Met 16 procent van de stemmen is 'stoeproken' winnaar van de verkiezing het Woord van het Jaar 2011 in België, zo hebben Van Dale Uitgevers en de VRT, de organisatoren van de verkiezing, dinsdag bekendgemaakt.
'Stoeproken' - roken op de stoep voor een café of restaurant wegens het rookverbod in de horeca - haalde het van
'frietrevolutie' (protest in België tegen het aanslepen van de
regeringsformatie), dat op de tweede plaats komt, en 'heen-en-weerkind' op de derde plaats.
Van 29 november tot en met 19 december kon gestemd worden op de tien
genomineerde woorden voor het Woord van het Jaar 2011. Ook kon gestemd worden op de publieksnominaties in vijf categorieën. Op internetsites, weblogs, Twitter, Facebook en in radio- en tv-programma's werd de afgelopen weken gediscussieerd over de genomineerde woorden. Circa 16.000 mensen brachten een stem uit.
In de categorieën Jongerentaal, Lifestyle, Sport-amusement,
Economie en Politiek zijn de winnende woorden respectievelijk torenpoeper,
stoeproken, belspeldel, citroenloopbaan en frietrevolutie.
De Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden tentsletje (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008 ) en bokitoproof (2007).