Het is een vreemd fenomeen: borg betalen voor je pashokje. Bij AustraliŽ modeketens gebeurt het steeds vaker. Wie iets koopt, krijgt het bedrag terug.
Consumenten betalen soms wel 35 euro borg voor het passen van hun kleding. De modeketens zijn hiermee gestart nadat steeds meer klanten designerkleding in de winkel kwamen passen, om het daarna op internet tegen een lagere prijs aan te schaffen. En dat is niet zonder reden: bij de kassa betaalt de klant 20 procent belasting extra, wat niet het geval is op internationale websites.
Dominik Drexel, manager van InSki Store, een winkel met wintersportartikelen, vertelt hierover aan de Daily Mail: "We zijn een klein bedrijf en proberen op deze manier te overleven. Ik kan niemand tegenhouden om producten online aan te schaffen, maar ik ka nook niet voor niets werken."
Ondernemer in Sydney, Robby Ingham, heeft zijn marketingmethode hierdoor aangepast. "We hebben een blog gelanceerd en sturen regelmatig emails naar onze klanten om ze te waarschuwen wanneer de nieuwe collectie binnen is gekomen. We organiseren verder meet-and-greets met designers en geven onze VIP-klanten extra kortingen. Verder is service het hart van onze business. Alleen in de winkel zelf kun je de stof van kledingitems goed voelen en bekijken."