Truc NS met cijfers uitval treinen
Door een handige truc zal de NS niet of nauwelijks worden afgerekend op de grote problemen op het spoor door het winterweer van de afgelopen week. Volgens RTL Nieuws telt het bedrijf veel treinen die de afgelopen dagen zijn uitgevallen niet mee bij de prestatiecijfers. De NS heeft de versobering van de dienstregeling 36 uur van te voren aangekondigd. Door dat te doen, hoeven de treinen die uitgevallen zijn niet te worden meegeteld bij de berekening van het prestatiecijfer. Daardoor presteert de NS op papier beter dan in werkelijkheid het geval is. Op die manier stelt de NS-top de eigen bonus veilig en kan de prijs voor de treinkaartjes zonder problemen worden verhoogd, stelt RTL Nieuws.
Gerelateerde artikelen
ziek
En de conducteurs en ander ns personeel maar op de 0 lijn houden, maar gelukkig is de bonus van de hoge "heren" veilig gesteld
Ze hadden gewoon goed materieel moeten bestellen inplaats van die nieuwe rot sprinters!
een andere truc die vaak wordt toegepast: Als de vertragingen oplopen tot >30 minuten tellen ze het gewoon als de volgende trein.
Dan maakt het niet uit dat je 75 minuten over een reis van 45 minuten doet, zij staan weer beter in de boeken...
Heel de top van de NS voor het gerecht
, gelukkig word fraude best zwaar bestraft in NL.
en het gaat natuurlijk weer om de bonussen en het verhogen van de prijzen...
Gewoon weer staatsbedrijf van maken en het is niet alleen de NS toch ook pro-rail al meen ik hier en daar te hebben gelezen dat die toch weer afschuiven naar de NS.
Het is gewoon een wisselwerking tussen die twee.
btw als die truc nu dus bekend is kunnen ze er mijns inziens gewoon op afgerekend worden
net zoals vertraging pas bij 5 minuten teld
maar hoevaak gebeurt het wel niet dat mensen door 4 minuten vertraging (wat de ns ook niet op neemt in de boeken) een aansluiting missen en daardoor een halfuur later thuis zijn
Ach, met een kabinet als deze wordt er toch niets aan gedaan
@deese, gebeurt mij idd ook vaak. trein vanaf Deventer hoeft maar 2 minuten te laat aan te komen in Zwolle en ik haal de trein naar Kampen al niet meer.
Nederland begint me de keel uit te hangen, je leest overal dat de hoge meneren vette bonussen krijgen en dat mensen die met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen eronderdoor gaan.
@Wimmeke68:
Quote
@Wimmeke68:
Het is gewoon een wisselwerking tussen die twee.
werkten de wissels maar met die twee
NS staat er wel bekend om... Ze hebben ook een "truc" waarbij als een trein minder dan een X aantal minuten te laat is, dat het niet als vertraging geldt. Daardoor rijdt de NS 95% optijd ofzo...
@Judywesl: jouw verhaal mnaakt al duidelijk hoeveel minachting de NS tegenwoordig heeft voor de reiziger.
Ik herinner me van vroeger dat treinen zoals die naar Kampen (die geen doorgaande functie hebben) even een seintje kregen om te wachten op aankomst andere trein.
Tja, als zelfs die service wegvalt, is het inderdaad om wanhopig te worden.
Investeer die bonussen toch eerst in deugdelijk spoormateriaal: wissels en treinen die wel werken als er een vlokje sneeuw valt!
(Ik vind dat ik mag klagen over het ov, omdat ik meerdere keren per week trein, tram en metro moet nemen.
)
Onbetrouwbare smeerlappen!
Als het om de bonus gaat rekenen ze alles in hun voordeel, terwijl het in het nadeel van de reizigers is.
Maak het een staatsbedrijf en schaf die klerebonus af.
zorg dat er nog maar één raanbieder van openbaarvervoeis en dat ze, zoals in bv Rusland en Zwitserland, tweehonderd mensen standaard hebben klaarstaan om desnoods met lucifer of gasbrander wissels te ontdooien etc. In Rusland zetten ze (letterlijk) hun horloge op de minuut gelijk op treinaankomsttijden, ook als het weer daar weer eens zeer extreem is. Meer op je horloge dan de spoorboom kijken bij een spoorwegovergang, als dat hier eens zou kunnen! (zeker als het weer extreem is als op z'n Russisch)
wortel: Is niet mijn ervaring in Rusland, bovendien klagen m'n collega's ook steen en been.
Wat ik wel geloof: Japanse spoorwegen kwamen kijken in Nederland. Hoe staat het met de vertraging in Nederland? Och, alles wat minder is dan 3 minuten tellen we niet. En in Japan? 90 seconden.
Laatste edit 15-02-2012 21:55
Quote
@ledi:
@Judywesl: jouw verhaal mnaakt al duidelijk hoeveel minachting de NS tegenwoordig heeft voor de reiziger.
De NS heeft niet voor niets nieuwe sprinters aangeschaft inplaats van SM'90 treinstellen. Om deze reden dus. De SM'90 treinen hadden storingen maar waren wel zeer comfortabele treinen en met wc zoals het hoort. Inplaats van deze treinen te verbeteren ging de NS over op dubbeldekkertreinen (vandaar die intercity dubbeldekkers, die met de geknikte deuren, dat zijn eigenlijk dubbeldekker SM'90 treinen en er is wat er fout was verbeterd en dan als dubbeldekker uitgevoerd). En ineens schaft de NS vlak naar het slopen van de SM'90 ineens een grote serie waardeloze sprinters aan waar alleen maar ergernis en ellende van komt. Echt rot dat de pers nog steeds geen lucht van de SM'90 krijgt. Dat zou gewoon dé oplossing voor het grote nieuwe sprinter probleem zijn!
Quote
@EruYagami:
Investeer die bonussen toch eerst in deugdelijk spoormateriaal: wissels en treinen die wel werken als er een vlokje sneeuw valt!
(Ik vind dat ik mag klagen over het ov, omdat ik meerdere keren per week trein, tram en metro moet nemen.
)
Ze hadden de Mat'64 een grote beurt moeten geven of de SM'90 moeten houden en verbeteren dan hadden we dit hele probleem niet. Maar nee hoor die domme NS moet perse met die klote nieuwe sprinters aankomen om de Mat'64 te vervangen terwijl die oude Mat'64 het veel beter doen dan die rot nieuwe sprinters.
@metrolhb: Moest even checken wat voor treinen het waren, maar de MAT64 was inderdaad bijna onverwoestbaar. Maar na een dikke 40 jaar zijn die echt wel op, renoveren (incl. huidige veiligheidseisen inbouwen) zal duurder zijn dan nieuwe bestellen. Nieuwe sprinters vind ik beetje rare glazen voertuigen waar de reizigers in golven in de trein zitten: hoog op de assen, gelijkvloers in bus-opstelling of in de lengte langs het raam...
En de SM90 is een gigantische flop geweest voor de ns, onbetaalbaar. Nieuw dubbeldekkertje bestellen is dan beter, fijne treintjes vind ik dat en zit er bijna altijd in.
Quote
@EruYagami:
@metrolhb: Moest even checken wat voor treinen het waren, maar de MAT64 was inderdaad bijna onverwoestbaar. Maar na een dikke 40 jaar zijn die echt wel op, renoveren (incl. huidige veiligheidseisen inbouwen) zal duurder zijn dan nieuwe bestellen. Nieuwe sprinters vind ik beetje rare glazen voertuigen waar de reizigers in golven in de trein zitten: hoog op de assen, gelijkvloers in bus-opstelling of in de lengte langs het raam...
En de SM90 is een gigantische flop geweest voor de ns, onbetaalbaar. Nieuw dubbeldekkertje bestellen is dan beter, fijne treintjes vind ik dat en zit er bijna altijd in.
Die nieuwe dubbeldekkers, als je de VIRM bedoeld (die met de geknikte deuren) is eigenlijk een verbeterde dubbeldekker versie van de SM'90! De reden dat de SM'90 zo ontzettend duur waren in onderhoud was omdat het zo een kleine serie was van 9 treinstellen, ieder type trein zou zo duur zijn in onderhoud als het zo een kleine serie is! De NS heeft de SM'90 expres slecht afgeschilderd en hoopte blijkbaar dat die nieuwe sprinters beter zouden zijn wat ze dus absoluut niet zijn! Uiteraard in een grote serie om de boel te verdoezelen! De NS hoopt dat de SM'90 zo veel mogelijk vergeten wordt en wie eraan herinnerd wordt alleen maar slecht erover denkt. Maar ik ben er gelukkig met mijn grote mond en ik hoop snel dat de pers eens de oplossing van het nieuwe sprinter probleem gaat publiceren en dat is een verbeterde SM'90. Of natuurlijk gewoon voortaan alleen nog maar dubbeldekker materieel laten rijden en meer van die intercity dubbeldekkers (met de geknikte deuren) aanschaffen en laten rijden.
NS liegt dat ze barst, al 2 jaar roepen dat ze winterklaar zijn, maar ik (als student) ben daar redelijk vaak de dupe van.
Neem bijvoorbeeld 3 februari, ik ging 3 uur van huis weg in enschede op weg naar amsterdam. Uiteindelijk heb ik er 7,5 uur over gedaan om op bestemming aan te komen, 10 overstappen later, terwijl het vroor!
De smerige gratis koffie is geen excuus voor dit soort (regelmatige) incidenten!
Quote
@Tjekr:
NS liegt dat ze barst, al 2 jaar roepen dat ze winterklaar zijn, maar ik (als student) ben daar redelijk vaak de dupe van.
Precies! Daarom heeft de NS die goede onverwoestbare Mat'64 weggedaan en zijn ze niet meer verder gegaan met de SM'90. De NS graaft echt hun eigen graf maar omdat zo veel mensen dagelijks de trein moeten nemen kunnen ze evengoed blijven bestaan ondanks hun stommiteiten wat voor de reiziger pure ergernis is.
Laat de regering een deadline stellen: OF de NS heeft zijn zaakjes binnen een vooraf te bepalen tijd op orde, OF de hele directie wordt de laan uitgestuurd.
Het kabinet zou moeten gaan vergaderen over een haalbaar plan dat er pas sprake van een bonus kan zijn als het bedrijf eerst winst maakt & die winst eerst terug in het bedrijf investeerd, voor ze aan zichzelf gaan denken, . . 80
@Asjuhmuhnou: eens
sowieso verdiend de top van een mega-bedrijf al ver boven modaal(wat redelijk is m.i.) en trekt zo een enorme vette bonus aasgieren aan die helemaal niet begaan zijn met het bedrijf of vooruitgang.
Ze zijn alleen maar gespecialiseerd in hoe ze in een zo korte mogelijke tijd zoveel mogelijk hun eigen zakken kunnen vullen door dingen te verdoezelen en om te buigen
Laatste edit 16-02-2012 00:38
Het moest toch zo nodig allemaal geprivatiseerd worden om het allemaal efficiënter en kostenbesparender te laten functioneren?
Daar hoort natuurlijk ook de graaicultuur bij van het bedrijfsleven.
Van dit soort trucjes sta ik niet te kijken.
Toen het nog een staatsbedrijf was konden dit soort dingen niet.
Nee, Nederland is er erg op vooruit gegaan.
Hmm, waarom zeurt iedereen over de NS? Het is niet alsof de NS over het beheer van het spoor gaat ofzo. Met de treinen was niet zoveel mis deze winter.
Het probleem lag bij de brekende bovenleidingen, vastgevroren wissels, niet-werkende spoorbomen... oftewel bij prorail.
De NS wordt ALWEER afgerekend op het oplossen van een probleem dat door andermans schuld ontstaan is. Dan gaan ministers weer idiote dingen roepen zoals "we moeten meer privatiseren, want all A-naar-B-en-terug lijntjes werken wel goed." Ja, en op mijn oprit staat ook nooit file.
Dus kunnen we nu met z'n allen zeiken op prorail, "onderhouds vrije" wissels en bezuinigingen, ipv de NS?
Het was toch al lang bekend dat de NS zwaar sjoemelt met de cijfers. Hoe anders kan het dat ze altijd aan hun prestatieplicht "weten te voldoen" terwijl je 9 van de 10 keer dat je met de trein reist vertraging hebt?
Waar slaan die uitingen op? er is hier niks zieks nog zieligs aan, ik vind het ook uberhaubt geen raarmaarwaar artikel waard.
Quote
@Tom-Servo:
Het was toch al lang bekend dat de NS zwaar sjoemelt met de cijfers. Hoe anders kan het dat ze altijd aan hun prestatieplicht "weten te voldoen" terwijl je 9 van de 10 keer dat je met de trein reist vertraging hebt?
Je hebt zeker niet altijd vertraging, en op zich als je niet tegen wachten kunt, moet je ook niet met het openbaar vervoer gaan, want wachten is dan heel normaal!
@Judywesl: Ik ging nog wel eens vanuit arnhem met de trein naar Buitenpost en dan moest ik ook een aantal keren overstappen. arnhem-zwolle-groningen-buitenpost volgens ov9292. waar ik me het meest druk om kon maken (naast de vertragingen van meer dan 5 minuten) is dat de overstap in groningen sowieso meer tijd kost dan ze je er op papier voor geven.
via leeuwarden bleef de reistijd op papier hetzelfde (wat ik dus ook steevast deed) maar dat moet je dan apart aanvinken in de reisplanner. en díé overstap is wel te halen. maar die geven ze je niet...
ben dus ook blij dat ik niet meer vaak met het ov hoef en als ik ga reken ik (al naar gelang het aantal overstappen) een half uur tot een uur extra reistijd.
@alcari: Eens. 'Ere' wie 'ere' toekomt...
@Commentator: het is zielig te noemen dat ze op deze manier hun bonus willen behouden.
wellicht zou ik op die positie datzelfde hebben gedaan wij forensen mopperen wel makkelijk en voor een groot deel terecht. Maar ga zelf maar eens op die stoel zitten
zoals
@alcari: ook weer aanhaalt het is niet alleen de dienst regeling van de ns.
btw hoe was het met de treinen van syntus en connexxion gesteld hadden die geen last ik meen daar niks over te hebben gehoord of gelezen
@Commentator, ik heb nog nooit en dan meen ik ook echt nog nooit op een perron gestaan waar er geen vertraging was op het spoor
In de tijd dat ik veel al naar eindhoven of amsterdam ging met de trein was het vrijwel altijd drama, en altijd hetzelfde traject. Dan vraag ik me af kan dat niet beter? Maar gezien hoelang het geleden is schijnbaar niet.
nu op de nos site
meer geld voor spoor terwijl in
oktober 2011Volgens mij klopt er hier iets niet helemaal ik neem aan dat er sinds oktober weinig of niks is verbeterd dus hoeft er mischien niet speciaal meer geld naar het spoor (tenzij het daarvoor bedoeld was) maar moeten de destreffende bedrijven de juiste investeringen maken
Quote:
Door een handige truc zal de NS niet of nauwelijks worden afgerekend op de grote problemen op het spoor door het winterweer van de afgelopen week
'tuurlijk is ook dat waar en raar, maar als men zich daarover verbaast, dan is dat 'op zijn Duits gezegd' toch echt 'selber schuld'
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: