De swoosh van Nike aan de hemel? Omhoog kijken en het hoofd van Mickey Mouse zien? Spoedig hoeft het geen gezichtsbedrog meer te zijn. Een Amerikaanse firma heeft een manier ontwikkeld om de lucht te vullen met wolkjes van ruim een meter doorsnee in elke vorm die je maar kan bedenken. Een gouden kans voor adverteerders? Flogos heten ze, een woordspeling op logo's. Ze zijn ontwikkeld door een voormalige illusionist, Francisco Guerra. Disney gebruikt volgende maand een van zijn machines om in Disneyworld in Florida wolkjes in de vorm van het hoofd van Mickey Mouse de hemel in te pompen, zegt Guerra. "Het is een shockfactor als je omhoog kijkt en er een logo boven je hoofd hangt", zegt hij. Zijn bedrijf, Snowmasters, levert nepsneeuw en schuim aan Hollywoodfilms. Hij werkt momenteel aan een machine die Flogos van bijna twee meter kan maken. De wolkjes bestaan vooral uit water, lucht en een soort zeep en zijn dus nauwelijks schadelijk voor het milieu, zegt hij. Als ze een boom of een gebouw raken spatten ze uit elkaar. Een Flogo kan 48 kilometer ver en meer dan zes kilometer hoog reiken. Een Flogo-machine -de huur bedraagt bijna drieduizend euro per dag- produceert elke 15 seconden een exemplaar. Een woordvoerder van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) waarschuwt toekomstige adverteerders dat ze de FAA van tevoren moeten inlichten over Flogos, zodat die piloten op de hoogte kan stellen. James Twitchell, professor Engels en reclame aan de Universiteit van Florida, vergelijkt de Flogos met vliegtuigjes die spandoeken door de lucht trekken, met lichten die logos op wolken projecteren en met het oude plan om een advertentie in een baan rond de aarde te lanceren zodat die bij zonsondergang zichtbaar wordt. "Het is al gedaan, nou ja, ongeveer." "Ik denk dat mensen ernaar zullen kijken", zegt marketingprofessor Leonard Lodish van de Wharton School van de Universiteit van Pennsylvania. "De vraag is wat er gebeurt nadat mensen ernaar hebben gekeken." De Flogos zullen de aandacht trekken, denkt hij, maar of ze ook een commercieel succes worden vindt hij moeilijk om te voorspellen. "Hoeveel mensen zullen ze zien en wat is de impact op zij die ze zien?"