Schaken en pokeren tegen de wereldtop was al een koud kunstje voor een computer, maar bridge bleef lange tijd lastig. Nu is er ook een AI die de grootste bridgespelers verslaat. Het wordt gezien als een mijlpaal.

In 1997 stond de wereld samen met Kasparov perplex, toen het AI-team van Deep Blue de wereldkampioen schaken versloeg in een tweekamp. Ook het spel Go moest er later aan geloven. Beide zijn zeer complexe spellen met complete informatie.

In 2015 werd in Las Vegas de wereldtop heads-up poker verslagen in lange tweestrijden. Poker is net als bridge een spel met incomplete informatie. Je kunt de kaarten van de tegenstander niet zien. Dat maakt de beste strategie moeilijker te berekenen.

Dat de computer nu de mens heeft verslagen in het spel bridge is een nieuwe mijlpaal die is bereikt door een hybride leerstrategie. De regels van het spel worden gevoed aan de AI-software en door het spelen van miljoenen spelletjes tegen zichzelf, leert de software de fijne kneepjes van het spel. Deze manier van problemen oplossen, machine learning genoemd, ligt dichterbij hoe mensen denken.

“Ons doel is kunstmatige intelligentie samen te laten werken met mensen, niet om mensen te vervangen. De mens houdt te allen tijde de controle”, aldus de Franse startup NukkAI, die de kunstmatige intelligentie maakte. Het bedrijf wil de opgedane ervaring in machine learning in gaan zetten om complexe vraagstukken in onder andere de gezondheidszorg op te lossen.