Elektronische fietsen op batterijen veroveren China. Met alle calamiteiten van dien. In China rijden 120 miljoen elektronische fietsen rond, tien jaar geleden waren dat er nog maar 50.000. In Chinese steden werden de e-bikes gezien als een goed alternatief voor de vervuilende scooters. Maar de milieuvriendelijke fietsen hebben een groot nadeel: ze zijn te snel en ze zijn te stil. Je hoort ze nauwelijks aankomen, dit leidt tot veel onveilige situaties in het verkeer, dat schrijft de Wall Street Journal. In 2007 overleden 2.469 mensen door een aanrijding met een elektrische fiets, dat is ongeveer 3 procent van het totale aantal verkeersdoden. Een blogger op de Beijing News website klaagt: "De berijders van e-bikes ontbreekt het volledig aan een geweten en respect voor de wet." De Chinese e-fietsen industrie kwam in China op onder Mao in de jaren '60. De vroege fietsen werden geen succes vanwege slechte batterijen. Met de opkomst van de vrije markteconomie stortten ondernemers zich op de elektronische fietsen toen overheden zich zorgen gingen maken over de vervuiling die brommers en scooters veroorzaken. Met een toename in e-bikes, nam ook het aantal slachtoffers van deze stille killers toe. Dit leidde tot bezorgdheid van de autoriteiten. In Beijing en Fuzhou werd de e-fiets in 2002 verboden. In 2006 hief Beijing dit verbod weer op. De overheid lijkt niet goed te weten wat te doen met de e-bikes. Zo besloot de overheid in december dat er strenge nationale regels kwamen voor de fietsen, maar dat is onlangs weer ingetrokken. Nu probeert de industrie zelf met maatregelen te komen die het een veiliger vervoersmiddel moeten maken.