Een Italiaanse ondernemer kreeg bij het intypen van zijn eigen naam, beginnend met 'truff', de suggesties 'truffatore' (oplichter) en 'truffa' (fraude). Daar was de man in kwestie niet blij mee. Google gaf geen gehoor. De rechter heeft de ondernemer nu in het gelijk gesteld. Sinds enige tijd kent de Google-zoekmachine een automatische aanvulling. Terwijl u typt geeft Google op die manier als het ware zoektips. Zit uw zoekwoord bij de suggesties dan hoeft u het niet helemaal in te typen. Handig. Maar de Italiaanse ondernemer was er niet zo door gecharmeerd. Hij heeft een eigen bedrijf en geeft cursussen op financieel gebied. Vandaar, zo betoogde zijn advocaat, dat hij niet geassocieerd wilde worden met de Italiaanse woorden voor oplichter en fraude. De Italiaanse rechter was ook die mening toegedaan. Google is in staat de auto-aanvulopties te filteren en is daarom verantwoordelijk voor de resultaten, was zijn oordeel.
Het ziet ernaaruit dat Google al begonnen is met filteren. Wie op google.it zoekt naar "truff", krijgt in elk geval geen "truffatore" of "truffa" meer als suggestie.