Door bezuinigingen bij Rijkswaterstaat zijn de bedieningstijden van de Krabbersgat en Naviduct sluizen gewijzigd. Hier door kwam de hulpverlening op het water in problemen. Besloten is een aantal sluiswachters aan te stellen als vrijwilliger bij de KNRM.
Door de bezuinigingen van Rijkswaterstaat is er een einde gekomen aan de 24 uurs bediening van de Krabbersgat en Naviduct sluizen bij Enkhuizen. Per 1 november wordt tussen 17.30 uur en 8.30 uur de sluis alleen nog bediend als daar vooraf een telefonische afspraak voor is gemaakt. Op het afgesproken nachtelijke tijdstip komt er dan een dienstdoende sluiswachter richting de sluis om deze te bedienen.
Voor KNRM-station Enkhuizen betekende dit een grote belemmering voor haar hulpverlenende taak op het Markermeer. Een snelle schutting zat er nachts niet meer in en een in nood verkerend vaartuig was dus aangewezen op de collega’s uit Marken of het gelieerde station van Wijdenes. Dit heeft een onacceptabel langere aankomsttijd tot gevolg. Ook konden de gemaakte afspraken over assistentie aan de ambulancedienst en de brandweer van Enkhuizen in de zuidelijke kom van het krabbersgat niet meer worden nagekomen.
Dit was voor het KNRM-station onaanvaardbaar en er werd in overleg met alle betrokken partijen gezocht naar een passende oplossing. Deze gesprekken resulteerden in een geheel vrijwillige aanstelling van vier sluiswachters bij KNRM-station Enkhuizen. Deze sluiswachter wonen allen op een kwartier rijden van af de sluis en zullen bij toerbeurt de sluis bedienen in het geval de reddingboten de “zuid” op moeten voor een hulpverlening.
De sluiswachters zijn hiervoor uitgerust met een alarmontvanger en zullen door het Kustwachtcentrum worden gealarmeerd. Al met al een prima oplossing al moet de praktijk dit nog bewijzen. Door de aanstelling van de vier beschikt KNRM Enkhuizen nu over een echte walploeg.