@BasBas: niet zo slim om dit zo te pochen, en bovendien heb je het artikel niet goed begrepen. Er staat dat als je veel boetes krijgt, de KANS groter is dat je bij een ongeluk betrokken raakt. Er staat niet DAT je meer ongelukken maakt...
De KANS dat je het zwarte garen hebt uitgevonden is volgens mij omgekeerd evenredig met de snelheid die jij te hard rijdt.
Je schrijft ook: buiten dorpen en steden rijdt je 40 tot 100 km/u te hard. Dat zijn vaak ook de gevaarlijkste plekken omdat er vaak (kleine) zijweggetjes zijn waaruit ineens fietsers kunnen schieten. En dan ben je met al je 'verantwoorde' rijgedrag toch écht te laat....
Leg dat dan maar eens aan de nabestaanden uit: ja, maar volgens mij kon ik hier wel verantwoord 100 km/u te hard rijden...
Ik probeer hier geen moraalridder te zijn, de meeste van ons rijden wel eens iets harder dan de wet toestaat, zeker als er tijdsdruk is, maar zó pochen over je overtredingen (en wellicht misdrijven bij te grote overschrijdingen) kan in mijn ogen niet.
En neem een voorbeeld aan surion: op het circuit racen en op de openbare weg 'normaal' rijden!
En dan nog wat: Ik denk dat het wel meevalt met een hogere kans bij parkeerboetes, dat zijn namelijk geen boetes maar 'naheffingen parkeerbelasting' - alleen heet het in de volksmond nog '(parkeer)boete'. Deze 'boetes' gaan ook niet via het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau). Dat weet ik omdat ik er laatst nog een gekregen heb - volslagen onterecht. Ik had namelijk geparkeerd, was naar een automaat gelopen, maar die was kapot. Toen ben ik naar een andere automaat gelopen, en die deed het wel. Toen ik bij mijn auto terug kwam, stonden ze al te schrijven. Ik nog zeggen dat die andere automaat kapot was en dat ik een kaartje had gekocht ergens anders, maar dat hielp niets. Ik heb toen uit woede dat kaartje weggegooid, bleek dus later dat dat knap stom was omdat er een stukje tijdsoverlap zit tussen het parkeren en het kaartje halen. Ik had dus een kaartje kunnen laten zien met een tijd die (heel ruim) binnen de marge zat die de parkeerwachters (zouden moeten) aanhouden. Zeg maar dat ik om 13:34 parkeerde, om 13:35 bij de defecte automaat kwam, naar een andere automaat moest lopen en daar een kaartje kocht om 13:37, en terugkwam bij mijn auto waar om 13:36 de boete was uitgeschreven. Hangt dus ook af van het tijdstip van de automaat - heb gezien dat twee automaten die naast elkaar hingen 3 minuten verschil hadden in tijd. Nodeloos te zeggen dat (bijna) niemand naar de 'vroege' automaat ging en dat er een rij stond voor de 'late' automaat...
Laatste edit 09-11-2011 16:12