In de Finse Golf is op 85 meter diepte een bijna volledig intact zeventiende-eeuws fluitschip ontdekt. Het is vermoedelijk een handelsschip van Nederlandse origine. Het wrak is ontdekt door de non-profit organisatie Badewanne, die het vervolgens meldde aan het Finse Erfgoedagentschap voor Oudheden en de Nederlandse Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE).
Het schip rust recht op de zeebodem, onder andere omdat het een platte kiel en recht vlak heeft. Het grootste deel van haar tuigage ligt er verspreid omheen. Een sleepnet lijkt in het wrak verstrikt te zijn geraakt en is over het schip gesleept van de boeg naar het achterdek. Hierdoor is de voorsteven verplaatst en het achterdek en het smalle hakkebord van de fluit beschadigd. Desondanks lijkt het wrak nog altijd zeer goed intact te zijn. Dit is vaker het geval bij scheepswrakken die worden aangetroffen in de Baltische of Oostzee. Het lage zoutgehalte zorgt ervoor dat er geen paalworm (Teredo navalis) aanwezig is, maar ook de diepte, kou en gebrek aan stroming zijn ideale omstandigheden om schepen te behouden.
Het fluitschip is gezonken tussen het Finse Hanko-schiereiland en het Estse eiland Hiiumaa en inmiddels toegevoegd aan de MaSS database waarin de vindplaatsen en verhalen van wrakken worden verzameld. In het verleden zijn meerdere goed bewaarde Nederlandse scheepswrakken ontdekt in deze regio.
Fluitschepen waren driemasters die hoofdzakelijk gebruikt werden voor de handel: zij hadden een zeer grote laadcapaciteit, waren voor de handel op de Oostzee doorgaans niet of lichtbewapend en hadden een kleine bezetting, soms minder dan twintig personen. Dit werden Oostervaerders genoemd. De lading bestond veelal uit hout, hennep, teer en graan. Dr. Martijn Manders, hoofd van het Maritiem Programma Internationaal van de RCE:
“Er zijn maar heel weinig schepen die de tand des tijds zo goed hebben doorstaan als dit schip. Iedere keer als er weer zo’n ontdekking wordt gedaan, dan kunnen we in een keer zoveel meer leren over de scheepsbouwconstructie uit de zeventiende eeuw. Fluitschepen waren enorm belangrijk voor de economie in Nederland. Hiermee werd het (bijna) monopolie behaald op de graanhandel in Europa met extreem hoge winsten: ‘de Moedernegotie‘. Een groot laadvermogen, kleine bemanning en lage belastingen bij de Sont waren hier de oorzaak van. Al met al een belangrijk stuk Nederlandse geschiedenis in Finse wateren!”
Foto