In Amerika proberen bierliefhebbers om gezamenlijk een brouwerij te kopen.
Het gaat om de Amerikaanse brouwerij Pabst Brewing Company, eigenaar van 25 biermerken waaronder het in de VS populaire Pabst Blue Ribbon. De brouwerij staat al sinds 2000 te koop. Toen oordeelde de Amerikaanse fiscus dat non-profit stichting de Kalmanovitz Charitable Foundation volgens de belastingwetten geen eigenaar mocht zijn van Pabst Brewing Company. Toen het niet lukte om de brouwerij te verkopen voor de eerste deadline in 2005, werd de termijn verschoven naar 2010. Die deadline nadert nu met rasse schreden. Nu proberen de Amerikaanse reclamebureaus Forza Migliozzi en The Ad Store het publiek zo ver te krijgen om gezamelijk de brouwerij, met een vraagprijs van 300 miljoen dollar, te kopen. Via de website buyabeercompany.com roepen zij fans van het merk op om een donatie te beloven van tussen de 5 en 250.000 dollar. Pas als het benodigde bedrag bij elkaar toegezegd is, hoeven mensen te betalen.
In ruil hiervoor krijgen de kopers een 'crowdsourcing' eigendomscertificaat en hun donatie in bier. Voor een 5 dollar donatie krijgt de gever een flesje bier. Hoe hoger de donatie, des te meer bier. Over wie het bedrijf gaat leiden en hoe de eigendomsverhoudingen geregeld zijn na de overname, rept de website niet. Dat de 300 miljoen dollar gehaald wordt, lijkt onwaarschijnlijk. Tot nu toe hebben bierliefhebbers 11 miljoen dollar toegezegd.