Een jaar geleden kondigde ProRail hem met trots aan: het Nieuwe Generatie Sein. Hij zou minder ruimte innemen, beter zichtbaar en betrouwbaarder zijn. Maar juist met die zichtbaarheid zijn problemen. Die maken het sein niet veilig. En dat heeft grote gevolgen.

Tienduizend seinen staan er in Nederland en in zeventig jaar tijd veranderde er nauwelijks iets aan. Ja, de gloeilampen werden led-lampen en de onderliggende techniek werd gemoderniseerd. Maar in het oog springende veranderingen waren er eigenlijk nooit. Tot vorig jaar.

In november 2022 plaatse ProRail de eerste zes zogenoemde Nieuwe Generatie (NG) Seinen, naast de sporen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel. Aan het NG-sein werd sinds 2018 gewerkt, in nauw overleg met onder meer de spoorvervoerders. Ook werden de seinen getest met machinisten om het ontwerp verder te verbeteren.

Tot 2024 verwachtte ProRail enkele honderden NG-seinen op te hangen door heel Nederland. Maar in een brief (pdf) aan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat meldde ProRail vorige maand ineens dat bij veiligheidstesten 'in bepaalde omstandigheden problemen met de zichtbaarheid zijn geconstateerd'.

Welke problemen precies wordt uit de brief niet duidelijk, maar het heeft er alle schijn van dat de 'compactheid' van het sein ervoor zorgt dat je hem over het hoofd ziet als je met je trein sneller dan 40 km per uur langsrijdt. Dit maakt dat het nieuwe sein letterlijk niet op veilig staat om te gebruiken.

De gevolgen zijn ondertussen groot. In 2024 stonden 15 projecten gepland waarbij het nieuwe sein zou worden gebruikt. Om die door te kunnen laten gaan, moet worden teruggevallen op het bestaande type seinen. Maar dat kan maar bij 12 van de 15 projecten en kost volgens ProRaol extra tijd en capaciteit.

Voor twee projecten is die tijd er niet. Het gaat dan om het ombouwen van het emplacement bij Den Haag en aanpassingen aan spoor en perrons bij en tussen stations Tilburg en Tilburg Universiteit. Een deel van die werkzaamheden moet worden verplaatst.

Het derde project dat geraakt wordt, is het goederenemplacement Kijfhoek, dat door extra seinen veiliger moet worden gemaakt. Dat maakt de blunder extra pijnlijk, omdat de veiligheid op Kijfhoek al langer een punt van zorg is.
Foto