Fout of niet: juweliersechtpaar verbiedt allochtonen in de winkel
Na acht overvallen door Antillianen en Marokkanen is het Nijmeegse juweliersechtpaar Jos en Margo Kamerbeek het zat: jonge allochtonen mogen hun winkel niet meer in.
Ze kunnen dat goed uitleggen: de kans dat jonge jongens van allochtone afkomst iets komen kopen is nul. De kans dat ze komen om te jatten blijkt groter dan nul. Juwelier Jos Kamerbeek werd op 23 april voor de achtste keer overvallen en belandde daardoor in een rolstoel.
Een Nijmegenaar heeft een klacht tegen het juweliershuis ingediend bij Ieder1Gelijk, het Bureau Gelijke Behandeling Gelderland-Zuid, omdat het aangescherpte toegangsbeleid discriminerend zou zijn. Ieder1Gelijk wil graag op korte termijn in gesprek met de Nijmeegse juwelierszaak om over de situatie te spreken.
Margo Kamerbeek zegt niets aan het beleid te willen wijzigen: „Ik leg het verhaal desnoods graag aan de rechter uit. Marokkanen van zestien jaar hebben hier niets te zoeken; ze kunnen niets kopen. Waarom zou ik de problemen over mezelf afroepen door hen toch binnen te laten? Alle acht overvallen zijn immers door Antillianen en Marokkanen gepleegd.”
Gerelateerde artikelen
Ik discrimineer niet snel en alhoewel zij erg generaliseren hebben ze wel een punt..
Gastjes van 16 hebben 9 van de 10 keer niets te zoeken in een juwelierszaak.
Als ik 8x overvallen word en daardoor in een rolstoel beland had ik eerder een shotgun onder de toonbank gemonteerd, ik vind zijn oplossing dus nog netjes
inderdaad nog netjes om het zo op te lossen. Ik had het ook veel lomper aangepakt. Hoog tijd dat de bezem door Nederland gaat en het rechtssysteem ook wordt bijgewerkt.
Benieuwd wat ze gedaan hadden als ze acht keer door Duitsers waren overvallen
.
Wat een ******* zijn die overvallers!
Acht keer?!?!?!
Arme man.
Het klinkt discriminerend, maar misschien dat ik ze toch ook wel zou bannen. Die kids kunnen onmogelijk iets willen kopen.
En groot gelijk heeft hij. Hij is zelfs al een keer door zijn borst geschoten, waarbij de kogel zijn hart maar net miste. En nu met een dwarslaesie in de rolstoel, zonder veel hoop dat hij er ooit nog uitkomt..
Schande aan de politie en de gemeente Nijmegen, dat ze deze man niet beter hebben beschermd, meteen na de eerste overval!
je raakt 8x overvallen
er wordt op je geschoten
je raakt daarbij in een rolstoel
je verzint een nette oplossing voor het probleem
er staat nl niet dat 'oudere' allochtonen de winkel niet in mogen. als zoon/dochter iets moois ziet in de etalage kunnen de ouders dat voor hen kopen, toch?
is het weer niet goed
scholieren mogen toch ook vaak niet met meer dan 2 tegelijk de winkel in? ik snap niet echt hoe dit dan anders is...
Laatste edit 12-07-2011 10:31
Jammer genoeg zal de rechter het sowieso verbieden.
Misschien maar beter gewoon iedereen onder de 18 verbieden. Dan heb je nog een punt.
Vailan: zet er dan even bij: 16-jarige Duitsers. Dat maakt al het verschil.
Dr Ziggy heeft een goed punt!
Laatste edit 12-07-2011 10:32
marokanen en antillianen vogelvrij maken
ik geef die man groot gelijk, en ik weet nu al op welke partij hij de volgende verkiezing stemt
Quote
@DrZiggy:
Jammer genoeg zal de rechter het sowieso verbieden.
Misschien maar beter gewoon iedereen onder de 18 verbieden. Dan heb je nog een punt.
op zich wel eerlijk
maar ook ik liep op mijn 17e /18e al wel eens de juwelier in.
voor oorknopjes, of reparaties aan een ketting, of kijken of er nog iets was om voor te sparen / op de verjaardagslijst te zetten.
maar aan mij zal een juwelier niet zijn grootste inkomsten missen
@MIADIA: Ikzelf ook hoor. Maar ik denk dat er geen mogelijkheid is om iedereen blij te maken.
Persoonlijk vind ik hun methode het beste. Dan pak je de minste mensen aan, maar wel de grootste probleemgevallen (volgens hun berekeningen)
@DrZiggy: ne idd. ik vind ook dat ze het nog netjes aanpakken
Vailan: onzin. Jonge Duitsers, of Engelsen, of Nederlanders enz zijn altijd een probleem, maar niet op de manier zoals hier is bedoeld. Pure criminelen zonder enig besef van menselijke waarden, die met een wapen op zak lopen en dat ook gebruiken. Geen respect voor dat tuig. Hard aanpakken en inderdaad, zorg dat ze wegblijven uit voor hen wel erg aantrekkelijke winkels.
De juwelier is een racist in mijn ogen. Zullen we alle allochtonen ook meteen even een sterretje op de kleren naaien zodat we kunnen zien dat ze niet welkom zijn?
@ThomasHJ: als jij al 8keer bent beroofd door mensen met een getint uiterlijk tussen de 16 en de 25jaar dan zal jij dat soort mensen ook wel uit je winkel weren dan maar wat omzet mis lopen
@ThomasHJ: Prima idee. Dat maakt het een stuk makkelijker! Heb je dat zelf bedacht, of ooit ergens gelezen? Ik vind het echt een heel effectieve methode. Hulde!
Vraag blijft natuurlijk of je als gewapende Marrokaan van 16 nu die winkel niet meer binnenloopt om hem te overvallen.
Als het een stel Nederlandse jongeren was geweest, en de man daarvoor een verbod had ingesteld, had niemand er iets om gegeven.
Omdat het allochtone jongeren zijn gaan we nu hoog en laag springen om te zorgen dat ze toch in die winkel mogen, want tja, het zijn natuurlijk wel allochtonen.
En nadat de jongeren verplicht de winkel in mogen treffen we op een dag de eigenaar dood aan. Maar..we hebben de allochtone jongeren tenminste de winkel in gelaten.
Arme arme arme man, hoe rot moet het zijn om in een land te leven waar de bevolking je liever ziet sterven om maar politiek correct te blijven.
Quote
@deeese:
@ThomasHJ: als jij al 8keer bent beroofd door mensen met een getint uiterlijk tussen de 16 en de 25jaar dan zal jij dat soort mensen ook wel uit je winkel weren dan maar wat omzet mis lopen
al zeg je nee, ik spreek uit ervaring dat je dat echt wel zou doen.
Nooit neergeschoten overigens...
Ik heb genoeg alochtonen vrienden die ook allemaal roepen dat die winkelier gelijk heeft.
het is een kleine groep die het verpest voor een grotere groep.
Kan (mag) een Rotweiler ook discrimineren?
Het lijkt er op of sommige mensen hier blijven geloven in een multiculti samenleving waar alles prachtig is ook al blijven met de regelmaat van de klok dit soort excessen plaatshebben. ALS deze juwelier gelijk heeft (en ik neem aan dat hij camerabeelden heeft om het te bewijzen)dat alle overvallen door allochtone jongeren van Marokkaanse/Antilliaanse afkomst zijn gepleegd, dan staat hij in zijn recht. Acht keer is te veel om af te doen als toeval.
Wat overigens sowieso al is aangetoond dat naar verhouding meer criminaliteit wordt waargenomen bij Marokkaanse, maar vooral Antilliaanse jongeren.
Voortaan juwelen en aanverwante artikelen alleen nog maar via internet verkopen. Probleem opgelost!
In Rotterdam wordt een proef gehouden met een gezichtsscan bij juweliers
Laatste edit 12-07-2011 11:08
Het is discriminatie op kleur en dat is gewoon heel erg dom en naïef. Hij moet gewoon zijn zaak beter beveiligen, net als alle anderen. Als hij dat niet doet komen er ook blanken uit binnen of buitenland hem overvallen. Zeker nu zo duidelijk is dat het nogal makkelijk gaat daar.
Voor dit soort types mogen ze van mij de doodstraf weer invoeren, al blijft het natuurlijk lullig als je ten onrechte bent veroordeeld.
Ze kunnen natuurlijk zeggen dat alleen mensen in de winkel mogen, en dit soort tuig verdiend het naar mijn mening niet om mens genoemd te worden....ag ja elke keer als ik zo iets lees vraag ik me af....waarom, ga werken ofzo.
Ik ben het helemaal eens met Ieder1Gelijk.
Maar voordat ze dan gaan zorgen dat de juwelier ieder1gelijk gaan behandelen, mogen ze eerst zorgen dat die marokkaantjes en antilliaantjes zich gelijk gaan gedragen. Laat ze maar eerst eens zorgen dat die juwelier niet door die crimineeltjes wordt lastiggevallen, dan pas vind ik dat die juwelier ook ieder1gelijk kan en moet behandelen.
Wat deze man doet zal ongetwijfeld wel weer niet mogen in Nederland. Alhoewel het natuurlijk wel zo is dat een winkel geen openbare plaats is en er dus een vorm van toegangsbeleid kan en mag zijn. Zoals hier al eerder aangehaald in de buurt van een school mogen de scholieren ook meestal niet met zijn 20en tegelijk de winkel in en moeten de tassen bij de ingang blijven. Waar we dus en masse aan voorbij gaan is het feit dat we in Nederland een probleem hebben met groepen jongeren van al dan niet allochtone afkomst. Voor een deel is de oplossing natuurlijk heel simpel. Zij die in bezit zijn van een niet Nederlands paspoort linea recta de grens overtrappen en terug naar, marokko, de antillen, turkije of whatever. Even kijken of je daar ook zo grote vent bent. En voor de groep die zich Nederlander noemt? We hebben de Veluwe nog. Zetten we daar wel een hoog electrified hek omheen. Heropvoeden die handel.
Ik sta volledig achter de juwelier. De man handelt nu uit zelfverdediging. En als ze nu tóch nog binnen komen heet het huisvredebreuk omdat hij het toegangsverbod heeft ingesteld.
@brettos10: overvallers vogelvrij maken en een pistool in je broekzak hebben(alleen voor juwelierszaken en dergelijke)of beveiligingsmensen neerzetten met een pistool. deze overvallers moet je doodsteken met spelden. te beginnen bij hun tenen.
@SaladZ: doodstraf ok maar dan alleen op heterdaad betrapte (op camera opgenomen zodat er bewijs is) criminelen. en een lik op stuk beleid. (stelen=> boom, headshot)
Ik vind het goed wat die doet.
Maar is toch moeilijk om onderscheid te maken.
Ik heb een marokaanse vriend hij is 28 heeft goede baan (Hoofd PR) verdient goed zijn vrouw(Nederlandse)houd van sierade dus hij komt regelmatig in een juwelier. Als hij niet aan het werk is draagt hij gemakkelijke kleding zoals een trainingspak.
Maar hij ziet eruit als 20 wat ga je daar mee doen dan?
@pie87: Iedereen mag dragen wat hij wilt. Helemaal voor. Maar je moet er rekening mee houden dat je uiterlijk bepaald wat andere van je denken bij een eerste confrontatie.
Natuurlijk is dat niet zoals het zou moeten zijn, maar zo is het nu eenmaal.
Dus als hij er voor kiest om zich te kleden als iemand van 20 en er dan uitziet als een hangjongen, dan mag dat. Maar dan moet hij niet klagen dat hij zo behandeld wordt.
Als ik me als een schooier zou kleden en ga vragen om een proefrit bij een BMW dealer, dan mag dat niet. Kleed ik me fatsoenlijk aan dan mag het wel. Dat weet ik, en daar houd ik rekening mee.
@[BB]aéquitas: Ik ben bang dat je absoluut niet weet waar je het over hebt.
Jij vindt een even dus minder waard dan een gouden ketting.
Zodra je hetzelfde gedrag gaat vertonen als de mensen waarvan je het gedrag wilt bestrijden (zij schieten, dus ik ook) ben je plotseling precies hetzelfde als je tegenstanders.
Overigens vind ik de maatregel van de juwelier uit dit artikel wel heel erg begrijpelijk.
De meeste overvallen, inbraken, etc wordt gedaan door Allochtogen.
Kijk maar es naar Opsporing gezocht negen van de 10 die ze zoeken hebben een huidskleurtje.
Ik zit vaak achter de receptie van de reclassering en ook daar is ca 90% van de cliënten van Allochtoge afkomt.
Ik ben totaal niet rascitisch maar het zijn gewoon feiten.
Helaas het is niet anders.
Maar het wordt wel tijd dat ne Nederlandse Staat naar een gepaste oplossing gaat zoeke voor deze groep mensen.
Laatste edit 12-07-2011 11:46
Hoe kan je nou zien dat iemand allochtoon is?
Volgens de wet ben je een allochtoon als jezelf of een van je ouders niet in Nederland is geboren. (Alexia, Amalia en Ariane mogen dus niet in die winkel komen).
De derde generatie marokkanen/turken/indianen/marsmannetje (van uitgaande dat beide ouders hier zijn geboren)zijn dus volgens de wet al geen allochtoon.
Je kan natuurlijk iemand op basis van zijn ras/lichaamskenmerken weigeren. Maar daar hebben we in NL een woord voor. DISCRIMINATIE.
Kan hij gelijk zo'n
bord ophangen.
Oké ik ben tegen discriminatie maar in dit geval kan ik die mensen wel begrijpen. Geen commentaar op discriminatie van mijn kant deze keer.
@DrZiggy Ik doe aan sprot tennis en voetbal loop regelmatig in trainingspakken rond. Word dat tegen wordig als schooier gezien en niet meer als een sporter.
Nederlanders trekken te snel conclusies.
Ik heb het zelf meegemaakt ik werk partime op een kinderdagverblijf.
Toen Robert M kinderen had misbruikt werden opeens alle mannen aangekeken die op een kinderdag verblijf werken. Dus ik ook ik heb ouders moeten van overtuigen dat ik nooit iets met hun kind zou doen. Ik doe de opleiding Sociaal Work. Ik wil graag met kinder met psychische gedragsproblemen werken waar zie je zoiets eerder als op een dagverblijf.
Ik heb mij zitten te verbazen over de reacties van de mensen hier. Vraag mij af, welke groep, welke leeftijd is!
Ik geef deze juwelier volkomen gelijk, een van de eerste die recht in eigen hand neemt. Ga dit niet vergelijken met "als er duitsers in de winkel komen ", dan kan het ook gebeuren, dat weet ik, maar als deze man ervaring heeft met allochtonen die zijn winkel hebben overvallen, dan respecteer ik toch zijn wens.
Sommige mensen hier hebben gelijk, bv met opsporing verzocht, het is vaak zo en als wij als "Nederlanders "er iets van zeggen, dan discrimineren wij, moet niet gekker worden, gelijke mensen gelijke straffen.
Geeft mij maar de manier van straffen in Amerika!! ( Maar dat is mijn mening )
Quote
@DrZiggy:
Als ik me als een schooier zou kleden en ga vragen om een proefrit bij een BMW dealer, dan mag dat niet. Kleed ik me fatsoenlijk aan dan mag het wel.
Daar heb jij wel gelijk in, maar als die "schooier" met een zak met geld aan komt, denk je dan dat die BMW verkoper dan NEE zegt?
Quote
@Trudie:
Oké ik ben tegen discriminatie maar in dit geval kan ik die mensen wel begrijpen. Geen commentaar op discriminatie van mijn kant deze keer.
Dit noem ik echt wel het toppunt van hypocrisie.
Als we nu eens op een even menswaardige manier met hun omgaan dan zij met ons... Als we nu eens een juwelenwinkel zouden openen... maar dan een uitgerust met de nodige vallen en wapens... we lokken ze gewoon in de val! Meeste zijn illigaal en worden dus toch niet gezocht.
Waarom ben ik hier nooit eerder op gekomen?
deze 2 mensen houden van hun werk anders stop je er wel mee naar een aantal overvallen maar deze mensen geven het niet op en zoeken een oplossing om de kans op nog een overval te verkleinen.
en omdat het steeds door de zelfde bevolkingsgroep word gedaan hebben ze besloten om die buiten te sluiten .
ik vind dat ze daar het volste recht voor hebben.
het is bij het erge af met die allochtonen die overal ,en niet alleen in nederland,zich misdragen en overal maar tegenin gaan en confrontatie op zoeken .
als er iets niet naar hun zin gaat dan voelen ze zich gediscrimineerd en word je nog uitgemaakt voor racist ook.
ze roepen ook steeds respect maar om zelf respect te tonen kunnen ze niet alleen voor hun eigen volk .
mensen worden dat zat ook de oplossingen die worden gezocht om hun maar zo min mogelijk te benadelen .
ik ben van mening dat wij gediscrimineerd worden en flink benadeeld .
@DennyColten wat is volgens jou de definitie van discriminatie?
Ja ik ben zelf ook een allochtoon, (geen Marokkaan of Antiliaan maar wel een westerse islamitische allochtoon), en ik kan dan wel begrijpen dat je ze dan gewoon NIET in jouw winkel wilt hebben als je 8 keer bent overvallen en in een rolstoel beland. Echt een klootzakken zijn dat soort mensen, die het verpesten voor andere.
Ach binnenkort komt hier op WmR te staan dat je geen sloten meer mag op je deuren. Want er is dan iemand aangeklaagd door een inbreken omdat de persoon de inbreker weerhoudt van het uitoefenen van zijn beroep.
Die man heeft alle recht. Zijn winkel zijn regelen. C'est Ça....
Het is inderdaad niet politiek correct, maar wat minder politieke correctheid zou Nederland wel kunnen gebruiken. Ik steun deze actie van harte.
Quote
@TheAnimalFriend:
De meeste overvallen, inbraken, etc wordt gedaan door Allochtogen.
Kijk maar es naar Opsporing gezocht negen van de 10 die ze zoeken hebben een huidskleurtje.
Het kan dus ook betekenen dat Nederlanders gewoon sneller gepakt worden en dus niet gezocht hoeven worden.
Of dat Nederlanders minder streng worden aangepakt.
Of dat...
Genoeg andere conclusies te trekken
@pie87: Ik bedoelde het als twee losse zaken. Het aankleden als een schooier sloeg niet op een trainingspak. Het was om een uiterste aan te geven.
@DennyColt: Alexia, Amalia en Ariane, zijn niet van van Marokaanse of Antilliaanse afkomst, DUS: Mogen
wel de winkel in
En ze zijn White
(en rijk) kunnen zich dus duren juweeltjes permiteren.
Maar voor zover ik weet gaan de Oranjes alleen maar shoppen bij juwelier Steltman in Den Haag.
ik had het persoonlijk ook veel lomper aan gepakt. vind het ook wel netjes.
en idd klinkt racistisch maar ik neem het die man niet kwalijk.
@DrZiggy:
Als je iets verder leest zie je dat ik schrijf dat 90% van de clienten die bij de reclassering lopen ook een huidskleurtje hebben.
Deze zijn dus al gepakt (vaak voor de zoveelste keer)
Maar goed blijf jij lekker naïef en denken dat het lievertjes zijn.
(sommige zijn dat ook wel, maar de meeste niet)
Het is niet voor niets een veel besproken probleem groep, dit komt niet zomaar uit de lucht vallen, omdat we bijv. graag allochtonen bashen (uitzonderinge hier gelaten)
Quote
@ThomasHJ:
De juwelier is een racist in mijn ogen. Zullen we alle allochtonen ook meteen even een sterretje op de kleren naaien zodat we kunnen zien dat ze niet welkom zijn?
Dan is iedereen een racist in de dop want als jij 8 x overvallen en beschoten bent door " gelijkwaardig uitziende personen" waardoor je in een rolstoel belandt is 99,9 % tegen zulke personen in je winkel.
Aan de reacties kun je zien dat het meestal erg jonge mensen zijn. Zij hebben te weinig ervaring om een goed oordeel te kunnen vellen.
Groot gelijk geef ik die juwelier, want na zo vaak lastig te zijn gevallen door die groep "Nederlanders" zou ik ook de deur stijf dicht houden voor ze. Ze hebben het voor de goed bedoelende in die groep mensen het verpest! Jammer dan! Maar om nog meer toestanden te voorkomen doet de juwelier goed aan de deur voor hen dicht te houden. Die lui moesten ze gewoon het land uitzetten want in hún land hoeven ze dit allemaal niet te flikken!!!!
DennyColt. Mag ik even uitleg?
Quote
@TheAnimalFriend:
Alexia, Amalia en Ariane, zijn niet van van Marokaanse of Antilliaanse afkomst, DUS: Mogen
wel de winkel in
Er staat in het artikel "Jonge allochtonen mogen er niet meer in".
@Trudie: Je zeg ik keer discriminatie in principe af, maar in dit geval niet....
Beter tegenstrijdig of niet soms.
Ben je nu tegen of voor?
Laatste edit 12-07-2011 12:31
Dus elke allochtoon wordt nu als een crimineel behandeld? Als een paar gasten een winkel acht keer overvallen hoeft de rest nog niet gedemoniseerd te worden. Een typisch voorbeeld van de kortzichtigheid van mensen tegenwoordig. Geert Wilders heeft zijn werk weer gedaan zie ik...
@DennyColt: Hij heeft het helmaal gehad met jonge marokanen en antillianen
Vergeet ook niet dat deze "mensen" gewoon lachen met onze zwakke aanpak van geweld en dergelijke.
Metro BrusselBrusselse metrostation Naamsepoort.
Daar werd op nieuwjaarsnacht een jongen van 22 aangevallen door een groepje jongeren. Ze slaan en trappen hem en gooien hem van de eerste verdieping naar beneden recht op de sporen van de metro.
Het filmpje toont beelden van verschillende veiligheidscamera's in het station. De beelden registreerden hoe de jongen zich verdedigde, maar kansloos was tegen twee groepjes agressievelingen die hem beurtelings zonder aanwijsbare reden aanvallen. Nadat ze hem op de sporen hebben gegooid, is te zien hoe voorbijgangers hem weer op het perron trekken.
De camerabeelden zijn vrijgegeven door de federale gerechtelijke politie, die daarmee hoopt de daders te kunnen opsporen.
Laatste edit 12-07-2011 12:46
@TheAnimalFriend: Als ze allochtonen strenger oppakken, dan komen er dus ook meer bij de reclassering...
En ik ben absoluut geen allochtonen knuffelaar.
Maar jij beweert dat de meeste allochtonen (met huidskleur) geen lieverdjes zijn. Als je zo met cijfers gooit dan begrijp je vast ook wel dat je, juist door jouw beroep, een vertekend beeld krijgt van de samenleving. Tunnelvisie noemen ze dat.
@gloria: leeftijd is minder belangrijk dan ervaring. Iemand van 20 die al veel heeft meegemaakt en heeft gezien, kan al veel meer ervaring op hebben gedaan dan iemand van 40 die nog niks heeft gezien en gedaan.
Wat betreft het artikel weet ik niet goed wat ik ervan moet vinden. Ben niet echt een voorstander van eigen rechter spelen, al kan ik die man wel begrijpen. Maar om dan meteen alle Marrokanen en Antillianen te weigeren en als crimineel te zien vind ik te ver gaan.
Ik krijg wel sterk de indruk dat er het een en ander schort aan de beveiliging/ bewaking/ toezicht in het winkelcentrum waar het gebeurt is.
@ThomasHJ: Niet alle maar de kans is wel groter.
Het zijn gewwoon feiten.
Net als dat er meer mannelijke criminelen zijn dan vrouwelijke.
En meer mannelijk verkrachters dan vouwelijke.
Meer mannelijk pedo's zijn dan vrouwelijke.
Gewoon feien
@DrZiggy: Waar haal jij het vandaan dat ze strenger worden opgepakt?
er staan overvaller voor mijn neus die een spoor van leed bij hun slachtoffer achter hebben gelaten, en weet je wat voor straf ze krijgen?
Toezicht bij de reclassering, voor het geval je niet goed weet wat dat inhoud. ca 2 jaar lang iedere week, 14 dagen een gesprekje met een reclasseringsmederwerker en dan mogen ze weer fijn naar huis.
O ja zal ook wel weer degenererend over komen voor jou, ze komen dikwijls in een Audi voor rijden ca. 20 jaar geen werk maar wel een Audi gut hoe komen ze daar nou toch aan?
en B the W wat heeft mijn beroep er mee te maken? weet je wel wat mijn beroep is dan?
Laatste edit 12-07-2011 12:47
DannyColt: Beter lezen graag ik had het niet over principes. Maar de uitleg vind je op je persoonlike pagina.
Ik vind dat er een uitzondering mag worden gemaakt in dit geval.
Gewoon omdat het logisch is.
Misschien mag de logica eindelijk weer gaan regeren hier in Nederland?
Geen overbodige luxe als je het mij vraagt...
En na deze uitzondering de volgende? En nog maar een dan, en nog een? Zo blijven we bezig
Quote @ditbenik:
Vraag blijft natuurlijk of je als gewapende Marrokaan van 16 nu die winkel niet meer binnenloopt om hem te overvallen.
Quote
@KolibRia:
Ik sta volledig achter de juwelier. De man handelt nu uit zelfverdediging. En als ze nu tóch nog binnen komen heet het huisvredebreuk omdat hij het toegangsverbod heeft ingesteld.
In de stortvloed van opmerkingen denk ik dat de kern hier het beste wordt geraakt door ditbenik. Bij mij mogen inbrekers ook niet binnenkomen, maar dat zal ze niet weerhouden. Dat geldt dus ook voor overvallers. Dat lijkt een beetje op een bord bij de bank zetten: Verboden voor overvallers.
De opmerking van KolibRia is wel wat vreemd in deze context. Het zal overvallers een zorg zijn dat ze huisvredebreuk plegen. Immers, de overval zelf is een zwaarder delict en met de overval zelf plegen ze al lokaalvredebreuk (het is geen huis). Dus ik denk dat de beste juwelier (verschrikkelijk overigens dat het hem zo vergaat) met deze actie absoluut niet veilger in zijn winkel zit. Dus vind ik het zinloos.
@JaapB: ik ben bang dat jij niet met een invalide in huis woont. dit is een van de ergste dingen die je iemand kan aandoen. daarbij hebben deze mensen geen respect voor de juwelier zijn leven, waarom zou hij respect hebben voor hun leven? daarbij, het leert wel hard af denk ik, als je weet dat je wordt doodgeschoten als je een juwelier overvalt.
en daarbij zeg jij nu dat de politie hetzelfde is als criminelen. er schieten weleens criminelen op de politie en dan schiet de politie terug. als jij een klap op je bakkes krijgt, wat doe je dan? vragen om nog een klap en nog een klap?
@ThomasHJ: dat is niet geert wilders zijn schuld. het is statistiek zijn schuld. er zitten 55% allochtonen in de gevangenis (give or take) terwijl maar 20% van de Nederlanders allochtoon is (give or take). dit is een feit dat we onder ogen moeten zien en moeten aanpakken. jij bent weer zon linkse rakker die zegt dat het allemaal wel meevalt, maar kijk naar de cijfers. die liegen niet. daarbij worden alleen jonge allochtonen (ookwel bontkraagjes genoemd in mijn streek) geweerd.
@DrZiggy: er zijn idd genoeg andere conclusies te trekken, als je compleet irrationeel nadenkt. en waarom moeten allochtonen altijd maar met respect behandeld worden? ik ken hier ook plaatsen in Nederland waar ik als blanke niet mag lopen omdat ik blank ben. maar dat mogen we niet andersom doen?
Quote @[BB:
aéquitas]@ en waarom moeten allochtonen altijd maar met respect behandeld worden? ik ken hier ook plaatsen in Nederland waar ik als blanke niet mag lopen omdat ik blank ben. maar dat mogen we niet andersom doen?
Met alle respect, maar zou je me zo'n plaats kunnen noemen?
@TheAnimalFriend: @[BB]aéquitas: Rustig maar jongens. Ik val jullie niet aan.
@TheAnimalFriend: Ik zeg niet dat het zo is. Jij zegt dat allochtonen crimineel zijn (het meerendeel) omdat 9 van de 10 mensen bij opsporing verzocht dat is.
Ik geef enkel aan dat er ook andere redenen voor kunnen zijn. Ik heb geen idee of dat zo is, maar het zou zo maar kunnen.
Daarnaast geef je aan dat je achter de receptie bij de reclassering zit, dus ga ik er vanuit dat je door je beroep daar wel eens terecht komt. Als dat niet zo is, mijn excuses.
Dan is het tunnenvisie omdat je door wat voor reden dan ook wel eens bij de receptie van de reclassering zit.
@TheAnimalFriend: @[BB]aéquitas:
Ik ben ook niet voor allochtonen en ze mogen van mij ook streng worden aangepakt (als ze iets gedaan hebben)
Maar jullie moeten maar eens proberen om je eigen argumenten te ontkrachten, voor je ze roept. Hoe vreemd het ook klinkt, er zijn altijd ook andere redenen voor iets te verzinnen. Dat wil nog niet zeggen dat die dingen waar zijn, maar dat zorgt wel dat je open blijft staan voor andere meningen.
Laatste edit 12-07-2011 13:06
Quote
@scorpion:
Gastjes van 16 hebben 9 van de 10 keer niets te zoeken in een juwelierszaak.
Nou, Scorpion: je vergeet één ding: die loverboys moeten toch wel hun juwelen voor hun bitches érgens vandaan halen, toch
[/cynisme]
(voor de duidelijkheid: ik snap de gevoelens ook heel goed. Of dit een juiste, juridisch houdbare en moreel wenselijke oplossing is, is een moeilijker punt...)
@Eelcootje: Loverboys zijn over het algemeen al iets ouder en gaan juist voor jonge meisjes.. De loverboys zelf mogen dus zonder problemen nog gewoon naar binnen, moeten alleen hun slachtoffer thuislaten.
logisch toch, als ik in een rolstoel beland doordat ik ben overvallen wil ik dat tuig niet meer in mijn winkel hebben! dikke doei!
ik zou niemand onder de 20 meer de juwelierszaak in laten. En ik zou een mooie colt aanschaffen en die bij me dragen.
Ik vind dat hij het niet zo tactisch aanpakt. Wel begrijpelijk, maar niet tactisch
Quote
@DennyColt:
Je kan natuurlijk iemand op basis van zijn ras/lichaamskenmerken weigeren. Maar daar hebben we in NL een woord voor. DISCRIMINATIE.
Kan hij gelijk zo'n
bord ophangen.
Dan wordt er maar gediscrimineerd! Dit kan zo niet langer! 9/10 keer zijn het ook allochtonen. Daar hebben we in NL ook een woord voor. FEITEN. De racisme kaart wordt veel te snel getrokken door dat tuig! Een paradijs voor criminelen is het hier! Oppakken en terugsturen. Laat ze daar maar een juwelier overvallen.
Meneer de rolstoel bestuurder moet gewoon zijn zaak beter beveiligen. Verplichte legitimatie, sluis deuren en nooit zijn zaak alleen openen.
@gloria:
Onzin dat het met leeftijd te maken heeft.
Quote @[BB:
aéquitas] (...) het leert wel hard af denk ik, als je weet dat je wordt doodgeschoten als je een juwelier overvalt.
Hoezo? Ik denk niet dat het iemand afschrikt. In tegendeel. Als je de straffen daadwerkelijk indrukwekkend maakt denk ik dat een straf meer uitricht dan door het hoofd schieten (je bent er immers meteen vanaf). Ik ben nooit zo van de dood"straf" omdat ik er niet echt een straf in zie.
Quote:
@ThomasHJ: dat is niet geert wilders zijn schuld. het is statistiek zijn schuld. er zitten 55% allochtonen in de gevangenis (give or take) terwijl maar 20% van de Nederlanders allochtoon is (give or take). dit is een feit dat we onder ogen moeten zien en moeten aanpakken.
Heb je ook een bron voor die cijfers? Ik trek ze zeker niet in twijfel, maar ik ben wel voor een goede onderbouwing van een argumentatie omdat het anders wel erg makkelijk tegen te spreken wrodt.
Quote:
en waarom moeten allochtonen altijd maar met respect behandeld worden?
Ik mag hopen dat je deze uitspraak niet zo boud bedoelt als dat hij er staat. In principe moet je mensen altijd met een bepaald respect behandelen (het zou onzinnig zijn als je iedere allochtoon die je op straat tegenkomt meteen maar even in z'n gezicht kwat bijvoorbeeld). Ik vraag me af of dit besluit van deze juwelier daar iets aan afdoet.
Quote
@Deniz:
Meneer de rolstoel bestuurder moet gewoon zijn zaak beter beveiligen. Verplichte legitimatie, sluis deuren en nooit zijn zaak alleen openen.
Dit neigt een beetje naar een argument van het genre "als je je fiets niet op slot zet is het je eigen schuld dat die gestolen wordt". Dat is pertinente onzin . Het is in eerste instantie altijd de schuld van de overvaller. Je hebt gewoon met je tengels van andermans eigendom af te blijven. Het is vrij simpel. Dat deze oplossing wellicht effectiever is dan de door de juwelier voorgestelde is wat anders.
Quote
@[BB:
aéquitas]
@ThomasHJ: dat is niet geert wilders zijn schuld. het is statistiek zijn schuld. er zitten 55% allochtonen in de gevangenis (give or take) terwijl maar 20% van de Nederlanders allochtoon is (give or take). dit is een feit dat we onder ogen moeten zien en moeten aanpakken. jij bent weer zon linkse rakker die zegt dat het allemaal wel meevalt, maar kijk naar de cijfers. die liegen niet. daarbij worden alleen jonge allochtonen (ookwel bontkraagjes genoemd in mijn streek) geweerd.
Hoor je me zeggen dat het meevalt? Ik zeg dat bevolkingsgroepen veel te snel over een kam worden geschoren zoals een rechtse bal zoals jij doet.
@tampert:
Dus doordat ik niet zeg dat stelen fout is keur ik het goed?! Het is gewoon de realiteit dat wanneer je je spullen niet goed beveiligd anderen er mee vandoor gaan. Anderen geen woorden in de mond leggen.
@Deniz: Ben het helemaal met tampert eens. Zegt trouwens meer over de persoon die de spullen jat, dan over hoe goed iemand z'n spullen moet beveilligen. Je moet gewoon met je tengels van iemands spullen afblijven! Als je ook iets wilt hebben wat iemand anders heeft.. ga werken voor je centen!
@mattie26:
Ik leg net zo goed iemand woorden in de mond als dat jij dat zelf doet met je reactie
. Ik zeg helemaal niet dat je dat zegt.
Ik betwijfel ook geen seconde dat jij stelen niet goed vindt. Bovendien heb je natuurlijk gelijk dat het praktisch gezien beter is de boel vooraf te beveiligen dan te vertrouwen, dan achteraf actie te ondernemen.
Ik kan de man niet anders dan gelijk geven, maar zou hem ook willen waarschuwen van kijk uit voor de blanke vriendjes, die denken dus met zoiets vrij spel te hebben...
Ik zie het probleem niet, bij uitgaansgelegenheden mogen simpele zielen met het IQ van een aardappel iedereen weren die ze niet aanstaan, dus waarom zou deze man dat niet mogen? En wat hebben jongeren in hemelsnaam in zo'n juwelier te zoeken? Behalve hun, doorgaans illegaal verkregen, geld uit te geven, en naar mijn weten mag je als ondernemer zelf beslissen met wie je een transactie aangaat.
Quote
@tampert:
Dit neigt een beetje naar een argument van het genre "als je je fiets niet op slot zet is het je eigen schuld dat die gestolen wordt".
Wist je dat je een bekeuring kan krijgen als je je fiets niet op slot op straat zet.
@tampert: jup. het centraal bureau voor de statistiek. ik neem voor het gemak maar aan dat ze gelijk hebben. en natuurlijk ben ik niet tegen respect voor allochtonen, je moet mensen altijd met een open mind benaderen. ik doelde meer op de overmatige respect die zogenaamd moet worden getoond omdat ze van buitenlandse afkomst zijn. als dit niet geheel duidelijk was, was dit mijn schuld en bied ik hiervoor mijn excuses aan. en over het doodstraf geval, daar ben ik in principe ook niet voor. ik zou deze mensen liever zolang mogelijk vastzetten tussen normale mensen en hem zo indoctrineren dat hij ook weer normaal kan functioneren in de samenleving. maar dat is praktisch niet echt uitvoerbaar, of veel te duur. als zo iemand een jaar of tien meedraait in een normale bevolking (het liefst mensen met een zo Nederlands mogelijke achtergrond, dit niet omwille van discriminatie of racisme, maar om deze persoon een goed Nederlands burger te maken) dit is veel beter voor zo iemand dan wanneer ze opgesloten zitten tussen mensen die hetzelfde denken als zij.
@Polemist: grote delen van Den Helder, De grote waal in hoorn (vooral snachts)
@ThomasHJ: een rechtse bal zoals mijzelf scheert niemand over een kam, maar wil wel misdrijven voorkomen als dit mogelijk is. Ikzelf had het een betere oplossing gevonden als alle jongeren er niet meer in mochten maar dat is ook discriminatie. En zolang we de jongeren (en ouderen) die wel iets doen niet mogen straffen(gevangenissen zijn bijna een 4 sterren hotel) zal er toch een andere maatregel moeten komen.
@Kuranyi: inderdaad. dit is zo. maar dat mag niet bij een juwelierszaak door beter gekwalificeerde personen, dat is discriminatie.(snap jij het nog? ik niet)
Respect moet je verdienen, en niet opgedrongen krijgen, en vooral niet om vragen.
Hey respect man, respect..
Hier kun je natuurlijk niet aan beginnen... Als dit wordt toegestaan volgen er meerdere winkels en hee, wanneer hebben we dat eerder gezien? Maar goed, blijf maar lekker etiketten plakken op die jongeren, dat werkt vast bevorderlijk voor hun gevoel geaccepteerd te worden in deze samenleving.
@ Marisz, dat geldt niet in dit geval. Deze man heeft het volste recht, vind ik, om gasten te weren waar hij alleen maar problemen mee voorziet, als ervaringsdeskundige.
Toon respect naar hem toe, 8x overvallen, en hoe!
En etiketten plakken ze op zo'n manier ook zelf.
Marisz: wat zou jij doen wanneer er deze winter bij donker bij jouw een paar keer wordt ingebroken? Ik denk zodra het donker wordt de deur op slot om te voorkomen dat er weer zo'n gek loopt die denkt dat jouw spullen er staan om door hem/haar te worden meegenomen. Of vergis ik mij daar in. In dat geval kam jij ook alle bewoners in jouw stad over een kam. Je doet nl de deur op slot omdat je je dan veiliger voelt. Zo kan zo'n rotzak niet bij je binnen komen. Dit is exact wat deze mensen doen. Bepaalde mensen weren omdat ze alleen al bij het zien van een niet westers uiterlijk bang worden. Het is jammer dat de politie de daders schijnbaar niet kan vinden ondanks dat er 8 ik zeg 8 keer daar een overval is gepleegd. De winkel wordt niet na de eerste keer gesloten voor deze groep mensen. Je zou eens moeten gaan praten met mensen die dit één keer hebben meegemaakt. Dan zou je misschien de reactie van deze mensen wat beter begrijpen na 8 keer.
Ik vind het een prima oplossing, netjes en effectief,
als er jongeren zijn die toch iets willen kopen, kunnen ze aar een andere zaak, of hun ouders het laten halen. Ik had een veel sadistischer plan in werking gesteld denk ik, dus petje af voor deze man die op zo'n nette manier een oplossing heeft bedacht.
iek hab einen snor.. bin iek nu ain allochtoon?
@Trudie:
O, wat was het een verstandige zet van mij om je te complimenteren met je schrijfstijl want ik ben het met deze reactie van je zo waanzinnig eens.
@Trudie: Er is 2 keer bij me ingebroken (beide keren lekker aan het slapen in de kamer ernaast). Natuurlijk was ik kwaad, maar ik zag ook wel in dat je raam op een kiertje openlaten niet echt bijster slim is. Ik snap zijn emotie hierbij ook echt wel, alleen de oplossing lijkt me niet de juiste. Prima dat je je in deze man verplaatst, maar probeer je dan ook te verplaatsen in al die lui die keer op keer op keer gediscrimineerd worden.
Helaas kan je niet op afkomst gaan discrimineren.
Maar je kan wel een leeftijdsgrens instellen.
Minimaal 20 jaar.
Quote
@Bamboo:
Wat deze man doet zal ongetwijfeld wel weer niet mogen in Nederland. Alhoewel het natuurlijk wel zo is dat een winkel geen openbare plaats is en er dus een vorm van toegangsbeleid kan en mag zijn. Zoals hier al eerder aangehaald in de buurt van een school mogen de scholieren ook meestal niet met zijn 20en tegelijk de winkel in en moeten de tassen bij de ingang blijven. Waar we dus en masse aan voorbij gaan is het feit dat we in Nederland een probleem hebben met groepen jongeren van al dan niet allochtone afkomst. Voor een deel is de oplossing natuurlijk heel simpel. Zij die in bezit zijn van een niet Nederlands paspoort linea recta de grens overtrappen en terug naar, marokko, de antillen, turkije of whatever. Even kijken of je daar ook zo grote vent bent. En voor de groep die zich Nederlander noemt? We hebben de Veluwe nog. Zetten we daar wel een hoog electrified hek omheen. Heropvoeden die handel.
We hebben het hier wel over ons nationaal park de hoge veluwe he.......dat gaan we toch niet aan ernstige vervuiling blootstellen toch, nee daar moet een andere passende en voor al afdoende oplossing voor zijn. Als bedoelde heeren zich in de zandbak waar ze vandaan komen zich zo zouden misdragen worden ze daar zeker niet op een van de mooiste plekken van het land geplaatst.....nee daar hebben ze daar hele andere plekken en gewoontes voor, maar da's waarschijlijk ook de reden dat ze dit huftergedrag hier ten toon sprijden, jammer nederland de zoveelste gemiste kans!!!!
@RJ1967: helemaal mee eens...zachte heelmeesters maken stinkende wonden, vadertje staat moet zn kop eens uit het zand halen en erkennen dat er wel degelijk een veiligheidsprobleem is in nederland.
moordenaars en verkrachters mogen op proeftijd vrij, net als overvallers en geweldplegers, als je jezelf beschermd ben jij de sjaak, en, je kan nog aangeklaagd worden door je overvaller ook.
geen wonder dat die man "risico's" vermijd...CHAPPEAU.
en als hij ooit besluit dan nederlanders die er sjofel uitzien niet welkom zijn, dan schik ik me daar in.
Laatste edit 13-07-2011 08:59
@epos:
Jezelf beschermen is ten allen tijden toe gestaan zelfs met geweld. Het gaat erom dat je gepast geweld gebruikt zoals iemand overmeesteren en vast houden tot de hulpdiensten er zijn en iemand niet in elkaar slaat.
Quote
@Deniz:
@epos:
iemand overmeesteren en vast houden tot de hulpdiensten er zijn en iemand niet in elkaar slaat.
grapje zeker?
maar ik snap je punt...desalniettemin zal ik eerst slaan en dan pas vragen stellen als iemand me aanvalt/overvalt.
Quote
@Aramon:
Respect moet je verdienen, en niet opgedrongen krijgen, en vooral niet om vragen.
Hey respect man, respect..
eerbied, ontzag, respect hebben voor je medemens betekend nog niet dat je voor ze moet kruipen...
dus je hoeft nergens bang voor te zijn als je iemand gewoon beleefd te woord staat, netjes help oversteken, niet uitkaffert in het verkeer omdat de kleur van zijn/haar auto je niet aan staat... ook al heeft hij/zij jouw respect 'niet verdiend'.
zo kan iedereen wel bezig blihjven steeds maar elkaars respect verdienen... krijg je een dagtaak aan...
natuurlijk is het fout, maar als je weet wat die mensen hebben meegemaakt, dan is het minstens zo begrijpelijk als het fout is
Ik vind het nog knap dat hij het tot 8x toe heeft laten gebeuren voor hij dit soort acties ondernam.
Ieder ander had volgens mij het zelfde gedaan of erger..
Daar komt nu ook nog eens bij dat dit wel een goeie aandachtstrekker is. Hij is in het nieuws geweest, een groot deel van de mensen is het met hem eens, een ander deel niet, lekker de discussie op gang. Aandacht.. Nu nog hopen dat er iemand uit het rechtsysteem een beetje nuchter naar kan kijken in plaats van gelijk te zeggen: "ís discriminatie dus mag niet".. Dan veranderd er heeeeel misschien eens iets.
dat echtpaar heeft groot gelijk
meer dan 80% van de overvallen word door dat soort tuig gepleegt
Heb er dan ook alle begrip voor om dat schorem niet meer binnen te laten
Kijk dinsdags maar is naar opsporing gezocht
daar is 90% getint zwart of van een andere buitenlandse afkomst
Ik heb ik meen zaterdag een televisieprogramma gezien waarin dit werd behandeld. De juwelier zat er zelf bij. En neem van mij aan dat zelf mensen van niet Nerdelandse oorsprong begrip hadden voor de beslissing van deze mensen. Ook al vonden ze het niet leuk en waren ze bang voor verdere gevolgen.
Volkomen gelijk, en van mij mogen juweliers dergelijke criminelen gelijk afschieten.
Van de Marokkaanse 'Nederlanders' komt in de leeftijd van 18 - 24 jaar 55% met de politie in aanraking, vanwege een delict, terwijl het gros recidivist blijkt. Antillianen vallen daar net onder, qua percentage. De softe aanpak van partijen als PvdA / GL / D'66 blijkt geen enkel effect te hebben, op kostenverslindend na. De inmiddels talloze slachtoffers hebben het nakijken, vaak voorzien van een levenslang trauma, als ze nog leven. Ik zie maar 1 afdoende oplossing: na hun straf hier uitgezeten te hebben onmiddellijk retour land van herkomst, en laten ze hun allah gelijk meenemen.
groot gelijk weg met dit SOORT gassies je wordt er dood ziek van
hoezo is het nou weer fout die vent is 8x beroofd das echt schandaligggg ze moeten alle juwelier achter slot en grendel zetten met kogelvrij glas enige wat je nog kan doen is zon schuif deurtje waar je alleen geld door heen kan doen enz. en dan dalijk gaat hij via de achterdeur na huis wordtie daar beroofd zielig he nahja als die politie niet wat aan doet dan weet ik het ook nie meer hoor nederlandgat langzaamhand kapot joh ieder een eige mening de meeste meningen gaan over marokanan et is altijd halen en trekken
Dit is gewoon hele moeilijke situatie, omdat er heftige emoties meespelen.
Grappig hoe mensen discriminatie roepen, en hoe andere dan weer in hun reacties gaan discrimineren. Ik vind dit werkelijk waar kostelijk.
Deze man heeft gewoon groot gelijk dat hij jonge Allochtonen weigert. Alleen denk ik dat een 16 jarige Nederlander ook niks heeft te zoeken in zijn zaak. 't Is hier al eens genoemd, en ik zeg het nog een keer: Leeftijdsgrens, minimaal 20 jaar.
Beste oplossing is inderdaad een leeftijds grens
Kan het wel begrijpen, maar zowiezo verschuiven ze het probleem, op deze manier
Het is duidelijk, het grootste probleem onder de criminaliteit ligt bij allochtonen jongeren (cijfers wijzen dit uit = feit!!).
Dit is de eerste stap die is gezet om hier een halt in toe te roepen. Maar wat is er nog meer voor nodig, zal dit echt het probleem oplossen?
Mijn conclusie is een prima actie en verder doorzetten naar supermarkten e.d. om echt te laten zien dat het genoeg is geweest in Nederland.
Het is weer tijd dat Nederland wordt bewoond door Nederlanders èn allochtonen die ONZE cultuur respecteren en niet hun eigen zooi deze kant op halen!
Ze hebben volkomen gelijk, en risico's als deze kun je beter voorkomen door dat tuig uit je winkel te weren. Ze hebben niets te verteren, dus er ook niets te zoeken. Onderzoeken hebben uitgewezen dat deze groep torenhoog scoort in de criminaliteit, dus gewoon hard aanpakken. Jammer voor de goedwillenden, maar het belang van toekomstige slachtoffers gaat voor.
Als ik die juwelier zou zijn zou ik alsnog een shotgun klaar hebben liggen voor het geval dat er nog een overval komt.
Maar wat mij altijd nog verbaasd is dat een buitenlandse crimineel niet het land uitgezet wordt als ongewenste vreemdeling na het uitzitten van de straf!
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: