Auto die op alleen lucht loopt
Vanaf volgend jaar komt er bij onze zuiderburen een auto op de markt, die geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Evenmin rijdt hij op aardgas of elektriciteit. Er zit zelfs geen verbrandingsmotor in. De auto zal op pure lucht rijden. Die lucht staat onder een hoge druk van 300 bar en dient als aandrijfgas voor de zuigers. De Franse ingenieur Guy Negre, die ook actief was in de Formule 1, is de bedenker van deze manier van aandrijven. Het wordt, behalve vanwege de milieuvriendelijke eigenschappen, ook een economisch zeer aantrekkelijk karretje met een prijs vanaf 4000 euro.
Gerelateerde artikelen
Eindelijk een goede auto!
en de maximale snelheid? 20?
Klinkt eng..moet aan ballon denken die uit elkaar knalt
Wel sjiek
Overal bouwen, zou ik zeggen! Geen enkel nadeel!
en hoe vaak moet je dan gaan "tanken"
Ik neem aan dat zo'n fles (of wat het ook is) snel leeg gaat
iemand een link en wat meer info??
Dat hadden we toch al... ik bedoel... een auto op gas...
Ppfffrrrttt..vroemmmmmm
STFI
ik wil zo'n auto wel...
goedkoop voor jou en goed voor het milieu
neem je eigen compressor mee
Beetje klein
nu ik die foto zie, snap ik de prijs -.-'
Klinkt super. Maar om die lucht onder 300 bar te krijgen, in een soort tank kost toch ook energie.
Toch lijkt het me wel wat.
Ik heb een filmje van deze auto een paar jaar geleden gezien... dat ding maakte toch een kabaal! Hoop dat dat wel verholpen is nu...
In de zuidlimburgse kolenmijnen gebruikte men dit concept al - omdat men daar geen electrische vonken, noch explosie motoren kan gebruiken wegens explosie gevaar door het aanwezig zijnde metaan gas.
Men kan deze loc nog bezichtigen - deze bestaat uit 8 gestapelde persluchtcilinders en natuurlijk de pistons en carrier.
Mensen en goederen werden hiermee door de gangen vervoerd.
Eindelijk eens goed idee...
Wedden dat de olie industrie hiervoor een stokje gaat steken?
Dit stuit tegen het zere been van al die inhalige olie sheiks en baronnen.
heraux. Dat waren vuurloze locs, die werden onder stoom gebracht door andere stoomketels op afstand van de mijn.
een chevrolet (deawoo) op perslucht?
Hmm, klinkt goed.. maar dat klonk een auto op zonne-energie ook..
Quote alweerdood:
Hmm, klinkt goed.. maar dat klonk een auto op zonne-energie ook..
En wat was er mis met die auto op zonne-energie?
Volgens mij bestaat het perpetuem mobile nog steeds niet dus de energie zal ergens vandaan moeten komen. Er zitten nog steeds bewegende delen in, dus er moet wrijving overwonnen worden en er zal warmte verloren gaan.
De vraag blijft waar komt die energie vandaan.
Voor niets gaat de zon op !!!
een luchtcompressortje op zonne-energie bij elk tankstation
tanken word dan wel gevaarlijke business, met zon hoge druk zorgt een klein gaatje ervoor dat het hele ding de lucht in gaat (zoals een klein gaatje in de dam uitscheurt door de sterke stroming)nog ff een veilige tankdop uitvinden hoor
Ik ben het met RELPA eens. Dit idee slaat nergens op... Je kunt net zo goed een electrische auto op accu's laten lopen, stiller en net zo waardeloos voor het millieu als dit
Ik wil een heli die op lucht vliegt, met een luchtinvoer onder de bladen.
Dat is goedkoper.
Wel een goed idee.
Quote gekke-ger:
Ik wil een heli die op lucht vliegt, met een luchtinvoer onder de bladen.
Dat is goedkoper.
Wel een goed idee.
en hoe moet die in de lucht blijven?
de wieken moeten
1- worden aangedreven ergens door
2- door de luchtwrijving moeten ze ooit stoppen met draaien zonder aandrijving
dus alleen op lucht vanonder de rotot red je het niet;)
Onder de wieken moet de lucht opgepept worden tot 300 bar .
Zo'n auto motor erin en gratis vliegen uhhh
ik heb hoogtevrees la maar
@ Crash thx
Toch maar eens info opvragen of ik die kan vullen met onze eigen compressor.
Is wel een leuk boodschappen wagentje.
@Crash & REPLA
Maar je zou voor die energie wel een milieuvriendelijke energiebron kunnen gebruiken die je niet zo makkelijk in je auto krijgt.
w0w. over vooruitgang gesproken!
de ultieme auto! nou alleen maar even wachten op de wat betere modellen.
@gekke-ger
300 bar = 300*10,3 meter water. Dat is meer dan 3000 meter water.... Dat is wel een hoge druk hoor, ik weet niet wat voor compressor jij hebt maar ik hoop voor je dat hij sterk is. Bovendien zit de compressor bij de auto ingebouwd als je 'm koopt. Maar ik zou geen moeite doen, want dit is niet energie zuiniger
@unknow;
Kan ook met accu's. Dus bedoel te zeggen, dit brengt niks nieuws
ik loop ook weleens alleen op lucht
@unknowAls we
OOIT koude kernfusie voor elkaar krijgen, DAN komen we in de goede richting.
Maarmss verzint er morgen iemand iets ECHT nieuws, we mogen blijven hopen.
Heb even op de site gekeken, Hij gaat 60 km/u En de compressor van de auto zelf vult zichzelf ook aan, dus hier zitten ook geen kosten aan verbonden..
Ik vraag me ook af hoe je de lucht erin krijgt. Weet iemand het precies? Lijkt me wel wat om op lucht te rijden, zal in ieder geval niet stinken. Klinkt helemaal goed. Nu moet ik weer kiezen tussen een Vliegende Rugzak of een Auto op Lucht....... pfff.... valt niet mee hoor al die keuzes.
positivily
Zo nu en dan een slokje alcohol erin, en gaan...toch ?
Quote RELPA:
Voor niets gaat de zon op !!!
Klopt helaas ook niet, over een paar miljard jaar is de aarde door wrijving volledig tot stilstand gekomen. Geloof dat het met 2 nanoseconden peer jaar gaat ofzo
Ook houd de zon een keertje op met opgaan, hoewel je veel energie uit het zwaarteverschil van waterstof en helium kunt krijgen, houd ook dat een keertje op. Gelukkig kunnen we er nog een jaartje of 5 miljard mee door
Het kost vrij veel energie om lucht onder druk te brengen... En compressoren hebben een vrij slecht rendement. Dus lokaal helpt het wel tegen uitlaatgassen, maar in het totaalplaatje niet!
@dtechJij hebt helemaal gelijk, wou het alleen niet TE zwart schilderen.
Maar iemand zong al eens: "Van leven ga je dood".
Dus zolang we de richting waarin de tijd verloopt niet kunnen omdraaien houden we de ENTROPIE.
Hallo,
Dit is dus even onzin als de elektrische auto. Lucht onder druk wordt ""getankt"" en wordt gebruikt om de auto aan te drijven.
Mooi!!
Een vraag, hoe wordt de lucht onder druk gebracht, juist ja daarvoor heb je een compressor nodig en dat moet weer worden aangedreven door een elektro motor of andere motor. Als het goed is heeft de compressor etc ook nog verliezen waardoor al met al meer energie nodig is om de auto aan te drijven dan normaal.
Groeten
Ik neem aan dat het onder druk brengen van lucht minder energie zal kosten dan de stinkende verbrandingsmotor in een auto? Groeten, Kpuc
Quote Hank:
Het kost vrij veel energie om lucht onder druk te brengen... En compressoren hebben een vrij slecht rendement. Dus lokaal helpt het wel tegen uitlaatgassen, maar in het totaalplaatje niet!
Dat is dan een nieuwe afslank methode. Tank je auto met de revolutionaire handpomp. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.
kwestie van gewoon hard blazen op het ventieltje
... goed voor de conditie..
Tsja ... leuk,
Je rijdt alleen wel met een BOM onder je auto... 300 bar hallelujah
bye bye shell
@mister D.
;)Kan je nagaan als je een extra gaatje prikt in de tank
... straalaandrijving..
hoe maak je van een luchtig onderwerp een zware discussie
hij rijd, is goedkoop, stinkt niet... gezonde manier om de lucht in de tank te krijgen komt nog wel
Quote
Kpuc:
Ik neem aan dat het onder druk brengen van lucht minder energie zal kosten dan de stinkende verbrandingsmotor in een auto? Groeten, Kpuc
Hallo,
Nee dus want een compressor heeft verliezen. Daarna moet de lucht onder druk in de auto weer worden omgezet in beweging wat ook weer verliezen heeft. Daarnaast komt nog opslag verliezen. Een tank is altijd een klein betje lek en ontsnapt er lucht. Je moet immers ook altijd van tijd tot tijd je banden oppompen.
Al met al gewoon nep.
Met deze grap moeten wij trouwens oppassen want hiermee wordt dadelijk accijns geheven op lucht.....
Is trouwens helemaal niets nieuws. 100 jaar geleden had men al stadstrams die op deze manier werden aangedreven. Kijk de geschiedenis boeken over treinen en trams maar na.
Motor-Honda, t zal nog wel even afwachten zijn maar de ontwikkeling is er een van dat je zegt ok, dat gaat de goede kant op. Enne, takss op lucht betalen we allang in verkapte vorm van millieuheffingen.
Stel er is een tank van 200 liter. Veel groter is niet praktisch. Druk is 300 BAR. Dus effectieve klucht hoeveelheid is 200 x 300 = 60.000 liter.
De auto motor is zeg maar 1,5 liter. Die kan dus met de hoeveelheid lucht 40.000 maal op en neer. Stel de motor draait 3000 toeren per minuut. Dat zijn er per minuut dus 1500 keren dat de zuigers op en neer gaan. Er is lucht voor 40.000 keer op en neer beschikbaar. Dus kan er 40.000/1500 = 29 minuten worden gereden op een lading. Niet echt veel.
Dit ID is leuk, maar de olie-industrie zal dit echt nog wel van de markt drukken.
IK WIL ER EEN!! alsie zo goedkoop is
... ben pas 16 over 2 jaartjes bij elke shell een luchtstation moet wel kunnen vind ik
bedankt voor je info
De genoemde prijs van 4000 euro zal wel voor een hakketuf autotje alle brommobiel zijn.
Groeten
motor-honda, check eventjes.
uhmm... een auto loopt niet, een auto rijdt
Zolang de olieboeren nog gouden badkamerkranen in hun jachten willen hebben, zullen ze die rijdende rugzak niet graag in productie genomen zien worden, vrees ik.
Je hebt luchtkastelen en nu hebben we ook luchtautootjes
WAt een belachelijke speelgoedautootjes. Sommigen zijn best schattig, maar kom op, motor of niet: een auto moet wel een neus hebben..
Of gewoon geen neus
wat een pessimistische reacties allemaal zeg
Leuk hoor, een luchtmotor. Maar kernenergie heeft de toekomst. Geloof mij...
Quote
-REL-:
wat een pessimistische reacties allemaal zeg
Ja vind ik ook. 't Is toch een geweldig idee. Lekker goedkoop rijden. Maakt mij nou niks uit hoe zo'n auto eruit ziet. Auto is om in te rijden hoor, niet voor m'n status.
Mishatje: Ja wel een neus, zo ziet t er niet uit
En volgens mij is dit alleen maar verplaatsen vh probleem van een automotor naar een luchtperser...
Schattige auto
Ik vind het wel een goed idee!
Krijg je dat weer: belasting betalen op het lucht verbruik van je auto, boetes voor illegaal lucht aftappen en autos die het niet meer doen omdat een bepaalde soorte sekse stikstof tankt...
Belasting op ademhalen is ook al in de maak..
Quote
RonHee:
Belasting op ademhalen is ook al in de maak..
Nou ja, windhandel bestaat toch ook al?
Quote motor-honda:
Stel er is een tank van 200 liter. Veel groter is niet praktisch. Druk is 300 BAR. Dus effectieve klucht hoeveelheid is 200 x 300 = 60.000 liter.
De auto motor is zeg maar 1,5 liter. Die kan dus met de hoeveelheid lucht 40.000 maal op en neer. Stel de motor draait 3000 toeren per minuut. Dat zijn er per minuut dus 1500 keren dat de zuigers op en neer gaan. Er is lucht voor 40.000 keer op en neer beschikbaar. Dus kan er 40.000/1500 = 29 minuten worden gereden op een lading. Niet echt veel.
wordt er per slag 1.5L verbruikt??
bij een viercylinder niet..
@herauxQuote:
Dus effectieve klucht
Meer is het niet en minder ook niet.
Een boel blah blah...
Ik heb ook een uitvinding gedaan.....
een fiets die alleen op lucht loopt..
wordt er per slag 1.5L verbruikt??
bij een viercylinder niet..
Bij een 4 cilinder wordt de slag volume per cilinder 1,5/4 verbruikt. Maar je hebt ook 4 maal meer slagen. Uiteindelijk maakt het niet uit of het verdeelt wordt in 2,4, 12 of hoeveel ook, per 2 omdraaiengen van de krukas wordt de totale cilinder inhoud aan lucht verbruikt.
Groeten
Een benzine motor is verre van effectief. Laten ze zeggen een isentroop rendement van 70% (De gemiddelde gezinsauto komt hier bij lange na niet). Dit houdt in dat 70% van de energie die vrijkomt bij het verbranden van de brandstof in de motor.
Nu gaan we kijken naar het rendement van een de electriciteitsopwekking, laten we zeggen 80% (moderne kolencentrale). Let wel, deze heeft per kW energie minder uitstoot.
Daarna nemen we het rendement van een compressor, (Totale installatie), die schatten we ook op 80%. Dat houdt in dat we tot nu toe een rendement van 64% hebben. Vergelijkbaar met een normale personenauto. Dan nog een rendement van die motor. Zeg voor het gemak even 75%. Dan blijft er dus een totaal rendement over van 48%.
Dit is dus niet HEEL erg efficient, maar veel van de goedkopere en/of oudere auto's in nederland hebben geen efficientere benzine motor.
Al met al bekeken maakt het dus niet heel veel uit. MAAR alle uitstoot is nu geconcentreerd in EEN punt, namelijk de electriciteitscentrale. Zodra je hier de uitstoot van verminderd, verminder je de uitstoot van laten we zeggen zo'n 5000 luchtauto's. En dat maakt het dus schoner
Zijn we op WMR of op een wetenschappelijke site.
Quote RonHee:
Zijn we op WMR of op een wetenschappelijke site.
Euhm het begint op een wetenschappelijke site te lijken!
Dat dacht ik ook al, ik schakel zo langzamerhand over naar andere sites.
@Kloppertjes.
OF je maakt een electrische auto heeft in totaal een betere rendement dan zo'n luchtauto. Trouwens nogmaals, dit is 100 jaar geleden al ooit gedaan voor stadstrams. Werd toen afgeschaf omdat het te onbetrouwbaar was.
Edit Kpuc: Ellenlange quote verwijderd, een @ is net zo makkelijk, scheelt een scrollvinger
Toch nog best slim van die Belgen dan!
Ik vraag me af hoeveel energie het kost om lucht onder een luchtdruk van 300 Bar in de tank te pompen...
Volgens mij gaan er een hoop kolen en olie de lucht in om dat voor elkaar te krijgen!
Quote
McRohar:
Ik vraag me af hoeveel energie het kost om lucht onder een luchtdruk van 300 Bar in de tank te pompen...
Volgens mij gaan er een hoop kolen en olie de lucht in om dat voor elkaar te krijgen!
Volgens de Nederlandse uitleg maar 20 KWH
Met dank aan Crash voor zijn link
, zijn de meeste vragen wel beantwoord. Wat mij wel opvalt is dat deze auto's opmerkelijk licht in gewicht zijn. Dat is mede verklarend voor het lage energieverbruik, maar je gaat jezelf toch vragen stellen over de wegligging bij sterke wind en over de veiligheid van het voertuig bij botsingen. Het zal de fabrikant zeker voor de wind gaan, maar gaan ze niet onder aan hun eigen succes? Want als er voor 3.500 euro een redelijke auto te koop is, zullen er veel te veel auto's op de weg komen. En dan zullen de belastingen
op auto's helaas weer verhoogd moeten worden.
Even geinformeerd bij de duikshop: 10 liter onder 300 bar(jawel men duikt ook met flessen van 300 bar)kost 4 euro. Een kwart tank vol kost dan al meer dan mijn gastankje vol..
Maar in het spaanse filmje hadden ze het over klein beetje benzine erbij en hij rijdt 2000 KM.80
Weilandje....snelwegje....stadswijkje...woonwijkje...drempeltje--->BOEM?
Wel een strak plan, maar nu mag ie nog wat sneller gaan... Aan de andere kant kwam ik in NL weinig buiten de bebouwde kom dus had ik snelheid niet veel nodig... Hier mag ik helemaal geen auto rijden...
kijk hoe lelijk hj gaat niet hard als je hem nodig hebt... je hebt maar 1 rot uitvoering.. zonde voor je geld w8 maar 5 jaar af dan zijn er wel mooiere;)
Trabant heeft ook slechts 1 uitvoering gekend..
Wat een mooie uitvinding.
Quote
dtech:
Quote RELPA:
Voor niets gaat de zon op !!!
Klopt helaas ook niet, over een paar miljard jaar is de aarde door wrijving volledig tot stilstand gekomen. Geloof dat het met 2 nanoseconden peer jaar gaat ofzo
Ook houd de zon een keertje op met opgaan, hoewel je veel energie uit het zwaarteverschil van waterstof en helium kunt krijgen, houd ook dat een keertje op. Gelukkig kunnen we er nog een jaartje of 5 miljard mee door
Quote dtech:
[quote=RELPA]
Voor niets gaat de zon op !!!
Niet zo bijdehand, je weet heus wel wat we bedoelen .. ;s
Quote motor-honda:
Stel er is een tank van 200 liter. Veel groter is niet praktisch. Druk is 300 BAR. Dus effectieve klucht hoeveelheid is 200 x 300 = 60.000 liter.
De auto motor is zeg maar 1,5 liter. Die kan dus met de hoeveelheid lucht 40.000 maal op en neer. Stel de motor draait 3000 toeren per minuut. Dat zijn er per minuut dus 1500 keren dat de zuigers op en neer gaan. Er is lucht voor 40.000 keer op en neer beschikbaar. Dus kan er 40.000/1500 = 29 minuten worden gereden op een lading. Niet echt veel.
300 bar die cilinders induwen is niet noodzakelijk, je kan met een reduceer 2 zuigers van 100mm boring en 50 mm slag al 4 ton aan kracht genereren op 30 bar.
Dat maakt de motor al een stuk efficienter.
@leo-rccWil je eerst goed lezen?! Ik ben al vanuit gegaan wat het meest efficient is namelijk bij een druk van 1 bar. Bij hogere werk drukken dus ook b.v. 30 bar, gaat de voorraad eerder op dan de berekende 29 minuten.
@motor honda:
volgens die site van Crash gaat er als er 60 km/h word gereden 240km afgelegd worden. Betekent dus v=s/t: t=s/v = 240/60 = 4 uur..
@ÑilsinhoIk ben uitgegaan van een 1,5 liter motor bij 3000 toeren. Dii is uitgaande van een middenklasse auto net als een VW Golf en rijdt 100kmh.
Het kan uiteraard met een veel kleinere motor dan gaat het ook langer mee. Gezien de auto die een soort hakketuf bromautotje is kan het best met een 300 cc motor worden aangedreven in kombintaie met een lager toerental. Dan haal je die 4 uur wel maar heb je bijna geen optrek vermogen.
Quote
motor-honda:
@ÑilsinhoIk ben uitgegaan van een 1,5 liter motor bij 3000 toeren. Dii is uitgaande van een middenklasse auto net als een VW Golf en rijdt 100kmh.
Het kan uiteraard met een veel kleinere motor dan gaat het ook langer mee. Gezien de auto die een soort hakketuf bromautotje is kan het best met een 300 cc motor worden aangedreven in kombintaie met een lager toerental. Dan haal je die 4 uur wel maar heb je bijna geen optrek vermogen.
en nu in het nederlands
He he @ Davh: eindelijk iemand die ook deze wetenschappelijke verhandelingen beu is op wmr.
denk je nou echt dat het goedkoop rijden is, onze eigen regering moet ook ergens haar geld vandaan krijgen dus , die vinden wel een manier om een luchtbelasting te creeren.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: