Pr-stunt of oprecht engagement? De Britse premier Gordon Brown beantwoordt brieven of e-mails van burgers geregeld door de afzender persoonlijk op te bellen om over hun zorgen te praten.

Het vaktijdschrift PR Week spreekt van een publiciteitsstunt bedacht door de eerder dit jaar ingehuurde pr-professional Stephen Carter om het imago van de premier op te vijzelen. Downing Street 10 heeft de telefoontjes van Brown aan bezorgde burgers bevestigd, maar ontkent dat er sprake is van een publiciteitscampagne. Hij zou vragen van het publiek al jaren lang dikwijls persoonlijk beantwoorden, dus lang voor hij Tony Blair opvolgde als premier. Van Brown is bekend dat hij nabestaanden van in Irak of Afghanistan omgekomen soldaten heeft gebeld. Zijn kantoor ontkende evenwel het bericht in PR Week als zou hij een keer een burger om zes uur 's ochtends hebben opgebeld.

Brown kende een roerig eerste jaar als premier. Zijn gedegen reputatie op financieel gebied kreeg het zwaar te verduren vanwege de wereldwijde financiële crisis. Ook leed zijn Labour-partij een aantal gevoelige nederlagen bij lokale verkiezingen.