10.000 gezinnen krijgen de komende kerst extra lekker eten. Dat komt door een uit de hand gelopen Twitteractie van de Belgische tak van supermarktketen Lidl.
"We hadden nooit verwacht dat onze actie zo'n succes zou worden, maar we zijn erg enthousiast over het succes", zegt Pieterjan Rynwalt van Lidl. De in België niet heel bekende supermarktketen gaf aan 16 journalisten een pakket met een viergangendiner voor de feestdagen. Op dat pakket stond dat Lidl vijf van dergelijke pakketten zou schenken aan de voedselbank, als de journalisten een tweet zouden plaatsen met #luxevooriedereen. Vervolgens zou de onderneming voor elke daaropvolgende tweet, voorzien van de hashtag, ook vijf pakketten uitkeren. Nadat twee journalisten de hashtag hadden gebruikt, ontstond een sneeuwbaleffect. "Twitter is in België niet zo groot. Maar uiteindelijk begonnen zelfs ministers en ook veel Nederlanders de hashtag te gebruiken", zegt Rynwalt. "De actie was bedoeld als proefballonnetje, het werd een luchtballon." Uiteindelijk is de hashtag binnen 24 uur 1534 keer geplaatst op Twitter. Dat laat zich vermenigvuldigen naar 7670 pakketten. "Dat bekt niet lekker, dus vandaar dat wij er 10.000 pakketten van hebben gemaakt", zegt Rynwalt. De actie liep 24 uur en is nu afgelopen.
Lidl startte de actie naar aanleiding van een rapport waaruit blijkt dat er steeds meer mensen in armoede leven in België. De winkelketen hoopt dat zij nu 10.000 gezinnen, oftewel 40.000 mensen een mooie kerst bezorgt. De gezinnen krijgen namelijk een pakket voor 4 personen met daarin soep, een hoofdgerecht, een luxe toetje en pralines. De pakketten kosten 20 euro per stuk. "De actie kost ons wat meer dan verwacht, maar het voornaamste is dat we deze gezinnen hebben geholpen", aldus Rynwalt.