Boer jaagt 500 varkens de dood in
Een 35-jarige varkensboer in Schaijk heeft zeker 500 van zijn dieren een gruwelijke dood laten sterven. Toen hij zwaar overspannen raakte, hield hij z
lees verder bij Spits »Gerelateerde artikelen
Dat moet toch iemand een keer gehoord hebben dat die varkens het niet meer hielden!!??
@heraux: koeien loeien 1x als ze op de vaste tijd niet verzorgd worden en daarna niet meer (dat is me ooit door een boer verteld)
Mogelijk is dat bij varkens ook zo.
Lijkt me stug; dat varkens, koeien.. BOEEE of KNORRRR roepen en dan als laatste act zich leggen en niet meer opstaan.. STUG
of misschien een wensgedachte?
200 uur werkstraf voor het mishandelen van 500 dieren. en weet je waarom? megastallen, daarom.
Quote
@ledi:
@heraux: koeien loeien 1x als ze op de vaste tijd niet verzorgd worden en daarna niet meer (dat is me ooit door een boer verteld)
Mogelijk is dat bij varkens ook zo.
Klopt. Koeien loeien 1x onophoudelijk tot ze dood zijn. Varkens loeien niet.
Arme beesten
neem aan dat ze niet automatisch werden gevoederd en het ruimen van stoffelijke resten nou niet het ergste is wat de overspannen boer naliet.
Quote
@Mikepower:
200 uur werkstraf voor het mishandelen van 500 dieren. en weet je waarom? megastallen, daarom.
Wat zijn "megastallen" en wat hebben die hiermee te maken?
Laatste edit 08-04-2012 20:30
Arme arme varkens, je gunt dit je ergste vijand nog niet toe. Wat een vreselijke dood hebben die gehad en ze zijn maar 200 uur werkstraf waard
@Mikepower: als ze kleiner was geweest was het net zo erg hoor.
Wat een drama voor die dieren. Gewoon doodgehongerd. Maar wat enorm stom ook.
500 varkens zijn toch een fors bedrag waard. Ik heb geen idee hoeveel, maar weinig zal het toch niet zijn. Als hij ze had verkocht was dat voor de dieren en hemzelf stukken beter geweest.
@Mamsie: boeren schamen zich als ze hun bedrijf niet meer goed kunnen runnen en dan krijg je dit soort toestanden. (Is al vaker gebeurd)
@Gautier: Bleven de koeien maar doorloeien, maar dat doen ze juist niet.
Ik vind hier een gevangenisstraf van een aantal jaren beter passen bij deze man.
@Mamsie: hij was overspannen...
@WMR-kok: zolang je varkensvlees eet ben je ook verantwoordelijk voor de dood van vele varkens.
die arme beesten hebben zowiezo geen leven.. en nu is iedereen ineens verontwaardigd
megastallen met 500 varkens zouden verboden moeten zijn
Met de hand die varkensstal uitruimen, dat lijkt me wel een mooie werkstraf...
Die boer is een nog groter zwijn dan zijn eigen varkens .....
@allone: Dit is wel even wat anders, varkens die we eten hebben toch een heel ander leven gehad dan wat deze varkens hebben moeten meemaken!
Het is gewoon grof schandalig wat die boer gedaan heeft, en verdient in mijn ogen ook jaren gevangenisstraf.
Het zal me ook niet verbazen als die varkens elkaar zijn gaan opeten
@allone: De dood in een abattoir is toch wel iets anders en sneller dan het langzaam kreperen door verhongering en verwaarlozing.
Maar inderdaad, van die megastallen lijken mij ook zeer dieronvriendelijk, daar heb je helemaal gelijk in.
En overspannen of niet, iedereen weet toch dat dieren verzorging nodig hebben, als je dat niet meer doet of door iemand anders laat doen en ook al niet meer het benul hebt om de zaak te verkopen is deze boer naar mijn idee psychisch toch wel erg de weg kwijt.
Laatste edit 08-04-2012 22:29 Laatste edit 08-04-2012 22:30
En dan ben ik ook nog bang dat varkens die honger hebben elkaar gaan opeten!
@Mamsie: natuurlijk is dat anders maar zoals ik al zei die beesten hebben zowiezo geen leven ..
en ik vind het hypocriet dat mensen die vlees eten wel accepteren dat dieren als levende biefstukken behandeld worden (totdat ze geslacht worden) ipv als levende wezens met gevoelens en behoeftes..
en dan nu plotseling luid verontwaardigd gaan schreeuwen als een boer overspannen is
@yerbouty: Dat zal wel, aangezien ze omnivoren zijn
Nergens staat hoe het komt dat hij zwaar overspannen raakte.
Toch vind ik dat dat vermeld mag worden.
Misschien een boer zwaar in nood, die niet gehoord werd.
Laatste edit 08-04-2012 23:16
megastallen of niet, die straf is veel te licht >
Klopt! doe dan tenminste 500 uur. 1 uur per varken...
Quote
@allone:
megastallen met 500 varkens zouden verboden moeten zijn
Je weet niet waar je et over hebt. 500 varkens is niet mega, das zo ongeveer een kinder boerderij. In Brabant staat het vol met stallen van 5000 varkens en meer. En wat is daar erg aan? Wil je liever 20 stallen met 250 als 1 van 5000? Wat is exact het verschil? Denk je dat die varkens et dan beter hebben ofzo? Die boer in ieder geval niet, met 250 varkens valt geen droog brood te verdienen.
De consument in de supermarkt wil maar 1 ding: spotgoedkoop vlees. En dat word "geproduceert".
Overigens ... op een groot varkensbedrijf lopen meerdere medewerkers. Als er dan 1-tje ziek is, merken die varkens er niets van, de andere medewerkers vangen dat wel op.
Als op een eenmansbedrijf de boer ziek is, gaan die varkens dat wel merken, int ergste geval zie bovenstaande bericht. Dat zal op een groot bedrijf waar bijv. 10 man personeel werkt nooit gebeuren.
Laatste edit 09-04-2012 00:20
Als hij niet voor dieren kan zorgen, dan moet je ook geen boer zijn. En je moet ze dan ook niet zo achterlaten.
ach ja 500 dooie varkens ben zelf allergisch voor Varkensvlees dus bij mij geen traan gelaten is tragisch dat die beestjes in hokken zitten
@Arie25: je hebt helemaal gelijk.
tis al enkele jaren zo dat driekwart van de varkenshouders verliest lijdt, ook met de zo genoemde megastallen valt geen knoop te verdienen.
En voor de mensen die zeggen dat dieren in megastallen lijden, kijk eens op www.stapindestal.nl. Dan kan je zien hoe 'slecht' die varkens het hebben.
Tis weer erg makkelijk om ergens op af te geven zonder dat je ergens verstand van hebt.
@Arie25: dat zijn dus idd megastallen.
en dat vind ik dus bij de beesten af
zo behandel je toch geen levende wezens?
... en waarschijnlijk waren deze 500 varkens blij dat ze hun ellendige leven voortijdig konden eindigen
als ze deze man straffen, moeten ze alle andere varkenshouders ook straffen voor dierenmishandeling
@chieleke: dat slaat toch nergens op?
je kunt de ene slechte situatie niet met de andere slechte situatie goedpraten?!!
ze zijn allebei verkeerd..
@allone: dat slaat dus weer helemaal nergens, deze man heeft idd verkeerd gehandeld en verdiend daarom ook straf. maar om nou te zeggen dat alle varkensboeren straf moeten krijgen slaat dus nergens.
vraag me af of je der ook argumenten voor hebt waarom dat dan zo zou zijn.
Zo makkelijk weer om kritiek te geven, als je er dus klaarblijkelijk geen verstand van hebt.
Nogmaals: kijk maar eens op stapindestal.nl, dan kan je met eigen ogen zien hoe slecht het is.
@chieleke: als je gelezen hebt wat ik schreef weet je mijn argumenten al:
die dieren hebben een onmenselijk leven
worden hun hele leven in een klein hokje gestopt tot ze opgegeten kunnen worden
hebben dus eigenlijk geen LEVEN
en je kunt de ene slechte situatie niet met de andere slechte situatie goedpraten..
ze zijn allebei verkeerd..
Quote:
een gruwelijke dood laten sterven.
iedereen reageert emotioneel en negatief en met veel verontwaardiging op dit bericht vanwege het woord "gruwelijk" maar in feite was hun leven gruwelijker dan hun dood
.
.
Laatste edit 09-04-2012 09:11
@allone:
"die dieren hebben een onmenselijk leven"Is dat niet de reden dat we ze dieren noemen i.p.v. mensen? Dieren stellen andere eisen aan hun leven dan mensen, is nu eenmaal zo. Als je een kip een stukje grond geeft om lekker te pikken en te scharrelen zal ze zich hoogstwaarschijnlijk kiplekker voelen. Van varkens weet ik niet zoveel, enkel dat ze lekker smaken, maar hoe jammer ook voor je, ook varkens zijn geen mensen.
Dit betekend overigens uitdrukkelijk niet dat ik dierenmishandeling in welke vorm dan ook goedkeur! Maar enig realisme m.b.t. de behandeling van dieren t.o.v. mensen lijkt me niet verkeerd
SamuiAxe:
juist daarom gebruikte ik het woord "onmenselijk".. alleen mensen kunnen met andere wezens omgaan alsof het machines zijn, ipv levende wezens die ook gevoelens en behoeftes hebben en een recht op een leven.
kijk naar koeien die in grote stallen staan als melkfabrieken met zo onnatuurlijk grote uiers dat ze zich nauwelijks bewegen kunnen (en zou dat niet pijn doen?) en in sommige gevallen nooit meer de wei inkomen
SamuiAxe: precies
bovendien zijn varkens 'gedomesticeerd' daarom zijn het ook varkens en geen zwijnen. Ze zijn gewend aan het leven in hokken, ze hebben hier NL (wettelijk gezien) meer ruimte dan Brussel noodzakelijk acht. Bij de AH en tegenwoordig ook andere supermarkten hebben ze zelfs nog meer ruimte gehad dan moet.
En als we dan in termen van menselijk en onmenselijk gaan spreken, dan durf ik te zeggen dat ze leven onder menselijke omstandigheden; dit geval uitgezonderd.
Ff buiten deze discussie, volgens mij is dit trouwens al een jaar of 2/3 geleden gebeurd
Quote:
Ze zijn gewend aan het leven in hokken
Oh, waar zeuren we dan over?
En nu ben jij, als mens, zo arrogant dat jij denkt te mogen bepalen wat voor een dier een acceptabele levenswijze is?
Het varken zal het niet met je eens zijn!
Ook wat de melkkoeien betreft heb je het deels verkeerd, ze komen altijd buiten, ook hier stellen overheden en afnemers eisen aan. Dat de uiers pijn doen lijkt me niet, maar aangezien koeien niet praten blijft dat gissen. En dat uiers zo groot worden dat koeien zich niet meer kunnen bewegen is ook onzin.
of het allemaal noodzakelijk is wat er gebeurt in de bio industrie, ik weet het ook niet, maar we verlaten de supermarkt uiteindelijk allemaal met de goedkoopste melk en het goedkoopste stukje vlees
@chieleke: SamuiAxe:
Quote:
hier NL (wettelijk gezien) meer ruimte dan Brussel noodzakelijk acht
lekker makkelijk:
en is wat Brussel noodzakelijk acht juist?
dat iedereen in onze maatschappij het 'normaal' schijnt te vinden, deze massaproductie waarbij dieren nauwelijks nog als levende wezens gezien worden.. is dat juist?
heb je gelezen wat
@yerbouty schreef?
de varkens / koeien zullen het niet met je eens zijn
Laatste edit 09-04-2012 10:01
@yerbouty: ik ben het 100 procent met je eens!!!
@chielekeJe zit ernaast!
Hoewel mens en koe blij wordt van de weidegang, blijft op dit moment 15% van de Nederlandse koeien het hele jaar op stal staan. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft dit voor 2008 berekend: 300.000 van de anderhalf miljoen koeien komen niet buiten. In 1992 was het percentage koeien dat het hele jaar door op stal staan nog maar 5%.Dit is de trend
Natuurlijk zou het varken, als die logisch zou kunnen redeneren, het niet met me eens zijn.
Maar wie zou dat wel zijn, als ze wisten dat ze naar de slacht gingen. bovendien iedereen met een h is.uisdier bepaalt wat voor levenswijze acceptabel
@chielekeMijn huisdieren lopen vrij rond en vanwege de idiote beperkingen neem ik geen hond meer, die mag nergens meer loslopen!
@chieleke: ik ben blij dat je dat ook inziet
en dieren kunnen misschien niet logisch denken maar gevoelens hebben ze wel en lijden kunnen ze wel en recht op een leven hebben ze ook..
Laatste edit 09-04-2012 10:06
Je cijfers komen uit 2008, bijna vier jaar geleden, bovendien had ik het over melkkoeien, van vleesrunderen weet ik het niet.
en of het juist is, daar kunnen we over blijven discusieren. Maar ik denk dat we hier in NL zo slecht nog niet bezig zijn
in 2010 stond 26% van de melkkoeien het hele jaar op stal. Elk jaar stijgt het aantal koeien dat geen weiland meer ziet. In 2007 was nog 20% het jaar rond opgestald.
Vooral veehouders die, om arbeid te besparen, een melkrobot hebben aangeschaft kiezen daarvoor. Om de dure robot optimaal te benutten, willen deze veehouders de koeien het hele jaar in de buurt van het apparaat houden, dus op stal.
En de trend zette zich door!
@yerbouty: dit bedoel ik niet slecht, maar misschien moet je eens proberen wat landelijker te gaan wonen, zodat je hond lekker veel ruimte heeft.
Ik zie het idd een negatieve ontwikkeling, tijd voor de overheid en consument om bij te springen.
Laatste edit 09-04-2012 10:17
@chielekeEn dan een boer treffen die mijn hond koud maakt als hij op zijn weiland loopt?
@chieleke: hij heeft geen hond
en het is verontrustend dat mensen liever hun kop in het zand steken en niet willen weten wat er allemaal met dieren gebeurd
terwijl de boeren om meer te verdienen gedwongen worden aan deze tendencies mee te doen
@yerbouty: hekje erom?
@allone: boeren worden niet gedwongen mee te doen om meer te verdienen, maar simpelweg om het hoofd boven water te houden of ze moeten het van de bank, want die zegt simpelweg of uitbreiden of de geldkraan gaat dicht.
En dan ben je terug waar dit artikel mee begon: een boer die het niet meer ziet zitten en zich schaamt om voor de waarheid uit te komen.
Denk daar niet te licht over.
Quote
@yerbouty:
in 2010 stond 26% van de melkkoeien het hele jaar op stal. Elk jaar stijgt het aantal koeien dat geen weiland meer ziet. In 2007 was nog 20% het jaar rond opgestald.
Vooral veehouders die, om arbeid te besparen, een melkrobot hebben aangeschaft kiezen daarvoor. Om de dure robot optimaal te benutten, willen deze veehouders de koeien het hele jaar in de buurt van het apparaat houden, dus op stal.En de trend zette zich door!
Jij bent geen boer en quote uit een discutabele bron.
Een van de redenen dat koeien niet buiten lopen, is dat de regelgeving vanuit de overheid zo idioot is aangaande de mestwetgeving, dat koeien buiten kunnen zetten een pure luxe is die niet elke boer zich kan veroorloven.
Verder zijn wij mensen nu eenmaal de top van de voedselpyramide, en eten wij vlees. Dus de mensen hier die zo hard zitten te roepen dat alle dieren het zo verschrikkelijk slecht hebben en we daarom geen vlees meer moeten eten, zeg ik tegen...dikke lul drie bier, ik ben een omnivoor. En nee, ik ben geen dierenhater, ik hou veel van dieren, maar zo zwart/wit als jullie alles denken neer te zetten is gewoon overdreven.
@ BekiekUtMoar:
juist ja, ik probeer hier op nette manier mensen iets uit te leggen over het wel en wee van de agrarische sector. misschien als mensen zoals jij niet zon vijandelijke toon op zouden zetten was de kloof tussen boer en burger niet zo groot.
Mensen mensen, laat elkaar heel?
Er zijn al genoeg doden gevallen hier..
Laatste edit 09-04-2012 12:46 Laatste edit 09-04-2012 12:47
Ik ga nu een boterham met een lekker BIOLOGISCH verantwoord plakje ham eten.
Duurder valt wel mee; je betaald voor eerlijk vlees, niet volgespoten met water. Goedkoop is duurkoop. Liever een dag vegetarisch en de volgende dag een goed stuk vlees.
Die boer heeft er ook niet voor gekozen om overspannen te raken. Hoop dat iedereen die zo verontwaardigd is voortaan scharrelvlees op hun boodschappenlijstje zet. Anders heb je echt boter op je hoofd.
Laatste edit 09-04-2012 13:49
ria_d
Lid
WMRindex: 31
OTindex: 4
Wnplts: leiden
hij moet behandeld worden zoals hij die varkens behandeld heeft
is het met hem ook gelijk over
kan hij ook niet meer loeien wahhahahah
Domme boer zoekt geen hulp
Quote:
Verder zijn wij mensen nu eenmaal de top van de voedselpyramide
Dat ziet een beetje leeuw toch anders!
Quote
@Mikepower:
200 uur werkstraf voor het mishandelen van 500 dieren. en weet je waarom? megastallen, daarom.
Juist in een megastal was iets als dit niet gebeurd. Daar zijn meerdere verzorgers, en als er één er het bij laat zitten, dan mag je verwachten dat de anderen het opvangen.
en niemand die op tijd merkte dat er iets grondig mis was daar
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: