In de Schotse stad Glasgow zijn ze niet zo blij met de nieuwe reclamecampagne van een Italiaans restaurant. Het restaurant maakt gebruik van het beroemde beeld David van Michelangelo en dat is iets te nakend voor de gemiddelde Schot.
Op de poster is het standbeeld te zien, maar dan met een kleine aanpassing: David eet in dit geval een lekker stukje pizza. "It doesn’t get more Italian", staat erbij. "Dit is een wereldberoemd kunstobject", zegt Mario Gizzi, directeur van het moederbedrijf van het restaurant. "Er wordt les over gegeven op scholen. Mensen reizen de wereld over om het te zien."
Volgens Gizzi is het tijd om met de tijd mee te gaan. "Het is 2023, niet 1500. Zeggen we nou echt dat mensen uit Glasgow niet om kunnen gaan met een naakt standbeeld?" De advertentie is inmiddels aangepast: alleen het bovenlijf en hoofd van David zijn nu te zien.
Het is overigens niet de eerste keer dat het beeld in opspraak komt. Eind maart moest een schoolhoofd in Amerika opstappen vanwege lesmateriaal rondom het kunstwerk. Kinderen van onder de 12 werden volgens verschillende ouders van enthousiaste leerlingen "geconfronteerd" met "pornografie".