Een bakker in Engeland moest na het doen van een wel heel verleidelijke aanbieding op Groupon ineens 102.000 cupcakes bakken.
Het doet een beetje denken aan het gratis-taarten-gate van HEMA begin november. Op de website van HEMA stond korte tijd een verkeerde advertentie waaruit bleek dat een taart gratis was, waardoor er binnen korte tijd duizenden bestellingen binnen kwamen.
In het geval van het Britse bakkertje gaat het om een experiment dat verkeerd uitpakte. Het leek de eigenaresse van de kleine bakkerij Need a Cake een leuk idee om ook eens te experimenteren met Groupon om extra klanten te werven. Maar dat experiment werd het bakkertje bijna noodlottig, schrijft Global Post op haar website.
De eigenaresse Rachel Brown zette een aanbieding op de Groupon, waar consumenten gezamenlijk met korting producten kunnen kopen. Ze bood cupcakes aan met ruim 75 procent korting aan mensen die minimaal twaalf cupcakes beloofden te kopen. Op advies van een sales agent van Groupon zette ze echter geen limiet op de aanbieding.
Daar ging het mis: in een mum van tijd had Brown 8.500 bestellingen binnen. Een behoorlijke stijging, voor een bakker die normaal gesproken zo'n 100 cupcakes per maand bakte. In totaal moest zij ruim 102.000 cupcakes bakken.
Met acht werknemers kon Brown de vraag absoluut niet aan en om aan de vraag te kunnen voldoen moest zij een ander bedrijf inhuren. Dat kostte haar ruim 14.000 euro, waardoor haar jaarlijkse winst ineens weg was.
"Dat was een van mijn slechtste beslissingen ooit", zei ze tegen de BBC. "We kregen duizenden bestellingen binnen die we niet hadden verwacht. Zelfs een grotere bakker zou moeite hebben met deze hoeveelheden."