Jeugd: Huh, heeft Titanic echt bestaan?
"Huh, Titanic is toch een film?" Ja, laat die zin even goed op u inwerken. We hebben hem namelijk niet zelf verzonnen. Het is een zin die mo
lees verder bij Spits »Gerelateerde artikelen
Bah, als er iets is waar ik een hekel aan heb ist wel mensen die de 'jeugd' als een soort van diersoort behandelen.
neem nou die titel:
Jeugd: Huh heeft de titanic echt bestaan.
alsof de jeugd iets anders, verkeerds is
@Jojo: Plaats je ook zo'n reactie als het over een andere doelgroep in zijn algemeen gaat?
On topic: Het is triest gesteld met de algemene kennis van de jeugd in het algemeen, gelukkig zijn er nog uitzonderingen. Helaas moet je ze uitzonderingen noemen.
Wat mij verbaast is dat er direct in de verwijten gesprongen wordt. Het is (helaas) zo dat de jeugd andere zaken en op een andere manier leren.
Zit rondom in de kleinkinderen (10 t/m 15 jaar oud)maar waar je vroeger feiten leerde en opdreunde is er een soort leemte. Daarentegen, maak die gasten van tegenwoordig nou niks wijs waar het computers betreft want je wordt overklast, en als ze wat willen weten is t in een muisklik gedaan.
Met andere woorden: niet vergelijken, de tijd is gewoon anders.
Ben ik even fijn een uitzondering :]
Me too
Ik vind het raar dat ze niet zeggen in welke landen dit is gevraagd. Ik heb namelijk niet het idee dat de Nederlandse jeugd dit niet zou weten, en dan heb ik het over de 12+ jeugd.
Haha, dan ben ik wederom een uitzondering op dit soort berichten
Quote Hebbenwijdat:
maak die gasten van tegenwoordig nou niks wijs waar het computers betreft want je wordt overklast, en als ze wat willen weten is t in een muisklik gedaan.
En dat laatste is nu net het probleem: 'ach ik zoek het wel op.' Helaas staat er ook een enorme bult aan onwaarheden achter die ene muisklik die door velen als waarheid aangenomen wordt; 'want het staat op Wiki'.
Quote:
Met andere woorden: niet vergelijken, de tijd is gewoon anders.
En verder kun je wel degelijk vergelijken. Dat oudere generaties overklast worden door de huidige generaties aangaande computers is niet meer dan logisch; ze groeien er mee op. Dit handig omgaan met een pc of smartphone is daarom ook geen geweldig iets; vaak leren ze tegenwoordig al met een pc omgaan voordat ze leren lopen of fietsen.
We staan ogenschijnlijk aan het begin van een tijd waar iemands intelligentie gemeten gaat worden aan de snelheid waarmee hij/zij een zoekopdracht kan intoetsen op Google.
Laatste edit 07-04-2012 08:57
@ErikV82: dingen uit je hoofd leren heeft toch ook niets met intelligentie te maken?!
het oorspronkelijke woord, van het latijn afgeleidt, betekent "onderscheidt maken", en dat kun je in elke situatie doen (of niet).
intelligentie kan met logisch denken te maken hebben, of met creatief ergens mee omgaan..
allemaal dingen die je zowel met of zonder computers kunt ontwikkelen.
en zowel nu als vroeger heb je mensen die een bredere kennis hebben, mensen die dat niet hebben, mensen die meer of minder creatief zin, of onderscheidingsvermogen hebben..
wat is nieuw onder de zon?
Laatste edit 07-04-2012 09:12
Huh? De avatar-figuren van James Cameron bestaan ook echt?!?
Laatste edit 07-04-2012 09:13
Het onderwijs gaat door de bezuinigingen zo hard achteruit in NL, dat ze de geschiedenisles ingekrompen hebben tot 10 minuten per week. En daar paste de Titanic niet meer in.
Triest gesteld met de kennis.
Laatste edit 07-04-2012 09:12
Eerlijk gezegd ben ik niet erg onder de indruk. In het geheel van de wereldgeschiedenis komt dit gebeuren m.i. niet op de eerste plaats. Belangrijker is hoe het met de rest van hun geschiedeniskennis staat.
Moet ik hieruit opmaken dat het verhaal echt gebeurd is?
Ok met die twee op de voorplecht?
Naar mijn inzien is dit ook niet de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis om in de schoolboeken te zetten.Het is daarbij ook nog eens met alles uit de geschiedenis dat je toch maar moet geloven wat er door anderen verteld wordt. En nou geloof ik het meeste wel maar is zijn ook dingen waar ik me bij af vraag is dit echt of heeft iemand dit ooit heel veel mensen wijs kunnen maken en dus eigenlijk onzin.
Ja,
het is echt! Op 14 april 1912 is de Titanic 's avonds om half 12 gaan zinken. Het heeft bij mij vroeger zo'n enorme indruk gemaakt. Al die mensen die in het ijskoude water verdronken zijn en met het schip ten onder zijn gegaan. Brrr, afschuwelijk moet het zijn geweest.
Ik heb wel iets met geschiedenis en vertel mijn kinderen dan ook geregeld weetjes die op hun meer indruk maken dan wat de leraar verteld in de geschiedenisles, die inderdaad weinig voorstelt en vaak met weinig passie wordt verteld.
niet gek het zit ook niet in het geschiedenis pakket. en komop nou alsof de meeste oudere niet in 1997 dachten "ow based on a true story"
Quote
@truusje4:
Naar mijn inzien is dit ook niet de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis om in de schoolboeken te zetten.Het is daarbij ook nog eens met alles uit de geschiedenis dat je toch maar moet geloven wat er door anderen verteld wordt. En nou geloof ik het meeste wel maar is zijn ook dingen waar ik me bij af vraag is dit echt of heeft iemand dit ooit heel veel mensen wijs kunnen maken en dus eigenlijk onzin.
Dit is dus wel een belangrijke gebeurtenis om in de geschiedenisboeken te zetten.
De Titanic had n.l. niet genoeg plaatsen in de reddingsboten voor alle passagiers.
Na deze ramp zijn er wetten opgesteld om ervoor te zorgen dat er voor iedereen plaats is in de reddingsboten.
Voordegenen die beginnen te zeggen dat de meeste boten niet helemaal gevuld waren en dat daardoor geen plaatsen waren kan ik het volgende feit neertikken.
De ontwerper van de Titanic had in 1e instantie wel genoeg reddingsboten getekend, maar de rederij vond het niet nodig.
De Titanic, 'onzinkbaar'. Althans, dat was wat men ervan verwachtte. Helaas
...
toen ik 8 was wist ik al dat de titanic bestond
Hebbenwijdat: Dan nog, internet is naar mijn mening geen reden om een groot gebrek aan algemene kennis te hebben.
Wat mij betreft: All knowledge is worth having.
@Ronald1964: Het zinken van Titanic is inderdaad een heel belangrijke gebeurtenis.
Evenzo de treinramp bij Weesp bijna een eeuw geleden wat er toe geleid heeft dat ingenieurs serieus over grond zijn gaan nadenken. Tegenwoordig is Nederland een heel belangrijk kennisland waar het gaat om grondmechanica en geotechniek (Deltares waar veel onderzoek gedaan wordt met een lab dat onder meer beschikt over een geocentrifuge). Sondeertechniek is hier ontwikkeld en Nederlandse technologie voor grondonderzoek wordt wereldwijd toegepast.
Bovendien zijn bouwnormen geformuleerd met overcapaciteit in draagvermogen, sterkte etc.
Maar dit betekent niet dat het nooit mis gaat. Nog te vaak worden instructies verkeerd begrepen, helemaal als deze een keer afwijken van het gangbare stramien. En nog altijd zijn er wel eens (onder)aannemers die goedkoop willen leveren en met de ontwerpen hun aars afvegen.
Veiligheidsmaatregelen in ontwerp en practijk zijn gewoon enorm belangrijk en mensenlevens hangen daar van af!
HAHAHAHAHA
Kom op.
Mijn algemene kennis is ver te zoeken, ik kan nog geen roek van een kraai onderscheiden. Ik heb geen idee hoe een beuk eruit ziet. En zelfs ik weer dat de titanic echt heeft bestaan.
HAHAHAHAHA.
Ik denk dat 97% van de jongeren wél weet dat het echt bestaan heeft.
@JeltjeTjitske: Roek is ongeveer even groot als een kraai, maar heeft een grijze 'rand' om zijn snavel, en de bovenkant van de poten hebben ook veren, een kraaienpoot is helemaal kaal. Maar zeker bij jonge roeken is die grijze snavelbasis niet duidelijk te zien, maar de 'broek' wel. Dus het is niet zo gek dat je roeken en kraaien niet uit elkaar kan houden hoor!
Hebbenwijdat: Natuurlijk kan je vergelijken. Ik bedoel: vroeger werden feiten er inderdaad harder ingestampt, tegenwoordig is het belangrijker dat je weet waar je de feiten zou kunnen vinden als je ze nodig hebt. Alleen jammer als je op dat moment even geen internet hebt. Dan heb je aan ingestampte feiten meer, weet je bijvoorbeeld tenminste hoe je je weg kan vinden als je verdwaald bent (richten op sterren, horloge als kompas gebruiken bij goed weer, kompas maken van naald en zo)
En dat de 'jeugd' tegenwoordig helemaal los is op computers, ach, dat was vroeger toch ook al zo? De 'jeugd' is nu eenmaal sneller met 'moderne' dingen. Ik weet nog dat ik mijn eerste rekenmachine kreeg en mijn opa helemaal met zijn oren stond te klapperen toen hij zag hoe snel ik een sinus kon 'uitrekenen' (intypen dus).
Maar wat dan vergeten wordt: geef de jeugd eens een abacus of een rekenliniaal, en de staan dan zelf met hun oren te klapperen. En veel 'ouderen' rekenen 'de jeugd' er nog uit met een rekenliniaal hoor! Die gebruiken een rekenliniaal alleen om strepen onder tekst te zetten
Tja geschiedenis is saai hè
kan t ze niet kwalijk nemen, de meeste films zijn niet op echt gebeurde verhalen gebaseerd.
Titanic was eerst een film in 1912, en toen hadden ze het filmschip nagebouwd omdat iedereen het om de een of andere reden interessant vond. Toen werd er in 1995 een documentaire over gehouden met Leonardo diCaprio en Kate Winslet, en om de een of andere reden overkwam het schip hetzelfde lot als het schip in de film van 1912.
Kate Winslet is nu oud, en men dacht van Leonardo diCaprio dat ie dood was, maar hij werd wakker in een droom van Ken Watanabe in de documentaire van Inception, waar hij aanspoelde op het strand!
Soms hoor ik kinderen van mijn leeftijd (16/17) echt zulke domme dingen zeggen/vragen!!! Net zoiets als dit over de titanic, gelukkig ben ik ook een uitzondering!
ik weet dat hij echt gevaren heeft want ik zat er op
gelukkig kan ik goed zwemmen
Quote
@Jojo_da_hond:
Bah, als er iets is waar ik een hekel aan heb ist wel mensen die de 'jeugd' als een soort van diersoort behandelen.
neem nou die titel:
Jeugd: Huh heeft de titanic echt bestaan.
alsof de jeugd iets anders, verkeerds is
Lol je hebt helemaal gelijk, de jeugd reflecteert net zo goed onszelf. De manier waarop wij nu over onze jeugd praten is precies dezelfde manier waarop onze ouders vroeger over ons praatten.
Jeetje wat een nieuws; weer wat geleerd!
het is in ieder geval een feit, dat de jeugd van tegenwoordig niks meer weet.
het interesseert ze ook niks meer.
90% van de jeugd, denkt tegenwoordig alleen nog maar aan hun smartphone, waar ze de hele dag mee bezig zijn.
ze denken liever een hele dag na, hoe ze een woord moeten maken op wordfeud, wat voor onzin ze op facebook moeten zetten, en hoe ze de meeste tweets op twitter kunnen krijgen.
bijvoorbeeld: "ik sta nu op".. "ik pak nu koffie".. "ik loop nu naar de bus".. "ik zit nu in de bus"......
alsof we erop zitten te wachten, hoe hun dagtaak verloopt.
en als er dan eens iets interessants is, dan intresseert het hun niet, pakken hun smartphone weer in de handen en beginnen weer.
dat is dan ook de reden, waarom de jeugd van tegenwoordig zulke rare vragen gaan stellen zoals "heeft de titanic echt bestaan" ???
De jeugd van tegenwoordig...schandalig...en ja...de tweede wereld oorlog is ook echt gebeurt jongens en meisjes!!!
Maar ligt het nu aan de jeugd of aan de ouders??? De ouders moeten het toch aan ze leren lijkt mij. Oftewel de ouders vinden het niet belangrijk dat hun kind de titanic niet kent, en geef ze eens ongelijk, wtf heb je aan die informatie.
De enige rede dat ik wist dat die boot bestond was omdat ik die film zag en mijn moeder zei: Das echt waar gebeurd.
Nu komt de film opnieuw uit en is het dus aan de ouders om te zeggen: echt waar gebeurd.
Quote
@Eelcootje:
@JeltjeTjitske: Roek is ongeveer even groot als een kraai, maar heeft een grijze 'rand' om zijn snavel, en de bovenkant van de poten hebben ook veren, een kraaienpoot is helemaal kaal. Maar zeker bij jonge roeken is die grijze snavelbasis niet duidelijk te zien, maar de 'broek' wel. Dus het is niet zo gek dat je roeken en kraaien niet uit elkaar kan houden hoor!
Ja, oké maar ik kan bijv. een kauw niet van een roek of een kauw niet van een kraai onderscheiden. Ik weet nog steeds het verschil tussen een koolmees en een pimpelmees niet, ik heb geen idee hoe hyacinten eruit zien. Dus ja... xD
@Jojo_da_hond: zo praat men ook over "de ouderen", dus niks nieuws.
Ontopic; veel jongeren weten ook niks over WOII, Adolf Hitler en andere belangrijke gebeurtenissen. Ik geef het alsmaar aftakelende onderwijs de schuld.
Zag eens een bericht van iemand die niet snapte HOE ze de Titanic film hadden gemaakt. "Ze waren toch allemaal dood gegaan?"
Ach ja, veel mensen hier weten waarschijnlijk ook niet dat er een Fries koninkrijk heeft bestaan dat liep vanaf Belgie tot aan Denemarken, dat al duizenden jaren bestond voordat er uberhaupt over "Holland" werd gesproken.
Geschiedenis is ook maar selectief
Behalve dat ik het irritant vind om iets als een groep, dus "de jeugd" weg te zetten, ben ik het ook volkomen niet eens met een groot gedeelte van de reacties hier, die beweren dat wij geen algemene kennis hebben. Ik ben zelf zeventien en kan elke volwassene in mijn familie onder de tafel praten op zowel de onderdelen muziek, geschiedenis, informatica en politiek.
Natuurlijk heb ik moeite om bomen uit elkaar te houden, ook al leef vlakbij de veluwe. Deze informatie is echter helemaal niet meer nuttig, omdat we er amper in aanraking mee moeten komen. Wel kan ik van mijn horloge een kompas maken, en een gewoon kompas aflezen, omdat ik dat misschien later wel nodig heb.
Generaliseer dus alsjeblieft de jeugd niet, de jeugd met een goede algemene kennis zijn echt geen uitzonderingen, echter onze prioriteiten liggen op heel andere, niet meer en niet minder belangrijke, punten
@Develish:
Jij bent dus een uitzondering op "de jeugd".
"De jeugd" wordt hier niet gebruikt om een algemene en complete groep aan te geven, maar het gemiddelde van deze groep. Jij behoord wel tot de complete groep, maar bent een uitzondering van het gemiddelde.
Als je echt kennis zou hebben zou je je niet beledigd voelen.
nou ik weet niet in welk gat die jongeren wonen maar ikzelf ben 18 en ik weet al van jongs af aan dat het een waargebeurd drama is
en de meeste leeftijdsgenoten om mij heen ook
maarja geschiedenis vondt ik ook het enigste interessante vak op school
ik weet niet van die reacties hoor
maar bv 2de wereldoorlog erbij halen
. daar weet ik een klein beetje van
en niet door leraren maar door een jongen die niet bepaald een fel licht is eerder een knipperlicht
zoals wist je dat hitler een maitresse had. en zelf half joods was
maar dat ik ook van de titanic wist zonder de film ooit gezien te hebben dus ik beschouw mezelf niet als de steriotiepe jeugd waar ze het hier over hebben
Quote
@ErikV82:
Jojo: Plaats je ook zo'n reactie als het over een andere doelgroep in zijn algemeen gaat?
On topic: Het is triest gesteld met de algemene kennis van de jeugd in het algemeen, gelukkig zijn er nog uitzonderingen. Helaas moet je ze uitzonderingen noemen.
daar ben ik het wel mee eens. algemene kennis is niet veel meer van over.
Toch grappig dat generatie op generatie de jeugd wordt 'gedissed' met betrekking tot intelligentie en algemene kennis.
IQ onderzoeken wijzen uit dat er zelfs een stijgende tendens is qua intelligentie.
Toch is het logisch verklaarbaar: wat in onze tijd interessant en wetenswaardig was, is nu bijna niet meer aan de orde. Mijn ouders wisten ook heel veel te vertellen waar ik nooit van gehoord had en omgekeerd wist ik hun ook nieuwe zaken bij te brengen.
Het gaat hier slechts om het vergelijken van kennis. Het is zoiets als dat ik als boer dom ben, omdat ik de schrödingervergelijking niet kan uitwerken, waar een natuurkundige dat wel kan.
Omgekeerd kan de natuurkundige als dom worden bestempeld, omdat hij geen teeltplan kan uitwerken.
Geen van beide is dom, de kennis verschilt gewoon, naar aanleiding van wat je interessant vindt of waarmee je je geld verdient.
@Weerwolfboy: ik vraag me af of je mijn gehele reactie wel hebt gelezen, ik probeer juist te benadrukken dat de intelligente jeugd geen uitzondering is. Ik voel me dan ook niet beledigd, ik twijfel echter wel aan de feitelijke waarde van dit artikel. Bijvoorbeeld dat het vooral in sociaal media voorbij komt, wat natuurlijk geen goede afspiegeling is van de gemiddelde jeugd.
@Develish: Quote:
"Ik ben zelf zeventien en kan elke volwassene in mijn familie onder de tafel praten op zowel de onderdelen muziek, geschiedenis, informatica en politiek."Aha, jij bent dus zo'n irritante wijsneus die het ons ouderen weleens zal vertellen? En je bent ook helemaal niet vol van jezelf merk ik.
Bovendien zegt dat w.s. meer over je familie dan over jouzelf...
Just kidding Develish, was zo'n mooi open deurtje..
Laatste edit 09-04-2012 04:52
ik ben jeugd en ik weet dat de Titanic echt heeft
geleefd bestaan
sommige mensjes hébben gewoon een héél laag IQ daar is helaas niks aan te doen...
@Bookwurm: "Ik ben jeugd" hmm.. yea
Verder ben ik het helemaal met je eens
[quote=Bookwurm]ik ben jeugd en ik weet dat de Titanic echt heeft
geleefd bestaan
/quote]
Edit Sjaak: Had je hiermee iets willen zeggen?
@Sjaak dat wou ik ook zeggen
, sorry voor het overtreden van de regels
@Callao: ik zit in de categorie jeugd
niet alleen jongeren hebben geen flauw benul van geschiedenis en algemene ontwikkeling
SamuiAxe: ik probeer niet om ouderen ''op hun plaats te zetten.'' Wel wil ik goed meepratenen mijn mening laten gelden. En zonder arrogant of vol van mijzelf over te willen/proberen komen, vind ik dat ik van mijzelf kan zeggen dat ik intelligent ben. Deze gesprekken zijn dan ook niet zozeer elkaar af te troefen, maar eerder iets vanuit verschillende oogpunten bekijken.
Quote
@Jojo_da_hond:
Bah, als er iets is waar ik een hekel aan heb ist wel mensen die de 'jeugd' als een soort van diersoort behandelen.
neem nou die titel:
Jeugd: Huh heeft de titanic echt bestaan.
alsof de jeugd iets anders, verkeerds is
Niet zo huilen
De jeugd van tegenwoordig weet niets meer. Mn ma is lerares op een basisschool en vragen als 'Waar komt melk vandaan?' worden met 'Uit de supermarkt' beantwoord... prutsers
@amenmalek: Niets is een groot woord, maar dat de tegenwoordige jeugd een gebrek aan algemene kennis heeft is zonder meer een feit!
Haha dat is like... omg! :"D
@amenmalek: I blame the parents. Of verwacht je serieus dat een kind van 4 zelf gaat uitzoeken waar de melk vandaan komt? De ouders&leraren zijn jammer genoeg erg nalatig met de opvoeding/lesgeven of dit nou komt door gebrek aan geld of tijd maakt mij niet uit het blijft erg zonde voor de jeugd. Gemiste kans "ouderen".
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: