Consumenten passen hun houding ten opzichte van voedsel meer en meer aan het veranderende klimaat aan. Ze zouden streven naar duurzamere eetgewoonten. Dat zegt marktonderzoek dat werd uitgevoerd door Ipsos voor de 15e editie van de Tetra Pak Index. De gelijknamige maker van verpakkingen laat inmiddels traditiegetrouw onderzoeken wat consumenten geloven om daar samen met zijn klanten op in te kunnen spelen.
Marktonderzoeksbureau Ipsos (opiniepeilingen), dat in Nederland onder meer de stemming onder kiezers voor de komende Kamerverkiezingen in de gaten houdt, ziet dat consumenten er in toenemende mate van overtuigd raken dat gezonde voeding ook duurzaam is. Geen wonder dus dat bijna de helft inmiddels denkt dat ongezond voedsel de planeet schaadt.
De verpakkingsgigant noemt mensen die overtuigd zijn van het samenvallen van duurzaam en gezonde eten ‘klimatiërs’. Meer dan de helft van de door Ipsos geënquêteerde consumenten zegt anders te willen gaan eten om de planeet te beschermen; 70% vindt het belangrijk dat gezonde producten het milieu geen kwaad doen. Slechts 17% zegt zijn ‘groene en gezonde’ levensstijl op te geven als ze het financieel moeilijker krijgen. Het feit dat groen als gezond wordt ervaren draagt daar mogelijk sterk aan bij.
Een meerderheid (62%) denkt dat technologie een rol speelt in het oplossen van duurzaamheidskwesties in de voedingsindustrie. Maar ook onbewerkt eten staat hoog op het wensenlijstje van consumenten. Daar kan het gaan wringen. Een deel van de respondenten is sceptisch over de potentiële versheid van voedsel dat met behulp van technologie geproduceerd wordt. Bijna de helft denkt dat er teveel resultaten van innovatie zijn die mogelijk niet goed voor hun gezondheid zijn.
Een relatief klein deel ziet de reductie van voedselverspilling als grote uitdaging (38%), terwijl nou juist een derde van al het geteelde voedsel verloren gaat. Dat is nogal onduurzaam, want grofweg betekent het dat circa 2,5 miljard mensen in beginsel gevoed kunnen worden met een gelijkblijvende voedselproductie. Maar omdat we niet in staat blijken om 0% verspilling te bereiken, moeten we voor al die mensen wél extra voedsel produceren. Dat vergt een groot land-, kunstmest- en watergebruik die de natuur schaden, maar de consumenten uit de enquête lijken zich dat nauwelijks te realiseren.
De geïnterviewde respondenten maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de levensmiddelen en dranken die ze graag kopen. De inflatie gooit roet in het eten, vinden ze. AIs bezuinigen nodig is, moeten restaurants voor hun toekomst vrezen. Minder uit eten gaan blijkt namelijk een voor de hand liggende manier om de hogere kosten op te vangen.
Door de Covid-19 pandemie is de aandacht voor gezond eten gegroeid. Fysieke én mentale fysieke gezondheid, het voorkomen van ziekte, minder suiker en gezondheidsclaims spelen een belangrijke rol bij de keuze van consumenten voor producten. Meer dan de helft (51%) van de consumenten is van mening dat de levensmiddelenindustrie en grote A-merken verantwoordelijk zijn voor het maken en marketen van gezonde voeding. Consumenten zetten hen bovenaan hun lijstje van verantwoordelijken voor goed eten, vóór boeren en de overheid.
Tetra Pak ziet een gouden toekomst weggelegd voor personalised nutrition. Maar wat de industrie ook innoveert, op smaak zullen consumenten niet snel een compromis sluiten. Smaak bepaalt succes en blijft belangrijk.
Voor het onderzoek ondervroeg Ipsos 5.000 mensen en verschillende experts uit 10 landen (Brazilië, China, Duitsland, India, Kenia, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Groot-Brittannië en de VS).