Leraar slacht konijntje voor klas vol tienjarigen
Een leraar uit het Duitse Ratekau, in de deelstaat Schleswig-Holstein, heeft voor de ogen van zijn leerlingen in het kader van een schoolproject een k
lees verder bij Het Nieuwsblad »Gerelateerde artikelen
maar als die kinderen die avond konijn kregen van hun ouders was er niks aan de hand...
Dat volgt allemaal dezelfde weg, alleen zie je het niet, dus dan is het niet zo erg...
Laatste edit 01-04-2011 08:07
lief klein konijntje had een...
heb ik ook nog moeten doen in dienst
eerst een week bij je houden en verzorgen en daarna hup slachten die hap en opeten
Er zullen weer genoeg mensen roepen dat al;s je vlees eet je ook de slachting moet doen enzo
Maar
kinderen kunnen dit nog niet echt relativeren zoals volwassenen.
Voor hun is dit natuurlijk gruwelijk
Ik denk dat het iets te direct en confronterend was. Al vind ik dat kinderen wel moeten weten waar vlees vandaan komt.
Dat de kids zo gechoqueerd zijn, komt alleen omdat ze er niet mee opgevoed zijn. Doe zoiets in een stam in Afrika en er is geen kind die er van ondersteboven zal zijn.
Ik vind al dat zogenaamde 'beschaafde' gedoen nergens voor nodig. Als je vlees wilt eten, moet er iets dood. 't is niet anders.
@KeesdeKul, maar wij zijn nu eenmaal niet meer zo barbaars
Quote
@KeesdeKul:
Dat de kids zo gechoqueerd zijn, komt alleen omdat ze er niet mee opgevoed zijn. Doe zoiets in een stam in Afrika en er is geen kind die er van ondersteboven zal zijn.
Ik vind al dat zogenaamde 'beschaafde' gedoen nergens voor nodig. Als je vlees wilt eten, moet er iets dood. 't is niet anders.
Juist, laten we afrika erbij halen. Dat is van toepassing hier...
Wat een kul.
Quote
@Luna:
Er zullen weer genoeg mensen roepen dat al;s je vlees eet je ook de slachting moet doen enzo
Maar
kinderen kunnen dit nog niet echt relativeren zoals volwassenen.
Voor hun is dit natuurlijk gruwelijk
Helemaal mee eens.
Kijk ik vind het goed dat kinderen dit leren (dat een dier dood moet voor vlees), maar doe dat in een brugklas als de kinderen een jaar of 13/14 zijn dan snappen ze leven en dood al wat beter en zal er misschien nog 1 a 2 geshockt zijn maar ach dat hou je toch.
10 is gewoon nog even te jong
Traumatische ervaring voor die kinderen
Als de kinderen gewoon vanaf het begin al uitgelegd wordt waar het vlees vandaan komt, zullen ze dit ook niet zo moeilijk vinden, want dan weten ze het al. Veel kinderen weten niet eens waar brood en melk vandaan komen...
Quote
@Xmasjos:
Als de kinderen gewoon vanaf het begin al uitgelegd wordt waar het vlees vandaan komt, zullen ze dit ook niet zo moeilijk vinden, want dan weten ze het al. Veel kinderen weten niet eens waar brood en melk vandaan komen...
triest is het wel natuurlijk..
maar om dat dan op deze manier kenbaar te maken bij zulke jongen kinderen gaat een beetje te ver.
Laat de leraar volgende week zien hoe je seks moet hebben dan? dat weten ze ook nog niet... is ook heel normaal..
Waar trek je de grenzen he
Quote
@Xmasjos:
Veel kinderen weten niet eens waar brood en melk vandaan komen...
Melk komt uit de fabriek, dat weet iedereen!
volgende keer dan maar haas; wild is sowieso lekkerder
En het is weer 1 april, beste mensen...
Je moet kinderen wel leren waar hun eten vandaan komt, maar deze manier vind ik ook erg schokkend.
doe het dan met plaatjes:
levend konijntje, geslacht konijntje, gevild konijntje, konijntje in de pan en konijntje op een bord.
en dan van die pedagogisch verantwoorde tekeningetjes gebruiken. dan snappen ze het principe, maar worden nog niet aan de doodsstrijd en het bloed zelf blootgesteld.
Ik denk dat veel van deze kinderen later vegetariër wordt.
Hoezo 10 te jong? Mijn vader slachtte gewoon kippen en vissen etc waar wij bij waren. Sterker: ik fileerde al vissen lang voordat ik zelf 10 was. Ving ze nog eerst zelf ook. En ze smaakten erna prima.
We zijn alleen niks meer gewend, kinderen niet en hun ouders ook niet, waarbij ik weleens de indruk heb dat iedere mogelijkheid om kinderen (en volwassenen, zie slachtofferhulp bij het minste of geringste) een shock aan te praten ook meteen benut wordt....
Ook mijn kinderen hebben mij wel vissen zien doden en schoonmaken rond en voor hun tiende (en 1x nog zelf gevangen ook door hen). Zonder enig complex op te lopen. Omdat wij dit als gewoon behandelden en zij dus ook..
Laatste edit 01-04-2011 09:52
en ik had het deurtje goed dichtgedaan.....
@Invisible:
De een is de andere niet het is maar wat je gewent bent. En vissen hebben mensen minder moeite mee dan met een pluizig konijntje. Als je dit niet gewent bent is het behoorlijk lomp om het zo duidelijk te maken.
@jackjanjanus: Waar ligt dan de grens?
@Invisible: Helemaal mee eens; de kinderen worden tegenwoordig zo 'beschermd' opgevoed, dat ze nergens meer tegen kunnen. Hoewel het wel wat scheelt of je een konijn slacht of een vis schoonmaakt (hoeveelheid bloed en zo).
@Invisible: ja ik ook
ik weet niet waar jij bent opgegroeid, maar op het platteland waar ik vandaan kwam was iid als snel bekend dat melk van de koe kwam en dat visjes doodgaan als je ze te lang boven water houd en/of met een steen op de kop slaat zodat je ze aan de kat kunt voeren die ze dan opeet
konijnen probeerden we zelf te schieten met pijl en boog (onze kunsten waren gelukkig voor de konijntjes niet zo scherp)en hebben we nooit daadwerkelijk een konijntje te pakken gekregen
maar stadskindjes van 'tegenwoordig' kun je misschien beter voorzichtig aan het idee laten wennen
@GenieonWork: Wat heeft bloed hiermee te maken? Een konijn slachten kan geheel zonder bloed (gewoon het nekje breken).
Het enige verschil is dat mensen een konijn schattig vinden en een vis niet.
Een statement naar alle vegetariërs die geen vlees maar wel vis eten: Vissen lijden meer... met z'n 100 duizenden in een netje dood spartelen...
meer hypocriet
Al had de leeftijd misschien wat hoger gemogen, maar vond het laatst al belachelijk dat ze zoveel heisa gingen schoppen omdat ze een kip gingen slachten op tv.... al die dieren activisten,.. zucht!
@Deresen: Er is een verschil tussen
doodmaken en
slachten. Een konijn kun je doodmaken door de nek te breken. Echter als je aan het daadwerkelijke slachten begint, komt je heus wel het één en ander aan bloed tegen.
Dat is toch sneu voor dat lieve beestje...
@MIADIA: ook ik ben op het platteland opgroeid, strak naast de boerderij van mijn opa. In die tijd slachtten boeren nog zelf, dus naast het kippen slachten door pa, zag ik ook hoe varkens er in onderdelen uit kwamen te zien als je er in sneed. Die werden dan op een ladder gespannen, en dat konden en mochten wij gewoon zien zonder dat we er iets aan over hielden.
Maar ja, er waren ook nog geen profesionele hulpverleners etc om ons aan te praten dat dit niet goed was.....
Het gros van die kinderen zullen met kerst geen konijn meer lusten.
Wat wel voorkomen moet worden is dat die leraar sexuele voorlichting gaat geven
Laatste edit 01-04-2011 11:01
Mari0
@Invisible:
Want hulpverleners komen mensen vertellen wat wel en niet goed is? Nu is het gewoon normaler om te praten waar je vroeger gewoon klappen kreeg.
Ik hoop tenminste dat het konijntje wel gesmaakt heeft en goed gemarineerd werd
vind t nog wat te vroeg, die kinderen die zijn nog helemaal into lieve dieren, en dan zien ze dat een lief klein konijntje geslacht wordt, dat snappen ze niet.
hij had ff een paar jaar moeten wachten
Quote:
Scholieren slachten leraar.
lezen we volgende week in de krant.
@Deniz: Vroeger was het heel normaal dat je dit soort dingen zag; je hielp zelfs zelf nog mee ook (alleen uitkijken voor de scherpe messen).
En we werden er met z'n allen niet slechter van.
Helaas kan dat nu niet meer. Iedereen zit die kinderen aan te praten dat het zielig is dat zij daar naar hebben moeten kijken. Terwijl als ze dit van jongs af aan hadden gezien (met een uitleg erbij), er niets aan de hand was geweest...
Laatste edit 01-04-2011 11:29
@Invisible: maar dat was toen ook nog gewoon
iedereen deed alsof het geowwn waas en dus vond je het niet gek
misschien een beetje zielig maar dat was ook snel weer over...
wij hadden eens een kat die werd overreden (met darmpjes overal, best wel bloederig).
buurmeisje (uit de stad) helemaal overstuur.
kon zij ook niets aan doen denk ik, haar ouders hadden haar aangepraat dat je dan zo hoort te reageren...
wij alweer bij mama vragen hoe groot de begrafenis werd en wanneer krijgen we een nieuwe kat...
bij ons op de basisschool werd ook in groep 8 allerlei organen van een varken getoond en werden er ook oogballen opengesneden. dat was dus bij 11 en 12 jarigen. Die kinderen moeten zich niet aanstellen
Deese: ik denk dat (slachtoffer)hulpverleners in veel gevallen goed werk doen.
Ik denk echter ook dat de schaal te ver is doorgeslagen: je wordt nu al geacht dringend slachtofferhulp nodig te hebben als je een ongeluk ziet, er een kind in de klas een ongeluk heeft gehad etc.
Het is daarbij bij mensen zo dat je heel makkelijk iets aanpraat, ook bij volwassenen. Niet aanstellen kan je aanpraten, oh wat is het erg en je hebt vast een trauma ook. en dat laatste gebeurd m.i. te pas en te onpas. Dat zaken waar vroeger niemand bij stilstond en normaal waren, nu ineens behandeld moeten worden om complexen te voorkomen. En dat is aangepraat.
Kikkers worden ook ontleed, wat is er dan erg aan een konijn?
Zo, weer een klas vol vegatariers erbij
@GenieonWork:
Maar deze kinderen zijn er gewoon te lomp bewust van gemaakt. Er bewust van zijn hoe vlees op je bord komt is niks mis mee maar niet zo.
@Deniz: Vandaar deze zin in mijn reactie:
Quote:
Terwijl als ze dit van jongs af aan hadden gezien (met een uitleg erbij), er niets aan de hand was geweest...
@Invisible:
Zo dachten ze er vroeger over ja dat je je gewoon niet moest aanstellen. Niet praten over gevoel want dat was een zwakte. Inmiddels is de opvoedkunde van die generatie wel bekent plukken we nu de vruchten van.
nou nou...men eet inderdaad heel veel konijntjes....had het nou met een koe gedaan monneer de teacher...
Henze: Paste niet op het bureau van de leraar
Quote
@GenieonWork:
(alleen uitkijken voor de scherpe messen).
Laatste edit 01-04-2011 11:29 Ja dat soort dingen moest je toen zelf doen, tegenwoordig als je je snijdt klaag je gewoon de messenfabrikant aan omdat er geen etiket opgeplakt zat dat het mes scherp kon wezen.
Ik weet niet of het een handige keuze was van de docent om het op deze manier te doen, maar laten we een beetje relativeren.
Die kids schieten elkaar hardstikke aan flarden in computergames, spelen spelletjes waarbij je een online figuur(flakboy) zoveel mogelijk moet martelen en dan zouden ze hiervoor slachtofferhulp nodig hebben?
Ik weet dat je er tegenwoordig niet meer bijhoord als je niet iets mankeert, maar trauma's van een dood konijn vind ik wel erg ver gezocht.
Aanstellers, wie konijn wil eten moet ook niet janken als hij ziet hoe het op zijn bord terechtkomt
@Petal: ja maar konijn is eigenlijk best vies
desalniettemin weet ik hoe een konijn en 'binnenstebuiten' uit ziet
En dat nog wel in het jaar van het konijn
Wat doet zo'n man voor de klas. Die weet duidelijk niets van de gevoelswereld vam kinderen. Je kunt dit ook vertellen maar dat was schijnbaar niet duidelijk genoeg.
Maar overplaatsen naar een andere school. De kinderen die op deze school zitten zullen hem altijd met achterdocht blijven bekijken.
Dat doe je toch niet! mijn god heeee
Goed dat die kinderen leren waar vlees vandaan komt, in plaats van dat softe gedoe.
En als de kinderen wat ouder zijn, krijgen ze biologieles met misschien wat sexuele voorlichting. Gaat dat dat ook zo met weer een geslachtsdaad door de meester? Het is toch te hopen van niet!
Mwoah vind het barbaarser hoe wij dieren houden dan hoe die 'barbaarse' volkeren met hun dieren omgaan.
OT: Als je niet van een boerderij komt is dit confronterend. Op de zorgboerderij waar ik werk worden lammetjes naar de slager gebracht. De deelnemers die willen mogen meehelpen de verschillende onderdelen daarna te verpakken. Maar bij ons wordt er wel duidelijk gevraagd, want de meesten hebben er toch een flinke tijd voor gezorgd.
Zelf had ik de laatste lichting zelfs bijgevoerd met de fles en was het verpakken ff moeilijk, maar ik eet ook vlees dus vind dat ik dat ik dat moet kunnen.
Quote
@Jannick:
lief klein konijntje had een...
mes in zijn rug?Beetje te confrontrend voor data kleine gespuis
moslim jongens krijgen met 9 jaar een lam die moeten we goed verzorgen en als wij 12 jaar zijn moeten wij die schaap slachten met mes. dan zijn wij echte man. mijn vader heeft het zo gedaan met mij en zijn vader met hem en ik zal mijn zoon ook een lam geven
Edit Delenn: Overtreding v.d. regels, reactie gewijzigd. Houd nou eens op met dat gescheld op andere leden
@Abdulah: Volgens mij gaat dit niet werken in Nederland, of je moet het illegaal slachten.
En waarom mietjes, ik scheld jou toch ook niet uit voor blufkoker?
Laatste edit 01-04-2011 14:07
Quote
@Abdulah:
jullie zijn allemaal mietjes. moslim jongens krijgen met 9 jaar een lam die moeten we goed verzorgen en als wij 12 jaar zijn moeten wij die schaap slachten met mes. dan zijn wij echte man. mijn vader heeft het zo gedaan met mij en zijn vader met hem en ik zal mijn zoon ook een lam geven
Nou, wat een vent ben je dan pffff
@Abdulah: Een man zorgt voor zijn gezin. Een man dood niet een dier zonder goede reden.
En nee, een dier doden zodat je een man genoemd word (klinkt mij als een offer in de oren) is geen goede reden. Dat is barbaars.
Quote
@jackjanjanus:
Kijk ik vind het goed dat kinderen dit leren (dat een dier dood moet voor vlees), maar doe dat in een brugklas als de kinderen een jaar of 13/14 zijn dan snappen ze leven en dood al wat beter en zal er misschien nog 1 a 2 geshockt zijn maar ach dat hou je toch.
10 is gewoon nog even te jong
Nou, ik denk dat menig kind van 13/14 ook geshockeerd zou zijn als ze zoiets zouden zien. Ik zou zelf ook niet bepaald hoeven/ willen zien hoe een levend konijntje geslacht wordt, daar zou ik ook geshockeerd door zijn. Arm beestje. Natuurlijk komt het vlees wat we eten ergens vandaan, die beesten worden ook geslacht, ik hoef het gewoon echt niet te zien.
Laatste edit 01-04-2011 14:17
En weer een dilemma waar ik me als vegetariër niet mee bezig hoef te houden ^^ Vind de manier waarop wat grof, een konijn is nou niet bepaald een goed voorbeeld. Een paar plaatjes van koeien die worden geslacht bijvoorbeeld zouden minder shockerend maar wel gelijkend effectief zijn voor de les.
Enneh, ik denk niet dat er veel vega's hun oorsprong vinden door deze les hoor;) 50% van de mensen die naar het slachthuis is geweest zweert vegetariër te worden. 20% is het nog na een week. Na een paar maanden? Tjah, bedenk 'm zelf maar
waarom geen kip ipv een konijntje waar de kids ook mee spelen en als lief bekijken.
(weet t wel een kip kan nog wegrennen als t koppie eraf gaat, vereist wat meer kunde he
)
ik kan me er wel wat bij voorstellen dat die leraar die kinderen duidelijk wil maken waar vlees vandaan komt
maar zorg er dan voor dat het konijntje eerst dood is voor je hem gaat klaarmaken voor de klas
dat zou waarschijnlijk ook wat minder schokkend geweest zijn voor die kindjes
ik snap dit niet he, eerst hoor je overal dat de jeugd naar de klote gaat. meer pesten op lagere school, las laatst ook over groep 3ers die mekaar met de 'dood' bedreigde terwijl ze waarschijnlijk niet eens weten waar ze et over hebben. normen en waarden van de jeugd gaan al jaren steevast achteruit, ze worden brutaler en intoleranter (media's schuld? opvoeding?), en nu komt er een of andere leraar aan die even grondig de kiddos met de neus op de realiteit drukt en dan zijn ze ineens getraumatisseerd.
@Abdulah:
Waarom nou meteen weer iedereen een mietje noemen. En het voeden en slachten is volgens mij niet het enigste wat sommige moslims doen met schaapjes.
Quote
@Abdulah:
jullie zijn allemaal mietjes. moslim jongens krijgen met 9 jaar een lam die moeten we goed verzorgen en als wij 12 jaar zijn moeten wij die schaap slachten met mes. dan zijn wij echte man. mijn vader heeft het zo gedaan met mij en zijn vader met hem en ik zal mijn zoon ook een lam geven
hoezo nou weer
jullie?
ik heb hier nog geen tienjarige duitse kinderen zien reageren...
en het slachten van een schaap vind ik nou niet echt een proeve van mannelijkheid. mijn slager, dat is pas een echte vent?
@Abdulah:
Dan ben ik blij en trots dat mijn vrienden en kennissen allemaal mietjes zijn
Nounou, het getuigt nogal van moed zeg: een lammetje slachten... wàt een heldendaad!
@Abdulah: Dus daar bestaat jullie manlijkheid uit. Het doden van een weerloos dier dat jou heeft vertrouwd. Nou, geef mij toch maar een echte kerel, die zoiets niet nodig heeft om erbij te horen.
Kinderen een trauma bezorgen op deze manier bah
Ik heb hier een dubbel gevoel over. Aan de ene kant vind ik dat iedereen die vlees wil eten goed moet beseffen waar dit vandaan komt (het zou de vleesconsumptie doen dalen, en dat kan ik, om ecologische redenen, alleen maar toejuichen).
Een excursie naar boerderij en daarna naar het slachthuis zou verplicht in de opvoeding / op school moeten (ja, ik eet zelf vlees - niet elke dag- en ja, ik ben meerdere keren in het abattoir geweest).
Eventueel zou het slachten in een klaslokaal kunnen, maar neem dan een kip i.p.v. een konijn: die zijn veel gangbaarder als vlees worden en bovendien minder vaak als aaibaar huisdier gehouden. En doe het niet voor 10-jarigen, maar als kinderen een jaar of 15 zijn of zo.
De hypocrisie om niet te willen weten op welke manier je stukje vlees op je bord terecht is gekomen, daar kan ik ook niet tegen. Maar als dit bericht het waar is, dan is deze leraar te ver gegaan.
die leraar hoopte waarschijnlijk dat alle kinderen vanaf dat moment vegetarisch werden
@Abdulah:
1 april toch Abdulah? Mag ik hopen......
Nou de helft van die kinderen worden nu dus vegetarisch...
"en heb geschreeuwd, flappie was van mij!"
ik vind het einde van het "flappie liedje" eigenlijk veel leuker... misschien een idee voor die klas om te proberen?
en dan vreemd vinden dat die kids in een survival situatie sterven?? waar is do onzinnige ophef over weer eens een klassiek voorbeeld hoe de maatschapij onze toekomst in gevaar brengt
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: