De inslag van een meteoriet in Letland blijkt een marketingstunt van Tele2. De regering is woedend en wil dat het telefoniebedrijf opdraait voor de kosten. Dat berichtte The Financial Times op dinsdag 27 oktober. De Letse regering stuurde maandag 26 oktober militairen en wetenschappers naar wat een inslagkrater leek dichtbij de grens met Estland. Lokale bewoners zouden op zondag een lichtstreep in de lucht hebben gezien. De krater, met een diameter van 10 meter, bleek later echter te zijn gegraven door medewerkers van Tele2. Om de indruk van een inslag te wekken lieten ze chemicaliën op de bodem met elkaar reageren. De stunt was volgens een woordvoerder van Tele2 bedoeld om de aandacht van de economische crisis in Letland af te leiden. Het bedrijf wilde dat iets opwindends het gesprek van de dag was. Maar de Letse regering kon de humor er niet van inzien en zegde het contract met Tele2 op. "We willen geen zaken doen met een bedrijf dat zichzelf promoot ten koste van ons", zei Linda Murniece, de minister van Binnenlandse Zaken. De twijfel bij wetenschappers groeide na onderzoek aan de symmetrische krater. Bovendien rees de vraag hoe een cameraploeg zo snel aanwezig kon zijn om de rokende krater te filmen. Pernilla Oldmark, de woordvoerder van Tele2 in Stockholm, liet weten dat de stunt de start moest zijn van een marketingcampagne. "De boodschap zal duidelijk zijn zodra het concept is gelanceerd", zei ze, nadat ze excuses had aangeboden voor de ophef. De politie liet weten een onderzoek te starten dat kan leiden tot een veroordeling.