Facebook gaat mobiele gebruikers letterlijk volgen
Facebook ontwikkelt een toepassing die altijd weet op welke plek haar mobiele gebruikers zich bevinden. Dat hebben twee bronnen aan Bloomberg bevestigd.
De app zou bedoelt zijn om gebruikers te helpen uit te zoeken of er vrienden in de buurt zijn. In de praktijk weet Facebook altijd waar de mobiele gebruikers zijn en het systeem zou zelfs moeten werken als de Facebook op je mobiel niet open staat. De tracking app stelt Facebook in staat de activiteiten van haar gebruikers beter in kaart te brengen en nog gerichter op het individu advertenties te plaatsen. Facebook weigert commentaar op het bericht te geven. Volgens de bronnen bij Bloomberg zal de toepassing al vanaf half maart geïntroduceerd worden. Dat Facebook met een tracking-app komt is niet echt een verrassing. De dienst huurde relatief recent voor veel geld een aantal experts op dat gebied in. Er werd onder meer een tracking-nerd bij Google weggekocht.
Gerelateerde artikelen
Wordt het onderhand niet tijd dat Facebook uit de kast komt en gewoon haar echte naam gaat gebruiken? Big Brother!
Dit is gewoon griezelig...
Vraag me af wat ze er werkelijk mee willen??
Quote
@nxttrain:
Dit is gewoon griezelig...
Vraag me af wat ze er werkelijk mee willen??
Geld 'verdienen'. lijkt me logisch.
Laatste edit 08-02-2013 11:30
Nu is het dus wachten op de eerste echtelijke ruzies omdat iemand ontdekt dat zijn/haar partner niet was waar hij/zij beweerde te zijn. Prima bezig facebook
Alweer een reden voor mij om nog steeds geen smartphone aan te schaffen en geen profiel aan te maken op Facebook.
O, wat makkelijk hè, een app die zoiets ongevraagd doet!! Volgens mij is dit toch echt een inbreuk op de privacy.
Dat is toch ook een service die de NS wilt bieden - overzicht van zitplaatsen en zulks..
Dat moet toch ook via mobiel gaan en plaatsbepaling - alleen dat al.
Ik vraag me af of ze het integreren in de facebook app, of dat het een aparte app is die je kunt downloaden.
Quote
@Sto:
Ik vraag me af of ze het integreren in de facebook app, of dat het een aparte app is die je kunt downloaden.
FB kennende hadden ze dit eigenlijk stilletjes willen integreren zonder er ruchtbaarheid aan te geven.
Vreesboek.....
Geen gebruik van maken. Dan houd 't vanzelf op...
Tja, het is altijd hetzelfde. Als ik altijd ergens ben waarvan mijn vrouw mag weten waar ik ben, hoef ik me ook geen zorgen te maken. Als dat niet zo is, is het met mijn moraal wellicht net zo beroerd gesteld als met die van de makers van FB.
Dus dan kan je bij de Facebookstatus precies lezen waar iedereen dan zit? Ook ideaal voor het type werkgever dat zijn werknemers in vrije tijd en bij ziekte NU al volgt via Facebook... daar komt weer een golf van conflicten en ontslagen aan... [u meldde zich ziek en bent gesignaleerd in een andere stad: verklaar u nader]
@jasminjasmin: Je kunt je werkgever toch ook geen toegang geven tot je facebook?
Quote
@nxttrain:
Dit is gewoon griezelig...
Vraag me af wat ze er werkelijk mee willen??
Ik denk dat het een beetje op de OV chipkaart gaat lijken. Altijd weten waar je bent. Ook al heb je een anonieme , je kan niet zonder een bankpas opwaarderen.. Pure illusie dat "anonieme" kaartje. Ze willen gewoon 24/7 weten waar je bent en wat je doet. Denk dat dit hetzelfde geval is. Alhoewel ik van bronnen hoor dat je die app wel uit kan zetten.. maarja wie zegt dat ze niet alsnog stiekem meekijken.
Laatste edit 08-02-2013 13:04
Quote
@pfft:
@jasminjasmin: Je kunt je werkgever toch ook geen toegang geven tot je facebook?
Bij sommige bazen kan je daarvoor gewoon ontslagen worden.
@TimQ1986: Ik denk niet dat dit nu primair de bedoeling is. Op termijn is dat natuurlijk wél mooi meegenomen.
@TimQ1986: Dan moet je de baan gewoon niet aannemen. Het kan heel simpel zijn. Als ik zou gaan werken en mijn werkgever zoiets van mij zou eisen dan zou ik gewoon door blijven zoeken.
@pfft: Als je werkeloos bent, en dit is nu juist de voorwaarde die hoort bij een leuke baan?
Ik heb makkelijk praten. Ik heb een goede baan, en als ik werk weet m'n baas toch wel waar ik zit. Als ik niet werk, heeft 'ie er geen bal mee te maken. Als 'ie me maar in noodgevallen kan bereiken. En als dat niet lukt, dan heb ik genoeg collega's die kunnen inspringen.
Maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere mensen anders kan liggen.
Ik begin te vermoeden dat FB onderdeel is van de FBI. (Alleen de Intelligence ontbreekt.)
Laatste edit 08-02-2013 14:13
Geen facebook, geen smartphone. Sterker nog, ik heb zelden mijn mobiele fossielfoon mee.
en dit mag zo maar. Privacy staat toch zo hoog in het vaandel?
Gefeliciteerd aan de volhouders die nooit begonnen zijn met Facebook en het ook niet van plan zijn.
De mensen die het wel gebruiken, wanneer leren jullie het nou eens?
En het ergste is dat voor de mensen die echt niet zonder social media kunnen er ook gewoon alternatieven bestaan die stukken veiliger zijn, zoals het open source Diaspora. Maarja, he.
Antior: weliswaar heb ik facebook.. maar geen mobiele telefoon..
so, what's the problem?
@Polemist:
Laatste edit 08-02-2013 14:43
volgens mij volgen ze je allang, maar hebben ze nu een excuus
Handig als dit gekraakt word door inbrekers en andere criminelen
Ben benieuwd of dr over 10 jaar er nog iets is als privacy..
Maar op iPhone heb je al zoiets, dat je iemand kan tracken..
Quote
@ShittingBull:
Ik begin te vermoeden dat FB onderdeel is van de FBI. (Alleen de Intelligence ontbreekt.)
Bij de FBI ook, heb ik me laten vertellen
@Emmo: Ja. Dat is inderdaad heel makkelijk zeggen van mij. Dat weet ik. Maar ja, het is alsnog wel een afweging die je dan kunt maken. Ikzelf zou een mooi fake-account aanmaken voor mijn werk.
@pfft: Ook dat is een oplossing...
Quote
@omabep:
O, wat makkelijk hè, een app die zoiets ongevraagd doet!! Volgens mij is dit toch echt een inbreuk op de privacy.
Nou de grote vraag is hier of het een app betreft die je apart moet (kunt) downloaden - dus dat je er bewust voor kiest om dit te gebruiken, of dat je met je smoelenboek-account automatisch zo'n spion binnenshuis haalt. in het eerste geval is het simpel - download dat soort idioterie niet. in het tweede geval lijkt het me zelfs juridisch aanvechtbaar.
Ik snap het niet helemaal. Kan iemand mij vertellen waarom het zo vreselijk is als Facebook weet waar ik was/ben. Dus dat Facebook weet dat ik (bv) vorige week in Amsterdam was? Het maakt mij echt absoluut niks uit als iemand dat weet. Zoveel mensen hebben mij die dag toch (bv) in de trein gezien? Of moet iedereen zijn ogen maar dicht doen, omdat ze anders weten dat ik in de trein op weg naar Amsterdam was...?
Ik begrijp niet helemaal wat hier zo erg aan is.
Nu is het niet mijn bedoeling om gemeen over te komen op de personen die het wel vervelend vinden. Ik snap het alleen niet helemaal.
@essebes: Mijn mening in deze is simpel: Ze hebben er geen zak mee te maken waar ik ben of waar ik geweest ben
Het riekt steeds meer naar George Orwell's
1984! Als het zo doorgaat hebben we straks helemaal geen privacy meer.....
Laatste edit 08-02-2013 15:46
@essebes: Het gaat er niet zozeer om dat faceboek weet waar jij bent, maar dat facebook weet waar zowat iedereen is. Als facebook dat weet dat kunnen anderen dat, via facebook, ook te weten komen. En afhankelijk wie dat is zullen daar verschillende mensen minder blij mee zijn.
Stel de Israelische ambassadeur staat op facebook. Hezbolla kijkt mee en ziet dat die gast een bezoek maakt aan Keulen. Ik kan me voorstellen dat die ambassadeur dat niet leuk zal vinden. Alleen maar als voorbeeld.
SamuiAxe: helemaal mee eens. Heb je wel eens gelet op al die camara's tegenwoordig langs de snel en provinciale wegen? Ook zo iets. Is om het verkeer te monitoren. Geloof er niets van.
Quote
@Emmo:
Quote
@ShittingBull:
Ik begin te vermoeden dat FB onderdeel is van de FBI. (Alleen de Intelligence ontbreekt.)
Bij de FBI ook, heb ik me laten vertellen
Gehoord in een film: "FBI? Fucking Bunch of Idiots you mean!"
@essebes: eerlijk gezegd zou ik ook wel willen weten, waarom het zo'n drama is..
maar
@Emmo's voorbeeld klinkt begrijpelijk..
behalve dat die mensen er waarschijnlijk, als ze dat zouden willen, sowieso wel achter komen..
Laatste edit 08-02-2013 15:54
@allone: Dan zou je wellicht Emmo's en mijn reactie hierop kunnen lezen?
En nee, ik heb al heel lang geen FB meer actief, het gaat mij om het idee, ik zei het hierboven en zeg het nog eens: Ze hebben er niets mee te maken waar ik ben of was, simpel.
Edit: Gekruiste postings, ik zie dat je Emmo's reactie gelezen hebt inmiddels.
Laatste edit 08-02-2013 15:57
Ik heb helemaal niks te verbergen. Maar toch wil ik niet gevolgd en bekeken worden.
Mij geeft het alleen maar een ongemakkelijk gevoel maar voor velen zal het toch wat meer konsekwenties hebben.
En dat hoeven toch niet allemaal mensen te zijn die iets uitgevreten hebben.
@allone: En de mensen die niet gevonden willen worden, die zitten niet op facebook.
Maar neem een ander voorbeeld:
Iran vind op een gegeven moment dat een bepaalde groep studenten niet geheel volgens het geloof aan het studeren is. In opdracht van de regering wordt Facebook gehackt, en ze weten precies waar ze die studenten ophalen.
Het staat of valt met het vertrouwen dat je hebt in de mensen die de gegevens kunnen inzien. Facebook kennende zal dat de meestbiedende zijn.
Vind ik toch geen prettige gedachte.
Apple was juist gedwongen om tracking uit iOS te halen. Er bleek nl. in het geheim gelogd te worden welke zendmast een iDevice benaderde en net zo stiekem de locaties naar Apple verzonden werden. Dat werd toen per ongeluk ontdekt en het moest uit iOS (tenzij met toestemming van de gebruiker en dat zit er nu ook in).
Ik verwacht voor FarceBook hetzelfde en ik weet het al: NOOIT FarceBook voor mij...
SamuiAxe: Die is goed! Ik ben trouwens in de bonen. Het is niet Intelligence maar Investigation.
Fijn, als het kon, zou ik FB er direct afflikkeren, maar dat kan niet. En permanent uitloggen ook niet meer. Moet ik soms mijn telefoon compleet resetten als ik deze bs niet wil? Facebook was leuk, maar nu al heel lang niet meer.
@SoepMetBallen: Als je er echt vanaf wilt en FB heeft jouw telefoonnummer dan lijkt het mij het eenvoudigst om een nieuw nummer aan te schaffen. Als je een abo hebt en je vraagt aan je provider een nieuw nummer omdat je huidige nummer gecompromitteerd is, dan denk ik dat je wel een nieuw nummer krijgt.
Grappig hoe mensen in paniek raken wanneer een website jou een optie biedt om je te volgen.
De overheid doet dit al veel langer met de RFID chip. Wanneer je geld te veel heb moet je eens een geldbriefje in de magnetron stoppen. 60% heeft een RFID chip en deze zal een soort brandgat hebben in de magnetron.
In je OV Chipkaart zit ook zo'n chip.
In producten zit ook zo'n chip.
Bij een Rotterdamse dansclub kan jij zo'n chip in je huid laten plaatsen als een lidmaatschappasje.
We worden al continue gevolgd. :')
SamuiAxe: en hoe lang duurt het dan voordat dat nummer weer bekend is, plus al het werk dat je eraan hebt om je vrienden van het nieuwe nummer op de hoogte te stellen?
Ik sluit me aan bij Alev, dat er weinig meer geheim is. Het zij zo!
Ik houd het maar bij mijn "stomme telefoon" en nee geen FB-account.
Ook al heb ik niets te verbergen, maar het idee alleen al dat ik gevolgd word omwille van de reclame waarmee ze me willen bestoken.
Ik had nooit het idee dat ik Facebook werkelijk nodig zou zijn. Daarom heb ik me nooit aangemeld. Steeds meer lees je 'rare' dingen over Facebook. Facebook laat steeds meer haar ware gezicht zien...
Social media lijkt erg leuk, maar ik denk dat we uiteindelijk allemaal zonder kunnen. En het is op sociaal vlak ook nog gevaarlijk, aangezien het werkelijke sociale contact minder wordt, ondanks dat men via social media dagelijks contact met elkaar heeft. Kan nooit gezond zijn...Laatste edit 09-02-2013 00:31
Alev: Het verschil met RFID is dat (nu nog) zo'n chip alleen met speciale apparatuur op korte afstand te lezen valt.
En op een geldbriefje zit geen code die het aan mij linkt.
Quote @_Filosoof_:
Ik had nooit het idee dat ik Facebook werkelijk nodig zou zijn. Daarom heb ik me nooit aangemeld. Steeds meer lees je 'rare' dingen over Facebook. Facebook laat steeds meer haar ware gezicht zien...
Social media lijkt erg leuk, maar ik denk dat we uiteindelijk allemaal zonder kunnen. En het is op sociaal vlak ook nog gevaarlijk, aangezien het werkelijke sociale contact minder wordt, ondanks dat men via social media dagelijks contact met elkaar heeft. Kan nooit gezond zijn...Laatste edit 09-02-2013 00:31
De combinatie : Consumentisme - en liberalisme - sociale dissonantie*?
* ik verzin het woord even
@Emmo: Inderdaad.
Maar dat de overheid nu al RFID-chips gebruikt zonder het te vertellen aan het volk, betekent meer mogelijkheden.
Op een gegeven moment staat al jouw gegevens op één RFID die jij steeds met je meedraagt.
Ohja, GSM. Je hoeft dan geen smartphone te hebben met Facebook. Wanneer je een GSM bij je hebt, ben je ook traceerbaar. Ook zonder Facebook.
Alev: Dat van die RFID chips op papiergeld? Dat zal vast wel ergens op papier staan. Lees jij alle publicaties van de overheid? Ik niet. Ik loop op m'n vakgebied al achter, laat staan de rest. (100 idioten kunnen meer opschrijven dan 1 wijze kan lezen. Parafrase op een bekend spreekwoord)
En GSM inderdaad. Was oorspronkelijk erg lastig, maar toen ze er achter kwamen dat mensen 112 belden zonder te weten waar ze waren hebben ze die optie standaard gemaakt. Dus op een 112 centrale (en waarschijnlijk op meer plaatsen) kunnen ze zonder veel moeite je positie bepalen. TomTom maakt ook gebruik van iets dergelijks. Geanonimiseerd zeggen ze.
Laatste edit 09-02-2013 00:48
Quote
@ledi:
SamuiAxe: en hoe lang duurt het dan voordat dat nummer weer bekend is, plus al het werk dat je eraan hebt om je vrienden van het nieuwe nummer op de hoogte te stellen?
Lijkt mij een kwestie van een paar groeps-SMSjes, moet met de hedendaagse digitale mogelijkheden niet zo heel moeilijk zijn. Ik heb zelf ook weleens een ander nummer genomen, binnen no time waren de belanghebbenden op de hoogte van het nieuwe nummer.
SamuiAxe: Niet te vroeg juichen. Bij m'n nicht heeft 't járen geduurd. Omdat ik een doodenkel keertje op zee zit buiten GSM bereik (en dat kreng, vooral in het buitenland, uit heb staan) heb ik de sms'jes nooit ontvangen. Ik geloof dat ze maar twee dagen op de server blijven.
@Emmo: Oké, jij en anderen die zowat over de hele wereld zwerven zijn natuurlijk een uitzondering. Maar ik ga stug door hoor, stuur iedereen een SMS én een email met je nieuwe nummer!
SamuiAxe: Oké, Oké, jij wint
. emails blijven langer staan.
@Emmo: Just kiddin' my friend
Het ging er eigenlijk om dat
@SoepMetBallen ervan baalt dat zijn nummer bij FB bekend is. Het enige dat ik wilde zeggen is dat, (wellicht met enige moeite), het mogelijk is om een ander nummer te nemen zodat FB je niet meer kan volgen.
_Filosoof_: @Anderen:
of facebook wel of niet nodig is??
dat hangt van je situatie af.
ik heb vrienden en kennisen op alle continenten.. en dan is facebook een goede manier om met elkaar in contact te blijven.
email en SMS is meestal 1 op 1 (en een andere manier van communiceren)..
maar met facebook kan de hele groep of kennisenkring elkaar's reacties lezen.
dat heeft zijn voordelen.
en die wegen zeker op tegen de nadelen, die, m.i. niet erg groot zijn.
Laatste edit 09-02-2013 03:45
@allone: Ik onderhoud ook contacten over zowat alle continenten, via Skype, bevalt uitstekend
Voor mezelf sprekend, ik heb FB daar niet voor nodig
In januari 2012 waren er 31.000.000 Skype gebruikers, lijkt me evident dat Skype een redelijk belangrijke rol speelt in de gecomputeriseerde communicatiewereld.
Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat FB in januari 2012 1.1 miljard gebruikers had, (volgens FB zelf). Da's natuurlijk meer dan een paar
Laatste edit 09-02-2013 04:09
SamuiAxe: skype is hetzelfde principe als email en SMS, meestal 1 op 1.
terwijl bij facebook kun je commentaar en nieuwtjes van vrienden lezen, zonder dat ze je dat direct persoonlijk moeten sturen.
is dus toch anders.
dat gezegd hebbende,
ik doe zelf niets op facebook,
maar toch vind ik het leuk om hier en daar te lezen wat anderen bezighoudt,
of ineens iets te lezen van/over iemand, die ik al 30 niet meer gezien heb.
@allone: Ik gebruik Skype om videocalls te maken met vrienden en familie. Wil je enkel bellen dan kun je met Skype tegelijkertijd met 25 mensen bellen. Maar buiten dat heb je natuurlijk gelijk als je zegt dat FB veel meer is dan enkel een communicatieprogramma, iets waar ik juist meer dan voldoende aan heb, vandaar mijn voorkeur voor Skype, maar dat is persoonlijke keuze en smaak.
SamuiAxe: dat begrijp ik..
ik wou alleen laten zien, na alle negatieve commentaren op facebook, dat het zijn positieve zijde heeft,
en facetten heeft, die andere communicatiemiddelen niet hebben.
het is net als zitten in een kamer met een heleboel vrienden:
je kunt luisteren wat anderen zeggen, zonder zelf actief deel te nemen aan de conversatie.
en er komen allerlei vrienden onverwachts binnen, die je al jaren niet meer gezien had.
@allone: Hoewel ikzelf een aversie heb tegen FB, en dan met name vanwege de verregaande inbreuk op de privacy van zijn gebruikers, kunnen natuurlijk geen 1.1 miljard mensen het fout hebben. FB voorziet duidelijk in een behoefte, het is enkel jammer dat FB inmiddels in zijn aanmatigende arrogantie zijn gebruikers als onmondig vee beschouwt.
@allone:
zo is het. ik gebruik FB voornamelijk om mensen 'van vroeger' op te sporen, en als ik ooit aan een smartphone ga, dan zet ik er waarschijnlijk geen FB op
SamuiAxe: of jij bent arrogant, om te denken dat mensen niet intelligent genoeg zijn om zelf beslissingen te maken.
zoals bijv. botte bijl en anderen al zeiden, wél FB, en ev. niet linkt met je smartphone .. of wel linkt, als je er geen bezwaar tegen hebt.
@allone: Wat heeft dit nou met arrogantie te maken? FB doet gewoon lekker wat hij wilt, gewoon om maar zoveel mogelijk geld te vergaren, over de ruggen van de nietsvermoedende gebruikers! Dat heeft niets te maken met de intelligentie van de gebruikers... Ik heb zelf ook een paar jaar FB gehad, totdat ik enige tijd geleden mijn account gedeactiveerd heb. Je kunt geeneens simpelweg je account laten verwijderen! Wil jij FB blijven gebruiken? Be my guest, mij is het om het even
Laatste edit 09-02-2013 08:31
Quote
SamuiAxe:
@allone: Wat heeft dit nou met arrogantie te maken? FB doet gewoon lekker wat hij wilt, gewoon om maar zoveel mogelijk geld te vergaren, over de ruggen van de nietsvermoedende gebruikers! Dat heeft niets te maken met de intelligentie van de gebruikers... Ik heb zelf ook een paar jaar FB gehad, totdat ik enige tijd geleden mijn account gedeactiveerd heb. Je kunt geeneens simpelweg je account laten verwijderen! Wil jij FB blijven gebruiken? Be my guest, mij is het om het even
dit ging niet meer over facebook, ik geloof dat ik je een spiegel wilde voorhouden, om je te laten zien, hoe jij van het onderwerp zelf kan overgaan in veroordelen en 'schelden'.. iets waar sommige mensen zich geloof ik over ergeren (ik niet hoor, kan wel wat hebben)
Een Facebook-account is wel te verwijderen.
Je moet alleen goed kijken en eventueel wat opzoeken op Google.
Zelfs op Facebook staat hoe jij je Facebook-account permanent kunt verwijderen.
Quote Facebook Helpdesk:
Als je denkt dat je Facebook niet meer gaat gebruiken, kun je verzoeken om je account permanent te verwijderen. Bedenk wel dat je je account dan niet meer kunt activeren en dat je de inhoud of informatie die je hebt toegevoegd niet meer kunt ophalen. Misschien wil je eerst een kopie van je gegevens downloaden van Facebook. Als je dan je account permanent wilt verwijderen zonder hersteloptie, kun je je aanmelden op je account en dit formulier invullen.
Bron.Je moet slim leren kijken. Facebook is helemaal niet gevaarlijk. Jij moet alleen de gevaren kennen en deze kunnen ontwijken.
Als je een beetje rondneust in je instellingen, kun je de beveiliging versterken en de toegang tot jouw profiel verminderen.
Mijn profiel is bijna niet terug te vinden zonder een gemeenschappelijke vriend. En als je mijn profiel heb gevonden, krijg je bijna niks te zien. Alleen een lege timeline met mijn naam (Die overigens niet mijn officiele naam is) met een profielfoto (Een hamster..).
Quote Alev:
met een profielfoto (Een hamster..).
Heb je dan van die bolle wangetjes?
@Emmo: *blaast wangen op*
Ik maakte een Facebook-account meer als een grap en heb toen maar
deze hamster als profielfoto genomen. Heb het niet meer veranderd.
Alev: .. en, eet je graag popcorn op piano's ?
@allone: Ik heb een haat-liefde relatie met popcorn. Het smaakt goed, maar het blijft ook tussen je tand en tandvlees zitten.
Alev:
en het moet vers zijn, anders smaakt het naar karton
Hoera, van facebook mag ik dit bericht gewoon 'liken'
Vind ik leuk!
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: