Vrouwen worden slimmer van het dragen van merkkleding. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt dat vooral materialistisch ingestelde vrouwen niet alleen meer zelfvertrouwen krijgen als ze merkkleding dragen, ook nemen hun cognitieve capaciteiten toe. Voor het experiment kregen tachtig vrouwen een zwart colbert aan. De helft van de vrouwen werd verteld dat het jasje van een bekend merk was, de andere helft kreeg te horen dat het om een jasje van de markt ging. De proefpersonen die dachten dat ze een merkcolbert droegen, gaven aan meer zelfvertrouwen te hebben en waren ook beter in het beantwoorden van een vragenlijst met logische, taalkundige en wiskundige problemen. Bij merkbewuste vrouwen was het verschil in score groter dan bij vrouwen die niet zoveel waarde hechten aan merken. Volgens de wetenschappers toont het onderzoek aan dat het gebruik van merken het zelfbeeld en het gedrag van mensen kan beïnvloeden en zelfs invloed heeft op hun cognitieve vermogens. Het onderzoek wordt vrijdag gepresenteertd in Gent. Volgens Ivar Vermeulen, begeleider van het onderzoek en universitair docent Communicatiewetenschap, kunnen vrouwen hun voordeel doen met de uitkomsten. "Uit ons onderzoek blijkt dat als je er als merkbewuste vrouw goed aan doet om in cognitief veeleisende situaties, zoals examens, sollicitatiegesprekken of belangrijke vergaderingen, op je best gekleed te gaan."