Ooit ventte ze met snuisterijen in de nachttreinen van China. Nu beheerst Zhou Xiaoguang 's werelds grootste bedrijf in modesieraden.
Dat is het bijzondere verhaal achter Neoglory, de sieradenfabrikant die nu ook een luxe collectie uitbrengt waar zangeres Céline Dion haar naam aan heeft verbonden.
De BBC tekende het op in een serie over Chinese miljardairs.
Neoglory is opgericht door Zhou Xiaoguang, een Chinese vrouw die de middelbare school nooit afmaakte. Ze was het beu om lessen te moeten verzuimen omdat haar ouders het schoolgeld vaak niet konden betalen. Om in haar levensonderhoud te voorzien, trok ze met een kar van 60 kilo vol prullaria de treinen door, op zoek naar klanten.
Uit die handel ontstond Neoglory. Aanvankelijk produceerde het alleen spotgoedkope armbanden en andere sieraden. Maar inmiddels is het wereldmarktleider in modesieraden. En het telt duizend eigen winkels in China. Driehonderd eigen ontwerpers bedenken per dag 100 nieuwe sieraden.
Doel is om van Neoglory een wereldmerk te maken.
Yiwu, de thuisbasis van het sieradenconcern, was vroeger een armoedig stadje. Maar nu werken er 100.000 mensen in de sieradenindustrie, goed voor een miljardenomzet.
Zhou Xiaoguang heeft haar gebrek aan opleiding inmiddels ingehaald. Ze bezit alsnog een MBA en is daarnaast afgevaardigde van het Volkscongres. Ook daarin is ze bijzonder actief. Op de jaarlijkse bijeenkomst komt ze met moties voor allerhande onderwerpen: van de veiligheid op scholen tot klimaatverandering.
Naast Neoglory bezit Zhou Xiaoguang ook uitgebreid onroerend goed, en investeert ze onder andere in wijn.