De scootmobiel en andere gehandicaptenvoertuigen zijn de meest gevaarlijke vervoermiddelen in het verkeer. Gebruikers maken veel meer kans op een dodelijk ongeluk dan bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.
Dat blijkt uit cijfers die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd na vragen van twee CDA-Kamerleden. Het aantal scootmobielrijders is volgens Harbers de afgelopen 20 jaar toegenomen.
In 2019 vielen er 42 verkeersdoden met een scootmobiel. In 2020 waren dat er 34 en in 2021 waren er 32 dodelijke ongelukken met scootmobielen. Dat de aantallen in 2020 en 2021 lager uitvielen, komt omdat we door corona massaal minder mobiel waren.
In het onderzoek Onderweg in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden dodelijke slachtoffers afgezet tegen het aantal afgelegde kilometers. Uit die cijfers blijkt dat 275 gebruikers van scootmobielen en andere gehandicaptenvoertuigen sterven per miljard kilometer.
Dat is vele malen hoger dan bijvoorbeeld motorrijders. Daar gaat het om 50 doden per miljard kilometer. Bij brom- en snorfietsers ligt dat aantal op 42, bij fietsers op 13 en bij voetgangers op 11. Het CBS meldt wel dat het werkelijke aantal doden per kilometers van de gehandicaptenvoertuigen wellicht lager ligt. Dat zou komen omdat er in werkelijkheid meer kilometers mee worden gereden dan waar het CBS rekening mee houdt.
Ondanks het grote risico dat scootmobielrijders lopen op een dodelijk ongeval wil minister Harbers hen niet verplichten een cursus te volgen voordat ze er gebruik van gaan maken. "Voor hen is een gehandicaptenvoertuig (zoals een scootmobiel) vaak de enige mogelijkheid om zelfstandig mobiel te kunnen zijn. Een verplichte cursus ligt dan ook niet voor de hand", schrijft hij.