Rhenen gaat praktisch om met homohuwelijk
In Rhenen kunnen leden van de raad en het college voortaan bijzonder trouwambtenaar worden, zonder dat ze dan ook per se homoparen moeten trouwen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten, zo is donderdag bekendgemaakt. De wethouders van CDA en VVD steunden het voorstel van de SGP. Alleen burgemeester Van Oostrum nam een "principieel minderheidsstandpunt" in en heeft tegen het voorstel gestemd. De zes gewone ambtenaren van de burgerlijke stand, die in dienst zijn van de gemeente, moeten wel bereid blijven van iedereen het huwelijk te voltrekken. Jaarlijks trouwt slechts een enkel homostel in Rhenen. SGP-wethouder P. van Leeuwen is blij dat zijn collega-wethouders woord hebben gehouden en in lijn met de coalitiebesprekingen hun fiat hebben gegeven aan het voorstel van de staatkundig gereformeerden. "Mensen die willen trouwen, kunnen nu volop kiezen. Elke bevolkingsgroep weet zich op deze wijze zo goed als vertegenwoordigd in het trouwambtenarenkorps. Niemand wordt buitengesloten. Ik ben blij dat hiermee een einde komt aan de discriminatie van orthodoxe christenen op dit punt." Van Leeuwen wijst erop dat gemeenten wettelijk verplicht zijn alle huwelijken te sluiten, maar dat het gemeenten vrij staat om het een en ander praktisch te regelen. "Daar houden we ons aan.” De SGP heeft volgens Van Leeuwen bewust niet willen tornen aan de eisen voor gewone ambtenaren van de burgerlijke stand. "Dan raken we echt het interne personeelsbeleid van de gemeente en krijgen we nog meer over ons heen dan nu al het geval is, zeker nu dinsdag de raad het SGP-voorstel behandelt om de openstelling van winkels in Rhenen op zondag terug te draaien. Ik denk dat dit voor onze gemeente het maximaal haalbare is.” Hij verwijst naar diverse afkeurende reacties op internetfora en Twitter, nadat regionale media donderdagmiddag melding hadden gemaakt van het Rhenense collegebesluit. "Ik zie een hoop vuile reacties. Maar ons collegebesluit is juridisch waterdicht. In de praktijk verandert er ook zo goed als niets.”
Gerelateerde artikelen
Een trouwambtenaar die tegen het huwelijk is, weigert gewoon zijn werk te doen... Ontslaan die handel. Ik ga mijn baas ook maar eens vragen of ik "bijzonder" personeel mag worden, dan ga ik alleen de leuke klusjes doen.
EINDELIJK! Mensen beginnen het te accepteren homo's zijn ook mensen en eerlijk gezegd vind ik ze heeeeeeeel aardig
@kleinemeid: Zijn dat mensen!
(Sorry, stom grapje
)
Ik heb zelf nooit gesnapt wat mensen tegen homo's hebben... Als ze maar van mij afblijven mogen ze van mij doen wat ze willen
Wilco schreef: Als ze maar van mij afblijven mogen ze van mij doen wat ze willen
----------------------
Hihi, dat zei ik ook altijd en inderdaad hoef je daar normaal gesproken niet bang voor te zijn.
Hey, Rhenen, daar woont familie van mij in de buurt
Wow, hoe offtopic
@ledi: Ik denk dat wij homo's een stuk subtieler zijn dan de meeste hetero mannen
Wacht.. is dit in Nederland? Shit, ik dacht dat het in een of ander oosters land was, omdat ze zo trots vermelden dat homo's mogen trouwen.
Wat een achterlijke barbaren, dat je geen mannen met elkaar wilt laten trouwen. Heb je er zelf last van? Nee. Draag je bij aan de broederschap in onze samenleving? Absoluut niet.
Edit: Ik vind dat als je geen mannen met elkaar wilt laten trouwen, je dat beroep gewoon niet moet doen.
Laatste edit 06-02-2011 12:03
Laatste edit 06-02-2011 12:03
Quote:
In Rhenen kunnen leden van de raad en het college voortaan bijzonder trouwambtenaar worden, zonder dat ze dan ook per se homoparen moeten trouwen.
Ze mogen dus weigeren een huwelijk te sluiten.
Bij weigering gelijk op staande voet ontslaan.
@Kameleon:
Mannen blijven mannen homo's zijn soms alles behalve subtiel.
Het is wel een goede oplossing; lost het discriminatie (gevoel) op van de orthodoxe christenen en homo's kunnen toch gewoon trouwen
Laatste edit 06-02-2011 12:18
Dit bewijst dat homo- en lesbienehuwelijken nog steeds niet geheel ingeburgerd zijn.
Quote:
Ik ben blij dat hiermee een einde komt aan de discriminatie van orthodoxe christenen.
Nu nog een einde aan de discriminatie
door orthodoxe christenen.
Quote
@Tom-Servo:
Dit bewijst dat homo- en lesbienehuwelijken nog steeds niet geheel ingeburgerd zijn.
eens.
Het zal nog wel een lange weg worden.
Nou moet ik zeggen dat ik zelf niet zo nodig hoef te trouwen (ben ook homo) maar ik snap wel dat er mensen zijn die gewoon door de staat erkend willen worden.
En dat moet kunnen ook.
Quote:
In Rhenen kunnen leden van de raad en het college voortaan bijzonder trouwambtenaar worden, zonder dat ze dan ook per se homoparen moeten trouwen.
De zes gewone ambtenaren van de burgerlijke stand, die in dienst zijn van de gemeente, moeten wel bereid blijven van iedereen het huwelijk te voltrekken
Of ik snap iets niet of hier spreekt men zichzelf tegen.
Zo te zien aan de reacties, vinden de mensen het gewoon dat homo's trouwen. Als iedereen nou eens er ook zo over zou denken, dan was dát probleem opgelost. Trouwen moet eigenlijk gezien worden als trouw zijn aan je partner of het nu voor homo's is of voor hetro's. Trouwen is gewoon het werkwoord voor trouwzijn. Dus waarom moeilijk doen?
Gloria schreef:
Trouwen moet eigenlijk gezien worden als trouw zijn aan je partner of het nu voor homo's is of voor hetro's.Prima geformuleerd!!!
Prima dat ze het zo regelen.
Snap overigens die reacties a la "direct ontslaan" e.d. niet zo. Dan laat je homo's dus wel in hun waarde, maar de christenen die ze trouwen niet? En juist dat snap ik niet, gezien onze cultuur/geschiedenis.
We leven in 2011 en die middeleeuwse gedachten over homoseksualiteit zou toch onderhand wel eens verdwenen moeten zijn.
Je moet gewoon je werk doen, anders moet je maar achter de balie gaan zitten, paspoorten afgeven of iets dergelijks. Ik vind dit werkweigering.
Moslims mogen geen hoofddoeken op, maar ambtenaren mogen wel weigeren om homo's te trouwen. Beetje met 2 maten meten vind ik het.
@Shadowz: Waarom mogen ambtenaren(/moslims) geen hoofddoeken op..?
Elke ambtenaar die een homo huwelijk niet uit wil voeren moet gewoon op staande voet worden ontslagen.
@ MPlugge
Die reacties over direct ontslaan, slaan op 't feit dat als een trouwambtenaar weigert iemand te trouwen, dit werkweigering is! Als jij werk weigert mag jouw baas jou ook ontslaan! Waarom dan voor trouwambtenaren een uitzonderingsregel verzinnen?
@Gremmy: Even van de andere kant bezien: Wíl een homostel wel getrouwd worden door iemand die daar zelf niet achter staat maar het met tegenzin toch maar doet omdat ie anders ontslagen wordt?
Je kunt mensen wel verplichten iets te doen, maar niet om het er mee eens te zijn.
En een eigen mening er op na te houden is gelukkig in dit land nog nét niet verboden.
Waarom is iedereen hier zo rigide met 'direct ontslaan'. Wat een intollerantie tegenover mensen die intollerant zijn tegenover homo's.
Op deze manier zijn jullie geen haar beter.
Prima oplossing, voor de mensen die niet getrouwd willen worden door iemand die, mocht het hem gevraagd worden, ook twee homo's zou willen trouwen.
Quote
@robindegen:
Elke ambtenaar die een homo huwelijk niet uit wil voeren moet gewoon op staande voet worden ontslagen.
Als ik homo zou zijn zou ik blij zijn als een trouwambtenaar het eerlijk zou zeggen dat hij het niet wil doen dan in plaats daarvan toch maar doet uit angst voor zijn baan.
Bij zoiets wil ik iemand hebben die er voor de volle 100% achter staat.
Ik zou geen homo/lesbienne trouwambtenaar willen die eigenlijk tegen een heterohuwelijk is.
Laatste edit 06-02-2011 20:54
Pragmatisch opgelost zo
ze zullen zich (terecht) écht niet storen aan wat 'wij' er hier van vinden
*Iedereen in zijn/haar waarde elaten en iedereen content
mooier krijg je't niet gauw*
@ Mamsie
Je werkomschrijving heeft niets te maken met wel of niet een eigen mening er op na mogen houden. Op je werk heb je nu eenmaal te doen wat er in je werkomschrijving staat... voor een trouwambtenaar betekent dit mensen trouwen!
Als deze mensen werk mogen weigeren door geen homo's te trouwen... wat is dan de volgende stap? Weigeren gekleurde medemensen te trouwen? Weigeren iemand van een ander geloof te trouwen? Weigeren wie dan ook te trouwen die iets is of doet waar je 't niet mee eens bent?
Waar is 't eind als dit zomaar kan?
Laatste edit 06-02-2011 23:58
Quote:
Weigeren iemand van een ander geloof te trouwen?
Inderdaad Gremmy: 2 moslims in de echt verbinden lijkt me de e.v. stap die dan geweigerd wordt.
Dat zou zomaar kunnen ledi... jij snapt 't
mag je als trouwlustige hetero eigenlijk weigeren getrouwd te worden door iemand die weigert homo's in de echt te verbinden
@Gremmy: Ik heb in mijn reactie het met geen woord gehad over werkweigering.Daar hebben al veel mensen het over gehad, dus dat hoef ik niet ook nog eens te doen.
Ik vraag me alleen af of mensen het echt fijn vinden getrouwd te worden door iemand die met moeite zijn of haar aversie probeert te verbergen. Dat lijkt mij toch niet bijdragen aan een feestelijke sfeer, die er toch bij een trouwerij hoort te zijn.
Dus zoals ik al zei; gewoon even de andere kant bekijken, namelijk die van het bruidspaar.
De arbeidsvoorwaarden daar, die zijn niet mijn zaak.
Laatste edit 07-02-2011 10:14 Laatste edit 07-02-2011 10:23
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: