Het Amerikaanse bedrijf ET3 gaat een testtraject bouwen van de hyperloop, een buizensysteem waarmee mensen met hoge snelheid kunnen reizen.
De 42-jarige Elon Musk is een ondernemer met visie en ambitie. En die maakt hij tot nu toe ook waar. Hij is oprichter van het Amerikaanse ruimtebedrijf SpaceX, dat vorig jaar de eerste commerciële ruimteveer succesvol lanceerde. Ook is Musk eigenaar van Tesla Motors, een bedrijf dat elektrische auto’s maakt. De geboren Zuid-Afrikaan lanceerde vorig jaar een nieuw plan: de hyperloop, door hemzelf omschreven als een “kruising tussen een Concorde, een railgun en airhockey”. Het moet een alternatief vervoersmiddel zijn voor boten, vliegtuigen, auto’s en treinen. De technologie erachter is hetzelfde als dat van een magneetzweeftrein, maar dan in een serie buizen. Door de magnetische aandrijving toe te passen in een afgesloten buizensysteem, waarin de omstandigheden optimaal zijn, kan in theorie een snelheid van 6500 kilometer per uur worden behaald. Het Amerikaanse bedrijf ET3 heeft nu aangekondigd dat het een testtraject van vijf kilometer gaat aanleggen, meldt Yahoo News. Dat moet voor het einde van dit jaar klaar zijn. ET3 schat dat de kosten van de hyperloop, of de Evacuated Tube Transport zoals ze het zelf noemen, een tiende zijn van de aanleg van een hogesnelheidslijn. En dat is geen goed nieuws voor de geplande hogesnelheidslijn in Californië, die zo’n 55 miljard euro kost. De trein is bovendien zes keer zo langzaam als de hyperloop. Daarmee zou de 552 kilometer tussen Los Angeles en San Francisco in minder dan 30 minuten kunnen worden afgelegd. Dat betekent een gemiddelde snelheid van 1102 kilometer per uur. De hogesnelheidslijn zou drie uur doen over dezelfde reis. De hyperloop zou zowel ondergronds als op een rij palen kunnen worden gebouwd. Bekijk hieronder een video van hoe de hyperloop werkt.
Filmpje