Het weerstaan van een stuk chocola of dat extra koekje is niet alleen een kwestie van wilskracht. Voor sommigen is dat nu eenmaal moeilijker door de manier waarop hun hersenen in elkaar zitten.
Uit onderzoek van Yale University blijkt dat een dalend glucoseniveau leidt tot verlies van zelfcontrole in het brein. Delen van het brein hunkeren naar calorierijk voedsel en het is moeilijk om daar niet aan toe te geven. Bij mensen met overgewicht is dit effect waarschijnlijk groter. Het deel van het brein dat je impulsen beheerst werkt bij hen minder goed, zodat ze bij de kleinste glucosedaling willen eten.
Wetenschappers denken dat dit fenomeen plaatsvindt vanwege de grote vraag van de hersenen naar glucose. Hersenen hebben glucose nodig als brandstof. Glucose haal je uit voedsel dat koolhydraten bevat. Dit kan zowel gezond als minder gezond voedsel zijn.
"Als je op een gezonde manier je glucoseniveau op peil houdt, is het waarschijnlijk makkelijker om slank te blijven. De hersenen hebben hun voeding nodig.", zegt professor Rajita Sinha van Yale University. Gezonde keuzes zijn bijvoorbeeld vers fruit, groenten, volkoren rijst, pasta en brood, noten en bonen. Dingen die je beter kunt laten staan zijn wit brood, witte suiker, koekjes, taart, chips, frisdrank en ijs.
Het team van professor Sinha manipuleerde de bloedsuikerspiegel van proefpersonen door glucose toe te dienen. Tegelijkertijd keken ze naar plaatjes van etenswaren met veel caloriŽn, gezond eten en oneetbare dingen.
Hersenscans lieten zien dat wanneer het glucoseniveau daalde twee delen in de hersenen behoefte aan eten opwekken. Het gedeelte van de hersenen dat je impulsen beheerst, werkte bovendien minder goed. Vooral bij mensen met overgewicht die naar calorierijk voedsel keken was dit effect opvallend. Waarschijnlijk kunnen zij minder goed de impuls tot eten afremmen.