Fries schrijven te moeilijk voor Friezen
Slechts iets meer dan 12 procent van de Friezen kan goed Fries schrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van de provincie Friesland naar de spreek-, lee
lees verder bij Volkskrant »Gerelateerde artikelen
Mei ik jo wat fraegje? Doge jo wol?
Maar wie wil in godsnaam dat accent dan ook goed spreken laat staan schrijven? Het is geen taal, een accent en voor degen die het als taal zien: mogen we dan Friesland dan afsteken en af laten drijven, please voor eens en altijd van dat geneuzel af!
@nozema je mist wat inhoudelijke kennis, kennelijk. We hebben een hoop dialecten en accenten in Nederland maar het Frysk is wel degelijk een taal.
@Rubellum: Ha jo, jo jojo wol bij jo? Want sonder jo jojo kinne jo net jojoen
Het stukje klopt helemaal. Ik spreek Fries en lees Fries maar schrijven doe ik met het wurdboek ( woordenboek) erbij. Het spreken heb ik vanaf mijn geboorte geleerd, het heb lezen mezelf aangeleerd. En voor schrijven heb ik een cursus bij het afuk gedaan. Maar vooral de accent tekens geven voor mij moeilijkheden. Wanneer moet het streepje naar rechts, wanneer een dakje dat soort dingen. Overigens leerden wij het niet op school. Wat nu wel gebeurt.
das ws. familie de Vries die dat belachelijke taaltje in stand wil houden.....voor mij (en hunnie)zijn ze geen hollanders
(voeg het maar bij duitsland)
@Saturate je kan het nooit iedereen naar de zin maken en smaken verschillen, interesses ook. Maar sommige feiten blijven bestaan. Zoals het feit dat Fries een officiele taal is. Het is gewoon zo.
@Trudie Ik heb zeven jaren in Fryslân gewoond. Verstond het prima, nu nog wel, maar spreken deed ik het niet of nauwelijks. Prima gesprekken gevoerd aldaar waarbij de ander Frysk sprak en ik Nederlands. We begrepen elkaar perfect.
@Rubellum: Fryslân boppe en hollân ien de groppe
@nozema: het voldoet aan de eisen...en dan is het een taal..en anders dan is duits ook een accent gebaseerd op het nederlands...of andersom...maw het geneuzel is al afgelopen...de gene die er geneuzel van maakt zijn de mensen die het geen taal vinden...
@Saturate: meppe beppe, rake pake...
Laatste edit 04-06-2011 19:39
Ach, zolang ze maar AN kennen.
(Ik zeg hier bewust AN en geen ABN want ook dialecten zijn beschaafd)
Persoonlijk vind ik dat het gewoon een dialect is maar ik ga er geen discussie over voeren. Dat niet iedereen daar goed Frysk kan praten en spreken vind ik niet zo gek aangezien er waarschijnlijk overal AN wordt gebruikt en er ook import is van buiten de provincie
@:Henze
Waarschijnlijk zullen ze gewoon dezelfde oorsprong hebben. Het Nederlands en Duits zijn verwant aan elkaar en hebben hun oorsprong in het germaanse talengebied. Talen als Frans en Italiaans hebben hun oorsprong in het Latijn.
Laatste edit 04-06-2011 19:40
Ik heb zo'n 2 jaar in friesland gewoont en ik kan er ook niks van.
fries een taal nee direkt weer afschavven of een hek om friesland dat waterdicht is en ijselmeer in leeg laten lopen (de meer mens vriendelijke variant enkel een hek er om heen en afsteken is goed)
Het fries een taal nee
het Nedersaksisch dat is pas een taal het fries is slechts een dialect ook belachelijk dat het ooit als taal erkend is bah
Ach, ook steeds minder Nederlanders kunnen goed Nederlands schrijven.
Rubellum: mijn complimenten, zo hoort het ook. Ik ken mensen die hier heel wat langer wonen maar nog steeds zeggen er geen woord van te verstaan. Volgens mij is dat onwil.
Deese; Maar dan krijgen Hollanders ook onze beste aardappelen groente en melk niet meer. Dan zorgen wij lekker voor ons zelf. En jagen wij al die Holanders die hier van de rust komen genieten ons mini landje uit.
. Hoeven wij ook niet meer mee te betalen al die luxe in de randstad.
Fries is een taal. Het is zelfs de 2e rijkstaal. We moeten ivm de mensen die geen Fries verstaan omdat ze verhuisd zijn gewoon Nederlands les geven. Wij kregen op de basisschool altijd 1x per week Fries en op de middelbare school ook. We mochten vorig jaar kiezen of we in de 2e nog Fries wilden volgen. Ik heb het niet gedaan, maar een paar klasgenoten wel. Afûk kan je makkelijk cursussen volgen.
Ik woon al mijn hele leven in Friesland en ik spreek het KleiFrysk... Ik gebruik vrij veel Nederlandse woorden en hou niet van Friese boeken. Maar het Fryske Nijs op Omrop Fryslân kijk ik af en toe wel met mijn vader en ik heb geen moeite met het spreken en verstaan van Fries. Alleen het schrijven is het moeilijkste ;D
Werom en wêrom... Dat is een wereld van verschil door zo'n achterlijk streepje -.-'
Maar zulke dingen zijn bij alle talen.
Fries is gewoon een taal! Accepteer het nou maar gewoon
Zolang alle Friezen maar normaal AN kunnen spreken, verstaan, lezen en schrijven...
@nlspeed: ik zou anders de Nederlanders die een
dialect spreken en moeite hebben om nederlands te verstaan, niet de kost willen geven.
Dus waarom zou een Fries een andere
taal MOETEN spreken? Dat ze het doen, is fijn.
Wat een bullshit is dit nou weer dan.
Alsof alle Twentenaren goed Twents kunnen spreken. Laat staan schrijven.
Of elk ander dialect.
Ik ben een Twents, en mijn ouders zijn geboren in Frysk. Kan prima Fries verstaan. Praten wordt al moeilijker en het schrijven gaat natuurlijk niet.
Ik bedoel, kijk dan naar hoe dat geschreven wordt:
http://fy.wikipedia.org/wiki/Frysk
Quote
@nlspeed:
Zolang alle Friezen maar normaal AN kunnen spreken, verstaan, lezen en schrijven...
Het is niet AN maar ABN,
AN betekend volgens jouw: Algemeen Nederlands, maar je had eingelijk ABN moeten bedoelen: Algemeen Beschaafd Nederlanders.
Quote
@Trudie:
Deese; Maar dan krijgen Hollanders ook onze beste aardappelen groente en melk niet meer. Dan zorgen wij lekker voor ons zelf. En jagen wij al die Holanders die hier van de rust komen genieten ons mini landje uit.
. Hoeven wij ook niet meer mee te betalen al die luxe in de randstad.
Das niet geheel mogelijk, Door bepaalde wetten in Nederland kan je niet zomaar mensen weigeren uit jouw gebied, dat kan alleen wanneer hier goede redenen en argumenten voor.
en Trudie Dan Verliest Friesland heel wat Toeristen inkomsten. Sja Friesland Failliet waarom niet?
@Trudie: je wil me toch geen hollander gaan noemen? hier in ons prachtige en nijvirge twente wordt altijd nog genoeg verbouwd om ons zelf te redden daar hebben wij geen friesland of buitenland voor nodig
@Omerta: helaas spreken hier idd maar weinig mensen het prachtige twents
hier wordt het dan helaas ook niet op scholen geven. al zal dat een groot behoud voor de taal wezen.
en zou er ook nog 12% van de nederlanders goed nederlands kunnen schrijven?
De provincie Friesland heeft onderzoek gedaan onder haar inwoners naar de Friese taalvaardigheid. Daarmee is de mening van eenieder die geen ingezetene van Friesland is, op zijn zachtst gezegd irrelevant.
Trados Studio 2009 is de meest gebruikte vertalings-software. Ook hier is Frysk een taal, die ondersteund wordt...
Velen kunnen ook niet fatsoenlijk Nederlands schrijven, dus wat is het probleem?
Ik vind het maar een stomme taal
Maar ff ontopic, het schrijven lijkt me verrot moeilijk ja.
Taal? Spraakgebrek zullen ze bedoelen.
Quote
@Tom-Servo:
Ach, ook steeds minder Nederlanders kunnen goed Nederlands schrijven.
.... je hoeft alleen maar de reacties hier te lezen om je (helaas) ontzettend gelijk te moeten geven.
@deeese: waarom die blinde vette haat richting Friesland? en waarom afscha
VVen?
@lepeltjes: Direct maar bij Duitsland voegen? Hoe had je dat gedacht? Zullen we Zeeland dan ook maar bij Duitsland voegen? en Groningen bij België of zo? Is topografisch net zo verantwoord...
Ik kom uit Zuid-Limburg en versta redelijk Fries, zelfs lezen lukt vrij goed. Heb laatst gereageerd op een Friestalige tweet van Omrop Fryslân (wel in het NL, het is al vet dat ik als Limburger een beetje Fries kan verstaan en lezen, spreken nauwelijks. Maar schrijven lijkt mij idd ook wel lastig in het Fries, vanwege ook veel umlauts en hoedjes op letters e.d.
jemig wat laten sommigen zich opnaaien zeg.
Mijn vader sprak Fries, maar helaas heb ik het nooit geleerd. Feit is dat het een officiele taal is. En dat sommige mensen daar blijkbaar niet tegen kunnen, of jaloers zijn. Hun probleem.
Laatste edit 05-06-2011 08:51
Ik vind de Limburgse dialecten vaak moeilijker te verstaan dan Fries. Zijn dat dan ook talen. Lijkt me wel
Het is jammer dat zoveel dialecten en talen verdwijnen in een algemeen gebrabbel.
(3 jaar in Friesland gewoond)
Laatste edit 05-06-2011 09:54
Anne Sanne: Trek het je niet aan. Het is allemaal plagend bedoelt hoor.
nou nou wat een trolletjes hier weer, zal er maar een scheppie bovenop doen.
De friesche taal is ouder van oorsprong als nederlands welke aleen maar van het gare duits afstamt
wat hoort nu een dialect te zijn. ..
(gniffel
)
Laatste edit 05-06-2011 11:24
Quote
@Commentator:
Quote
@nlspeed:
Zolang alle Friezen maar normaal AN kunnen spreken, verstaan, lezen en schrijven...
Het is niet AN maar ABN,
AN betekend volgens jouw: Algemeen Nederlands, maar je had eingelijk ABN moeten bedoelen: Algemeen Beschaafd Nederlanders.
Ik meen mij te herinneren dat ABN vrij recentelijk (een paar jaar geleden of iets dergelijks) is vervangen door AN. Maar ik zal eens kijken.
ABN bestaat (officieel) inderdaad niet meer, maar AN schijnt ook niet meer te bestaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Nederland
http://neon.niederlandistik.fu-berlin.de/nl/nedling/taalgeschiedenis/ABN/
Dus, blijkbaar is het ABN > AN > Standaardnederlands. Daarbij staat ABN voor Algemeen Beschaafd Nederlands en niet voor Algemeen Beschaafd Nederlanders.
@Annesanne: Het is geen jaloezie, we zien het gewoon als onzin. Als Fries zonodig een taal moet wezen, waarom dan Limburgs en Brabants niet? Die zeggen de meeste dingen ook totaal anders.
Het Fries is ouder dan het Nederlands en mag dus met recht een 'taal' genoemd worden! De oudste Friese tekst is zelfs een paar eeuwen ouder dan de oudste gevonden Nederlandse tekst!
Laten we niet vergeten dat (heel) veel woorden uit het Fries afkomstig zijn vanuit het Nederlands.
als ze willen dat het Fries als taal serieus genomen wordt, dan moeten ze daar toch aan werken
Hier klopt niets van. Het onderzoek staat op Internet, dan kun je zelf zien hoe het echt zit:
KLIK HIER. Dan klikken op '2011 taalatlas NL'.
Quote
@JohnBD:
nou nou wat een trolletjes hier weer, zal er maar een scheppie bovenop doen.
De friesche taal is ouder van oorsprong als nederlands welke aleen maar van het gare duits afstamt
wat hoort nu een dialect te zijn.
Quote
@Steegje:
Het Fries is ouder dan het Nederlands en mag dus met recht een 'taal' genoemd worden! De oudste Friese tekst is zelfs een paar eeuwen ouder dan de oudste gevonden Nederlandse tekst!
idd, het Fries is ouder dan het Nederlands (vele Nederlandse dialecten ook).
En bij Duitsland voegen heeft ook weinig zijn, het is meer gerelateerd aan het Engels dan aan het Duits. (Engels is dan ook een Fries dialect
)
Nou MIADIA: Er zijn in het Fries ook heel wat woorden die mij heel goed hebben geholpen om Duits te verstaan. Maar wist je dat het Fries ooit van Denemarken lands de kust tot in Frankrijk gesproken werd. Wel met varianten net als het Nederlamds nu. Maar toch het was wijdtverbreid. Er zijn nog steeds overal langs de kust woorden in gebruik die uit het Fries komen. Maar dat weet bijna niemand. Ik kwam het zelf ooit in zeeland tegen. Het is altijd grappig als iemand denkt een echt streekwoord te gebruiken. Ze denken dat de ander het niet verstaat en dan vertel je wat het betekend.
@Trudie: moest laatst al wel lachen... ben voor ons baby'tje op zoek naar een naam, blader zo'n boekje door, zie ergens
Geronimo staan en daarvan wordt (in dat boekje althans) beweerd dat dat een Friese naam is... Nou, dan toch liever Jelle of Tjeerd ofzo
Ongelooflijk, 16 miljoen mensen in NL en dan nog meer talen willen spreken!
Stop er toch mee, gewoon NL in NL spreken, nog beter 1 taal in de hele wereld... Ach zal nog wel heel wat jaren duren, zeker als je je bedenkt dat we hier al stugge Friezen hebben die nog hun eigen dialect (zij zeggen taal) willen spreken...
Schaf dat Fries gewoon af, wat een onzin!
ga dan beter ook nederlands leren
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: