze moet vervangen. Maar alleen als er sprake is van echte schade, kan je een compensatie eisen en dan wel een die redelijk is', aldus Christian Schuster-Wolf van het Oostenrijkse overheidsagentschap voor consumentenbescherming.
De sloten vervangen bleek een dure grap voor het hotel Ze kregen een rekening in de bus van maar liefst 6.300 euro. Tijdens de werken ging het hotel een tijdje dicht, wat dan weer 3.000 inkomstenverlies betekende. Dat bedrag willen ze nu terugeisen van de hotelgast. De consumentenbond staat alvast volledig achter de beklaagde. Ze raden hem dan ook aan om het bedrag niet te betalen aangezien hij niet op de hoogte was van het feit dat hij een loper had. Het is niet duidelijk of het verhaal nog een juridisch staartje krijgt.