Een bizar Vaderdag verhaal
Hierbij een bizar Vaderdag verhaal. Echt meegemaakt bij Deen Supermarkten in Edam gisteren. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Ik wil heel duidelijk maken dat ik absoluut Deen Supermarkten, de caissičre en de chef niet in diskrediet wil brengen en geloof dat zij volkomen volgens de regels hebben gehandeld, maar het is wel een bizar verhaal. We gingen gisteren nog wat boodschappen doen bij Deen in Edam. Mijn oudste zoon had twee flessen wijn uitgezocht voor Vaderdag voor mij. Ik legde deze op de band bij de kassa, gescheiden met een bordje tot mijn voorganger, en met mijn zoon zijn geld erbij. Daarachter weer een bordje en vervolgens mijn boodschappen. Toen de twee flessen wijn aan de beurt waren vroeg de caissičre aan mijn voorganger ‘zijn deze ook nog van u?’. De man antwoordde ‘nee’ waarop ik zei ‘nee, deze horen bij ons, een cadeautje voor Vaderdag van hem (wijzend naar mijn oudste zoon) voor mij’.
De caissičre antwoord ‘dan mag ik u deze niet meegeven’. ‘Niet meegeven’ zei ik ‘maar hij hoort bij mij’. ‘Nee, maar dan mag ik u deze evengoed niet meegeven’. Ik herhaalde nog ‘ik denk dat je het niet begrijpt, ik ben ook zijn vader en hij koopt deze twee flessen voor mij, voor Vaderdag, met z’n eigen geld en ik ben er nu toch bij?’. ‘Maar dan mag ik u deze evengoed niet meegeven, regels zijn regels. Hij koopt eigenlijk deze twee flessen wijn en niet u’. Ik pakte de twintig euro op en wilde deze aan de caissičre overhandigen en zei ‘nou, dan koop ik ze nu en betaal ik ook bij deze’.
‘Nee maar het is zijn geld, u betaalt het maar het is zijn geld en hij koopt dus feitelijk deze flessen voor u, en niet u’. ‘Nou, dan weet ik het goed gemaakt’ zei ik, en ik haalde het bordje weg tussen de flessen en mijn overige boodschappen, ik gaf de twintig euro terug aan mijn zoon en zei ‘dit hoort allemaal bij elkaar en is van mij, ik koop dit allemaal, ook die twee flessen en ik betaal met mijn pinpas’. ‘Nee, zei de juffrouw weer, die flessen wijn zijn nog steeds van uw zoon en wij mogen geen drank verkopen aan minderjarigen’. Ik keek om me heen, was Ralph Inbar uit z’n graf opgestaan? Waar hangen de camera’s? Dit kan niet waar zijn, ik word zeker in de maling genomen. ‘Ja, ik kan de chef er wel bij halen als u mij niet gelooft’ zegt de caissičre.
‘Ik geloof gerust dat er regels zijn en dat deze zijn aangescherpt maar ik denk inderdaad dat jij ze verkeerd toepast’, zei ik. De chef komt en vertelt exact hetzelfde verhaal. ‘Ik kan het gewoon niet doen en riskeer €3.000,- boete. Ik neem aan dat deze dame u hetzelfde verhaal heeft verteld? U had gewoon niet moeten zeggen dat de twee flessen eigenlijk voor uw zoon zijn om aan u te geven voor Vaderdag, da’s alles. Als wij het niet hadden geweten was er niets aan de hand geweest. Nu hebben wij er kennis van en mogen wij dat gewoon niet doen. En uw kinderen zijn er nog bij ook’.
Ik sommeerde m’n kinderen om naar buiten te gaan, zette de flessen nu gescheiden met een bordje achter mijn boodschappen. ‘Ok dan’ zei ik ‘de kinderen zijn weg, ik reken nu deze boodschappen af en daarna wil ik die flessen betalen, of ik haal het bordje weg en betaal alles ineens. Het is dan van mij, ik koop het, niet mijn zoon, die is er niet meer bij’. Maar de chef was onverbiddelijk. ‘Dan loop ik met deze boodschappen nu naar de auto, kom weer terug en pak dan opnieuw dezelfde flessen en reken deze af, kan dat dan?’. ‘Nee, wij hebben er kennis van dat de flessen voor uw zoon zijn om aan u te geven voor Vaderdag en omdat wij die kennis hebben mogen wij u die niet verkopen’. ‘En welke termijn hangt daar dan aan voordat ik wel terug mag komen om deze flessen te kopen?’. ‘Dat kan ik u niet zeggen maar wij mogen u ze niet meer verkopen’.
Mijn enige oplossing was om dezelfde flessen te gaan kopen in een ander filiaal in Volendam. En alle kassa’s en klanten hadden mee genoten van dit bizarre verhaal, dus dat leek me dan maar het beste. Alsnog keek ik goed om mij heen waar de verborgen camera’s hingen van deze candid camera, en eigenlijk geloof ik het nog steeds niet. Normaal ben ik wel wat opstandiger maar besloot het er maar bij te laten, dit had geen enkele zin.
Ik denk overigens dat de caissičre en de chef volkomen juist en volgens de regels hebben gehandeld, anders waren ze niet zo resoluut geweest en zo volgehouden, maar ik vind het wel een bizar verhaal.
Wat vind jij?
(Ik geloof zeker dat Deen dit oppakt via de sociale media en ben dan ook zeer benieuwd naar hun verklaring). Ben Knelange.
Gerelateerde artikelen
Ligt aan de leeftijd van de zoon en aan de opvoedkunsten van de ouders, die allebei niet bekend zijn. Ik zou 16 jaar wel oké vinden denk ik maar waar het vooral om gaat bij mij is de hoeveelheid drank die naar binnen gewerkt wordt.
Alinea's zouden een verademing zijn
Het verhaal klopt, als de kassiere het wel had verkocht en die jongen was een lokpersoon , dan had ze een dikke boete gekregen.
Dus die cassiere valt niets te verwijten.
Maar zo krom zijn tegenwoordig de regels.
Doorgeslagen regelgeving, en toepassing.
ik zag laatst bij ons in de Albert Heyn een bordje staan dat er geen alcohol aan jongeren onder de 16 mocht worden verkocht ook niet als deze onder begeleiding was van een volwassene. Beide personen moesten zich dan legitimeren en bewijzen dat ze ouder zijn dan 16...
Toen had ik direct al zoiets dit gaat leuke situaties opleveren voor waar maar raar, en zie hier...
Ik begrijp best dat er geen alcohol verkocht mag worden aan jongeren, maar ik vrees dat die hun weg toch wel vinden en nu worden jongeren die geen alcohol willen consumeren dus de dupe... Lang leve de regeltjes staat!
@Mikepower, dat is t m nou juist. De flessen zijn niet voor de zoon maar een kado voor de vader. Je kunt het Deen niet kwalijk nemen, maar bv boodschappen naar de auto en terug komen om zelf twee flessen wijn af te rekenen moet toch kunnen naar mijn idee.
Ik had na een paar minuten mijn geduld al verloren en zou opgestapt zijn, met achterlating van alle boodschappen!
.
@stora: Volgens mij klopt jouw opmerking niet, zover ik weet zou dat uitlokking zijn, en dat is in Nederland niet toegestaan.
Laatste edit 16-06-2013 21:09
Hahahahah! Wat belachelijk zeg! Die lui hebben gewoon oogkleppen op!
SamuiAxe, het gebeurt ook met de sigarettenverkoop, en de drankcontrole wordt door dezelfde inspectie uitgevoerd.
@stora: Oh, nou dat is geen goede zaak, als ze zo nog even doorgaan dan krijg je bij jullie straks Amerikaanse toestanden.. Niet goed
SamuiAxe, ooit kreeg ik controle.
Ik was gelukkig net begonnen en kreeg geen minderjarigen.
Man was in de winkel enkeek rond dacht ik. toen de klanten weg waren stelde hij zich voor en zei dat hij van de inspectie was.
Toen hielp ik een jongen aan sigaretten en d inspecteur was ook weg.
Kwam hij terug en zei, je krijgt een waarschuwing.
Ik zei waarom?
Hij zegt, je verkocht net sigaretten aan die jongen en je had niet gevraagd naar zijn leeftijd.
Ik zei, hoe oud is die jongen dan?
die was 16.
Ik zei wat is er fout dan?
Ik mag niet onder de 16 verkopen en dat deed ik dus ook niet.
Ja, maar je moet iedereen onder de 20 om een legitimatie vragen.
Ik zei, hoe weet ik of iemand 20 is.
Of je iemand inschat of die 16 is net zo moeilijk als je iemand moet inschatten of die 20 is.
Maar we hebben dus geen officiele waarschuwing gekregen en anders hadden we die aangevochten.
Quote stora:
Toen hielp ik een jongen aan sigaretten en d inspecteur was ook weg.
Kwam hij terug en zei, je krijgt een waarschuwing.
Ik zei waarom?
Hij zegt, je verkocht net sigaretten aan die jongen en je had niet gevraagd naar zijn leeftijd.
Ik zei, hoe oud is die jongen dan?
die was 16.
Ik zei wat is er fout dan?
Ik mag niet onder de 16 verkopen en dat deed ik dus ook niet.
Ja, maar je moet iedereen onder de 20 om een legitimatie vragen.
Dat lijkt me ook vet suf als je in een klein dorp woont en je van iedereen weet hoe oud ie is en het dan maar voor zo'n controle moet gaan vragen.
Deen staat volledig in zijn recht de wijn niet te verkopen. Regels zijn regels en bovendien riskeert de supermarkt een boete.
Het enige rare hier is de regelgeving van de overheid. De regel zou niet moeten zijn "onder de 20 je ID laten zien" maar "bij twijfel van het personeel je ID laten zien"
Dat ze een kind geen alcohol mee geven is normaal , maar dat ze de moeder van dat kind het niet willen verkopen met de lullige smoes dat zij het aan het kind zal geven is onaanvaardbaar !!!
De winkel gaat hier wel de fout in !
Zeker omdat duidelijk aangegeven is dat het voor vaderdag is !
SCHANDE !!!
Hoe jaag je je klanten weg.
Deel 1
Het is absoluut niet de schuld van de supermarkt! De wet schrijft voor dat je als winkel geen drank mag verkopen aan iemand die samen met een minderjarige winkelt. Hoe dan ook. En de supermarkt heeft weinig keuze, die moet zich gewoon aan de wet houden om enorme boetes te voorkomen.
Ik ben blij dat de schrijver van het stuk duidelijk maakt dat hij de supermarkt niet de schuld geeft. Mensen die in dit geval de winkel de schuld geven zijn niet goed snik. Niet mee eens? Dan stem je bij de volgende verkiezingen maar op een partij die minder regelgeving op dit gebied wil (zijn die er?).
Nederland regeltjesland. Wat een ongelooflijk gezeik om niets. Begrijp dat de wet het voorschrijft, maar het blijft desondanks absurd.
Quote
@ThomasHJ:
Deen staat volledig in zijn recht de wijn niet te verkopen. Regels zijn regels en bovendien riskeert de supermarkt een boete.
Het enige rare hier is de regelgeving van de overheid. De regel zou niet moeten zijn "onder de 20 je ID laten zien" maar "bij twijfel van het personeel je ID laten zien"
Die regel is ingevoerd omdat de kassieres in supermarkten vaak net zo oud zijn als de sigarettenkopers. En soms zitten ze in dezelfde klas en om di problemen voor te zijn geld in supermarkten dat je ongevraagd als je nog geen 20 bent je legitimatie laat zien.
Je wil niet weten hoe vaak je wordt uitgescholden en zelfs bedreigd wordt door jong gespuis als je je aan de regels houd.
Op zich zie ik wel het probleem van de winkel, maar nou denk ik even aan een ander uiterste:
Het volgende zou kunnen gebeuren in een dorp waar verder geen drankwinkel is (vergeet even de café's).
Het is zaterdag en de vader heeft geen auto.
Dan zou hij dus géén drank meer in huis kunnen halen (ook geen uur later) voor het weekend.
Dat laatste zou een soort paria van de vader maken.
Laatste edit 16-06-2013 22:33
Quote
@MIADIA:
Quote stora:
Toen hielp ik een jongen aan sigaretten en d inspecteur was ook weg.
Kwam hij terug en zei, je krijgt een waarschuwing.
Ik zei waarom?
Hij zegt, je verkocht net sigaretten aan die jongen en je had niet gevraagd naar zijn leeftijd.
Ik zei, hoe oud is die jongen dan?
die was 16.
Ik zei wat is er fout dan?
Ik mag niet onder de 16 verkopen en dat deed ik dus ook niet.
Ja, maar je moet iedereen onder de 20 om een legitimatie vragen.
Dat lijkt me ook vet suf als je in een klein dorp woont en je van iedereen weet hoe oud ie is en het dan maar voor zo'n controle moet gaan vragen.
Maar zo gaat het helaas wel. Als ik sigaretten haalde bij de Albert Heijn werd er door 1 vrouw ALTIJD mijn legitimatie gevraagd, ik kwam er gemiddeld 3x per week, dus ze wist heel goed hoe oud ik was. Wat was ik blij toen ik 20 werd en ze hem niet elke keer weer vroeg.
Bij een AH to go werd enige tijd geledeb ook mijn legitimatie gevraagd door een knulletje dat zelf net 16 was volgens mij. Ik was (ben) 21, en zag er ook zeker niet jonger uit dan 20. Het was dat ik een bus moest halen maar anders had ik het geweigerd. Natuurlijk vind ik dat er geen drank en sigaretten moeten worden verkocht aan jongeren onder de 16, maar als je zeker weet dat iemand ouder is is legitimatie vragen onzin. Ook zoals in dit verhaal moet deze man gewoon die 2 flessen kunnen kopen!
Ik weet het nog erger. Laatst twee vrienden van mij, beide 21, kochten wat bier. De ene had zijn rijbewijs bij zich en de andere niet. Blijkbaar moet iedereen dus legitimatie hebben. Dus de ene zijn rijbewijs laten zien, en de andere zegt dat hij niks bij zich heeft.
Zegt het kassameisje "laat maar gewoon iets zien dan staat het op de camera dat ik ernaar heb gekeken". Dus de ene geeft het rijbewijs aan de andere, en die laat het vervolgens zien. Toen mochten ze het kopen.
Toch niet te geloven dat de regels zo erg zijn geworden?
Laatste edit 16-06-2013 22:46
Laatste edit 16-06-2013 22:46
Tja, dit is weer echt hollands. Als Nederlander had ik niet eens wijn van mijn kinderen willen krijgen. Denk eens even na.
Als dank geef je een goede vriend of vriendin toch ook geen rokenswaar als dank?
Goed van de dame aan de kassa en ook van haar chef. Zij dichten de mazen in de hollandse wetten.
Quote
@RoRo:
Goed van de dame aan de kassa en ook van haar chef. Zij dichten de mazen in de hollandse wetten.
Maar eigenlijk is dat helemaal hun taak niet.
Daar is de politie voor.
Mensen leggen nu het probleem neer bij het winkelpersoneel, maar ze hebben zelf misschien ooit gestemd op de partij die dit er doorheen heeft gejast.
Maar het is veel makkelijker om een kassiere af te bekken dan om je pijlen op Den Haag te richten.
Quote Antior:
Mensen die in dit geval de winkel de schuld geven zijn niet goed snik.
Beetje harde uitspraak, vind je zelf ook niet?
Overigens geef ik de winkel niet de schuld, ik zou enkel geen ellenlange welles/nietes discussie er over aangegaan zijn maar elders heengegaan zijn. Wel zo handig...
SamuiAxe, als die mensen elders hun werk goed doen , dan zou je daar ook geen drank meekrijgen als je het door je zoon laat kopen.
Dit is een lesje regeltjes uitvoeren combineren met moeilijk doen.
Op zich klopt het wat ze doen, daar niet van. Maar ze zullen geen punten scoren voor klanttevredenheid.
@stora: AHA! Je vergeet iets: Leren door ervaring. Ik zou 'elders' mijn zoon even in de auto laten wachten om geen gedoe te krijgen
SamuiAxe, dus de situatie is anders.
Dus dat winkelpersoneel elders is dan niet beter of slechter dan in dit verhaal.
Dus heeft Antior toch wel gelijk
Het blijkt echt de regels gek genoeg. Maar zeker volstrekt absurd. Het is zelfs zo erg dat als ik met mijn peuter aan kom dat het zelfs niet mee mag nemen. Maar dat wordt gelukkig altijd door de vingers gezien, want dat kan je aan ouders niet uitleggen. Ze slaan echt door met die regelgeving.
Theoretisch kan dus alleen staande moeders nooit alcohol kopen. Als ik als vader even bier wil jalen en mijn kind(deren) wil(len) mee moet ik ze dus onbeheerd buiten de winkel laten. Lekker verantwoord. Onder de 16 oké maar met begelijding van ouder absurt
@stora: Nee, Antior heeft geen gelijk: Mensen die het winkelpersoneel de schuld geven zitten daarmee fout. Zo je kon lezen schreef ik niet dat hij ernaast zat, het personeel had wettelijk gelijk. Ik vond het enkel een grove uitspraak om mensen die het er niet mee eens zijn als zijnde niet goed snik te bestempelen.
Laatste edit 17-06-2013 00:19
Ik vind wijn toch wel een apart cadeautje.
Je koopt wijn, geeft dit aan je zoontje en die geeft het later weer aan jou.
Er zijn toch veel leukere knutselcadeautjes?
Warrig verhaal, ben je dronken of zo?
Uiteindelijk komt het er weer op neer dat we in dit land volledig zijn doorgeslagen waar het het opleggen van regeltjes betreft om incidenten te bestrijden. Incidenten die alsnog plaats vinden omdat diegenen wel manieren weten om om de regeltjes heen te gaan.
Quote
@zonnebloem112:
@Mikepower, dat is t m nou juist. De flessen zijn niet voor de zoon maar een kado voor de vader. Je kunt het Deen niet kwalijk nemen, maar bv boodschappen naar de auto en terug komen om zelf twee flessen wijn af te rekenen moet toch kunnen naar mijn idee.
Je kan inderdaad beter de ouders informeren over hoe ze hun kinderen moeten opvoeden. Ik kreeg vroeger onder de 16 wel eens een slokje, vanaf dat ik 13 of 14 was ofzo. Vanaf 16 ging ik wat drinken, zo af en toe 1-2 biertjes en misschien wel een wijntje dat weet ik niet meer. Ik ben inmiddels 31 en ongeveer 5 keer over mijn nek gegaan, ik heb ook vrijwel nooit het gevoel om veel te drinken, het gaat mij om kwaliteit. Opvoeding doet zoveel dat het reclameren tegen drankgebruik bij ouders met jongere kinderen veel beter zou werken. "hoeveel geef jij je 13-jarige, of in welke mate laat je het toe?" etc. slim nadenken en voorkomen, that's all!
Die jongen gaat trouwens wel MET zijn vader, dat is toch wel even anders.
Laatste edit 17-06-2013 01:16
De zlfde regelzucht als dat van die straatnaambordjes op rotummerplaat enzo.....
Quote Antior:
De wet schrijft voor dat je als winkel geen drank mag verkopen aan iemand die samen met een minderjarige winkelt. Hoe dan ook.
Gelul!
Dat zou dus betekenen dat als je met je kind in de maxicosi boodschappen gaat doen, dat je dan volgens de wet geen wijn mag kopen? Nee, dat maak je mij écht niet wijs!
Het is wel zo dat als er twijfel is over de leeftijd van de klant, dat dan om een ID gevraagd mag worden. De wet is dat er niet AAN MINDERJARIGEN verkocht mag worden. Of er minderjarigen aanwezig zijn in de buurt van de aanschaf is iets waar niets over in de wet staat, simpelweg omdat gewoon ook niet gecontroleerd kan (en MAG) worden wat de relatie tussen klanten onderling is.
Bij slijterij Het Pleintje in Doetinchem hebben ze trouwens een gezichtsscanner die geactiveerd wordt als er drank gekocht wordt waarvoor ID nodig is, je moet in dat ding kijken en die controleert dan of je 16 of 18 bent of ouder. Heb het gezien: werkt tot nog toe perfect. En bij twijfel zoals gezegd: ID laten zien.
Laatste edit 17-06-2013 01:49
Alles is begrijpelijk. Dat de regels er zijn, dat ze streng gecontroleerd en bij overschrijding zwaar beboet worden, dat Deen zich er dus strikt aan houdt en dat de vader verbijsterd is. Maar toch leiden al die zaken tot een absurde situatie. Wat me wel vreemd voorkomt is dat zowel de cassiere als de manager meteen erg stellig en zeker van hun zaak waren, alsof ze al voorbereid waren op deze exacte situatie (in een heel nieuwe situatie heb je toch even twijfel). En dan staat er dus kennelijk letterlijk in de regels dat als deze situatie zich voordoet (dat je daar al op komt als regelmaker) de ouder de drank ook later, zonder kinderen, niet meer mag kopen
. Hoe bizar is dat
?
Quote
@Eelcootje:
Quote Antior:
De wet schrijft voor dat je als winkel geen drank mag verkopen aan iemand die samen met een minderjarige winkelt. Hoe dan ook.
Gelul!
Dat zou dus betekenen dat als je met je kind in de maxicosi boodschappen gaat doen, dat je dan volgens de wet geen wijn mag kopen? Nee, dat maak je mij écht niet wijs!
Het is wel zo dat als er twijfel is over de leeftijd van de klant, dat dan om een ID gevraagd mag worden. De wet is dat er niet AAN MINDERJARIGEN verkocht mag worden. Of er minderjarigen aanwezig zijn in de buurt van de aanschaf is iets waar niets over in de wet staat, simpelweg omdat gewoon ook niet gecontroleerd kan (en MAG) worden wat de relatie tussen klanten onderling is.
De wet kan wel eens doorslaan ja. Hoe ze hier in de praktijk mee omgaan, met een situatie zoals die jij beschrijft, weet ik niet. Ik denk dat als de winkelier ook maar enige twijfel heeft, hoe klein ook, dat er een mogelijkheid is dat er een slokje naar de minderjarige gaat, dat het dan niet meer mag. Geen ruimte voor schappelijkheid. Klaar. Ik heb ook de nodige verhalen gehoord van gevallen waarbij er een jonger (maar wel volwassen) persoon bij is en plots de gehele groep hun ID moet tonen.
Quote:
Bij slijterij Het Pleintje in Doetinchem hebben ze trouwens een gezichtsscanner die geactiveerd wordt als er drank gekocht wordt waarvoor ID nodig is, je moet in dat ding kijken en die controleert dan of je 16 of 18 bent of ouder. Heb het gezien: werkt tot nog toe perfect. En bij twijfel zoals gezegd: ID laten zien.
Natuurlijk werkt dat perfect. Ik heb een filmpje gezien over dat systeem. Er zit ergens in een kantoortje in Eindhoven een ventje met een live-verbinding naar al die kastjes in Nederland. Die vergelijkt op zijn schermpje de foto op het ID met het camerabeeld, checkt de leeftijd, en klikt dan op ja of nee. Je dacht toch niet dat een computer zo slim is he?
De hele reden voor dat systeem is dat de verkoper niet in elkaar wordt gemept als iemand geen drank meekrijgt. Bij een nee van het 'apparaat' gaat de kassa niet eens open, dus de winkelier kan de 'schuld' op het apparaat afschuiven.
Die meneer in Eindhoven zal er wel leuk mee verdienen.
Antior:
'Er zit ergens in een kantoortje in Eindhoven een ventje met een live-verbinding naar al die kastjes in Nederland. Die vergelijkt op zijn schermpje de foto op het ID met het camerabeeld, checkt de leeftijd, en klikt dan op ja of nee.'Ik lach me kapot!
Doet me heel sterk denken aan
De Turk, maarja, dat was in 1770
SamuiAxe: Leuk verhaal
Is inderdaad hetzelfde idee
Grappig verhaaltje.
Quote
SamuiAxe:
@stora: Volgens mij klopt jouw opmerking niet, zover ik weet zou dat uitlokking zijn, en dat is in Nederland niet toegestaan.
Uitlokking is, wanneer je een in eerste plaats onschuldig iemand tot een bewust criminele actie uitlokt.
(Het stelen van een niet afgesloten fiets bijvoorbeeld.)Heel veel gewone mensen (zoals deze man) weten niet deze manier van drankverkoop verboden is, en dus is het al geen "bewuste" actie.
Dit wordt in Nederland gezien als een toetsing van het naleven van de regels.
Ook wordt er vaak getest op discriminatie, waarbij iemand met een buitenlands uiterlijk of een handicap kijkt of hij ergens wordt gediscrimineerd.
Gewoon toetsing.
Laatste edit 17-06-2013 09:09 Laatste edit 17-06-2013 09:10
Sinds wanneer bestaat die regel.... toen ik kassa stond mocht het wel gewoon met begeleiding. En dan nog, als de vader het dan zelf koopt, waarom de weigering? Dat mag volgens mij niet eens. wat een mierenneukers. Ze overdrijven bij de supermarkten terwijl je bij een cafe zonder problemen klem kan zuipen..
En hoe was het kind hieronder?
Die moet toch gedacht hebben wat is dat nu weer voor gedonder
Ik wil alleen een cadeautje voor mijn vader
En nu ..... nu wordt ie als maar kwader
Ik vind het niet leuk meer,
Volgend jaar geef ik hem wel een geweer
Ik snap overigens de situatie volkomen.
Doordat de regelgever alle mazen in de wet wil voorkomen kunnen dergelijke situaties zich voor doen. Deze supermarkt houdt zich perfect aan deze regels. Chapeau hiervoor.
Dezelfde regels zorgen ervoor dat de vader in dit verhaal naar een andere winkel gaat daar een of andere leugen ophangt en wijn alsnog gekocht is. Nu houdt papa zich niet alleen aan de regels hij liegt ook nog om zijn misdaden te kunnen begaan.
het wordt tijd dat de regelgever en de controleurs eens gaan kijken in hoeverre het mogelijk is de regels en controles dusdanig toegepast worden dat de winkeliers de ruimte hebben in de geest van de regels te handelen.
Immers de regels zijn opgesteld om alcohol misbruik onder jongeren tegen te gaan. Deze aanschaf van alcohol was daar totaal niet voor bedoeld. In mijn beleving heeft de caseserre perfect gehandeld, maar zoude de regels de manager, veronderstelt dat deze als manager een goede afweging kan maken, uitzonderingen, in situaties zoals beschreven, kan toepassen.
Maar een dergelijke utopie zal wel nooit bereikt worden. Zeker niet zolang men in Den Haag zijn oogkleppen niet afzet.
Vind het allemaal te ver gaan, dat je als ouder niet eens meer een fles wijn kunt kopen omdat je perongeluk hebt gezegt dat de wijn een kado is van je minderjarige zoon.
Het is immers een kado van je zoon hij drinkt het dus niet zelf op dus wat is het probleem?
Ik stond een paar maanden geleden bij C1000 in de winkel en daar vroeg een caissière een oudere man om legitimatie toen hij een kratje bier wilde afrekenen, te triest voor woorden.
Laatste edit 17-06-2013 09:48
Weer een gevalletje letter vs. geest van de wet. De bedoeling van de wet is om alcoholgebruik door jongeren tegen te gaan. De alcohol was in dit geval overduidelijk voor een volwassene bedoeld en naar de geest van de wet was alles dus in orde.
Dat supermarktpersoneel en eventuele wetshandhavers te stom zijn om dit te begrijpen en juist te interpreteren is een probleem waar de wet niet in voorziet.
Ik heb in een even absurd geval ooit de winkel laten zitten met een kassaband propvol met door mij verzamelde boodschappen.
Quote SamuiAxe:
Ik had na een paar minuten mijn geduld al verloren en zou opgestapt zijn, met achterlating van alle boodschappen!
.
Ik dus ook. dat geduld heb ik niet, graag of niet. Alle boodschappen nog op de band en daaaaag.
Heb van mijn stiefkids een fles sambuca gehad hahaha. hebben ze vast niet zlef bij de AH gehaald.
Maar opzich klopt het wel, die kids mogen niet ervoor betalen.... ook al staat pa erbij.
Maar je kan ook erg overdrijven zeg.
Quote
@Eelcootje:
Quote Antior:
De wet schrijft voor dat je als winkel geen drank mag verkopen aan iemand die samen met een minderjarige winkelt. Hoe dan ook.
Gelul!
Dat zou dus betekenen dat als je met je kind in de maxicosi boodschappen gaat doen, dat je dan volgens de wet geen wijn mag kopen? Nee, dat maak je mij écht niet wijs!
Het is wel zo dat als er twijfel is over de leeftijd van de klant, dat dan om een ID gevraagd mag worden. De wet is dat er niet AAN MINDERJARIGEN verkocht mag worden. Of er minderjarigen aanwezig zijn in de buurt van de aanschaf is iets waar niets over in de wet staat, simpelweg omdat gewoon ook niet gecontroleerd kan (en MAG) worden wat de relatie tussen klanten onderling is.
Bij slijterij Het Pleintje in Doetinchem hebben ze trouwens een gezichtsscanner die geactiveerd wordt als er drank gekocht wordt waarvoor ID nodig is, je moet in dat ding kijken en die controleert dan of je 16 of 18 bent of ouder. Heb het gezien: werkt tot nog toe perfect. En bij twijfel zoals gezegd: ID laten zien.
Laatste edit 17-06-2013 01:49 Sorry is geen gel#l.
Zie ook mijn vorige post boven die post van jou.
Aan de letter van de wet moet je dus je kind met maxicosi buiten de winkel laten om een fles drank te kopen volgens de letter van de wet.
Mm, in de wet staat helemaal niet dat je geen alcohol mag verkopen als er een minderjarige bij is. Er staat alleen dat dat niet mag als de drank 'kennelijk bestemd is voor' een minderjarige. Deen zat dus maar half goed...
Artikel 20 Drank -en Horecawet
@G-ronimo: Broke linkje (teveel gedronken zeker
)
@pokerfacepeter:
'Dezelfde regels zorgen ervoor dat de vader in dit verhaal naar een andere winkel gaat daar een of andere leugen ophangt en wijn alsnog gekocht is. Nu houdt papa zich niet alleen aan de regels hij liegt ook nog om zijn misdaden te kunnen begaan.'Dat is natuurlijk onzin
Pa kan gewoon naar een andere winkel gaan, de flessen wijn op de band zetten en ze afrekenen. Daar komt geen leugen bij te pas, evenmin als een 'misdaad'
Je kleunt er aardig naast deze keer, ben ik eigenlijk niet gewend van jou...
Quote
SamuiAxe:
@pokerfacepeter:
'Dezelfde regels zorgen ervoor dat de vader in dit verhaal naar een andere winkel gaat daar een of andere leugen ophangt en wijn alsnog gekocht is. Nu houdt papa zich niet alleen aan de regels hij liegt ook nog om zijn misdaden te kunnen begaan.'Dat is natuurlijk onzin
Pa kan gewoon naar een andere winkel gaan, de flessen wijn op de band zetten en ze afrekenen. Daar komt geen leugen bij te pas, evenmin als een 'misdaad'
Je kleunt er aardig naast deze keer, ben ik eigenlijk niet gewend van jou...
SamuïAxe ik kleun er niet naast. Natuurlijk is er geen sprake van liegen, bedrog of misdaad.
Maar.....
Pa omzeilt door niet te zeggen wat de werkelijke intentie is wel degelijk de regels welke er voor zorgde dat hij bij Deen zijn alcohol niet kreeg.
Misdadig vind je niet.
denk sacastisch net als ik Geen vooroordeel (daar ken ik jou niet goed genoeg voor) en ook geen gespiegel (daar kunnen de meeste spiegels niet tegen) gewoon een sarcastisch grapje in de geest van het bezopen onderwerp van het artikel
Laatste edit 17-06-2013 12:26 Laatste edit 17-06-2013 12:39
@pokerfacepeter: Nogmaals, kletskoek! Jij gaat naar de AH, je koopt daar wijn en gaat uitgebreid aan de caissière uitleggen waarvoor je de wijn gaat gebruiken? Dat zal toch zeker niet
Je legt de flessen op de band en je rekent ze vervolgens af, hoogstens kan er een knikje voor de jongedame achter de kassa vanaf. Dus nee, geen omzeiling, leugens of zelfs maar een overtreding.. Bovendien, wat zou hij dan moeten zeggen? 'Oh, jongedame, voor de goede orde dien ik u te vertellen dat deze wijn door mijn minderjarige zoon betaald wordt omdat hij de wijn aan mij cadeau wilt doen voor Vaderdag'.. Ik zie het al gebeuren zeg!
Straks koop je een verse worst, moet je dan ook uitleggen wat je ermee gaat doen?
.
Edit: Ik zie nu pas de kleine lettertjes in jouw bericht, gelukkig, ik dacht al dat je het noorden kwijt was
Laatste edit 17-06-2013 12:44
Artikel 20 sub 6 vind ik trouwens ook interessant:
Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras de aanwezigheid toe te laten van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.
Je mag in de kroeg dus niet dronken zijn en in de coffeeshop niet stoned.
SamuiAxe:
Hoewel je gelijk hebt betreffende het noorde
Ben ik blij dat jij door hebt dat ik niet ontspoorde
Ik begon hem al behoorlijk te knijpen
Zal men mijn sarcasme net meer begrijpen
Toch was ik inmiddels de bezorgdheid voorbij
Het kon ook aan jou liggen en niet per definitoe aan mij
@pokerfacepeter:
Man, wat ouwehoer je nou
Natuurlijk ligt het aan jou
Sarcasme dient begrijpelijk te zijn
Anders brengt dat enkel maar zielenpijn
Cynisme en/of sarcastische opmerkingen
hebben heel vaak zo hun beperkingen
Als het maar rijmt, toch?
ik woon in zweden en hier is dat al jaren zo maar het is absoluut geen probleem voor jongeren om aan drank of cigaretten te komen .
je moet 18 zijn om in een kroeg o i d drank te kunnen kopen en in de (staats) winkel 21 BEZOPEN
@canncon: Hee, hallo daar! Welkom op WMR! Botte Bijl woont ook in Zweden, leuk dat we er nu eentje bij hebben
Wat een hoop onenigheid over dit onderwerp.
De wet is hier wel degelijk duidelijk in.
Je mag drank niet verkopen die voor iemand bestemd is waarvan de leeftijd niet vast gesteld is dat deze boven de 16 jaar.
Dus als je jochies van 14 jaar buiten ziet staan wachten op de oude meneer die een aantal Breezers koopt, dan kun je aannemen dat deze man deze voor de jongens koopt.
Je mag het dan niet verkopen.
Maar als een vader deze koopt voor de jongen zodat deze het als vaderdag kado kan geven, dan is het duidelijk bestemd voor deze vader.
Je kunt als kassa-medewerker dan niet medeplichtig worden gesteld. Want het was voor kassa-medewerker duidelijk dat de drank voor een volwassen persoon bestemd was.
Een kind van elke leeftijd mag supermarkt in en mag dus ook bij de drank-verkoop aanwezig zijn.
Een onder de 16 jaar mag echter niet in een slijterij aanwezig zijn als deze niet onder begeleiding van iemand van 21 jaar of ouder is.
Dat is vrij vertaald wat de wet zeg, en de wet is duidelijk daarin.
De manier waarom supermarkt-managers de wet uitleggen aan het personeel is echter vaak niet correct.
in Zweden was dit nooit gebeurd
hier worden fatsoenlijke flessen wijn -die je met goed fatsoen cadeau kan geven- alleen verkocht in speciale winkels waar een minderjarige niet binnen komt
daarmee heeft de Zweedse overheid bereikt dat er genoeg gist wordt gebruikt voor 8 stokbroden per dag hoofd van de bevolking, die nooit worden gebakken, omdat die gist wordt gebruikt voor eigen fabrikaat drank
Toch is dat daar een leuke winkel. Zijn wij een paar jaar geleden ook een paar keer geweest toen we daar in Edam kampeerden.
Maar het tuttebelletje uit dit verhaal had het allemaal toch niet zo goed gesnopen!
Fiscaal gezien is het geld niet van zijn zoon. Zolang zoonlief minderjarig is is het geld van de wettelijk vertegenwoordigers (dus de ouders). Met andere woorden, iedere aankoop die de kinderen zouden doen is met het geld van de ouders. Als daarnaast de ouders erbij zijn en expliciet toestemming geven om de producten te kopen zie ik als winkelier het probleem niet om het te verkopen.
Winkeliers, gebruik eens je gezonde verstand!
@DeathJester: misschien even de eerdere reacties lezen, daar staat precies uitgelegd welke problemen de supermarkten etc. Hebben door deze regelgeving, en dat jouw plan leuk bedacht is maar geen hout snijd.
Wacht!!
Ze verkopen wel drugs maar dit mag niet in Nederland.
WTF
Een mooi voorbeeld van leven naar de letter van de wet en niet naar de geest van de wet
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Indien dit niet gebeurt zou zijn had hij niet de waarmaarwaar gehaald en tien jaar gesprekstof alla bij een sterk verhaal hoort een sterke borrel. Het vermelden ook. Ondanks er drank in het spel was hebben ze niet elkaars koppen ingeslagen. Retspect.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: