Kledingketen H&M heeft scherpe kritiek gekregen van de Zweedse ombudsman, vanwege een advertentie met een bikini-model dat te bruin is. In mei hingen overal in Zweden, en in 43 andere landen, grote posters waarop het Braziliaanse model Isabeli Fontana de nieuwste collectie badmode aanprees. Hoewel Fontana van nature al een donkere huid heeft, leek ze op de foto's nog eens extra gebronsd te zijn. Het Kankerfonds reageerde in een ingezonden brief in een Zweeds dagblad op de advertentiecampagne. In die brief zei het fonds dat de bruine huid van het model "een schoonheidsideaal creëert dat dodelijk is. In Zweden overlijden jaarlijks meer mensen aan huidkanker dan aan verkeersongelukken en de voornaamste oorzaak daarvan is te lang in de zon liggen". Ook bij de Zweedse reclame-ombudsman kwamen klachten binnen over de huidskleur van het model. Daarnaast vond een aantal mensen de advertenties seksistisch en discriminerend en vonden ze het model te dun. De ombudsman vindt alleen de klacht over de huidskleur gegrond. "Het is algemeen bekend dat een overdreven blootstelling van de huid aan zonnestralen schadelijk is en kan leiden tot huidkanker. De reclame toont met de sterk zongebrande huid van het model een ideaal dat gevaarlijk is om na te streven." H&M heeft in mei onder druk al zijn excuses aangeboden voor de campagne. Het bedrijf zei dat het niet de bedoeling was mensen tot een ongezonde levensstijl aan te sporen. Wel vindt H&M het opvallend dat in geen van de 43 andere landen problemen zijn ontstaan rond de reclamecampagne. Het kledingbedrijf belooft volgend voorjaar tijdens de nieuwe campagne voor zwemkleding extra op te letten. Foto