Zes maanden lang kreeg Johan Bijnens geen enkele rekening van Belgacom en toen hij daarover klaagde, moest hij alles in één keer betalen. “900 euro in mijn geval”, zegt de 51-jarige Genkenaar. Er zijn een 2.000-tal andere Belgacom-klanten in hetzelfde geval.
Zes maanden geleden doken plots problemen op bij de facturatie-afdeling van Belgacom. Door het op elkaar afstemmen van de klantenbestanden van Belgacom en Proximus, maakten de computers een rekenfout. “Daardoor dreigden 2.000 van onze 3 miljoen klanten een verkeerde factuur te krijgen”, vertelt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. “We hebben toen besloten om geen rekeningen meer te verzenden vooraleer de computerfout was opgelost. De mensen die ons daarover hebben gecontacteerd, hebben we verteld wat er aan de hand was.”
Maar met die verklaring is Belgacom-klant Johan Bijnens het grondig oneens. “Wij hebben Belgacom tien keer gecontacteerd. Het enige wat we te horen kregen was: ‘U heeft geen openstaande rekeningen’ of ‘U heeft alles betaald’. Over een computerprobleem, of een factuur die nog zou komen, is ons niets gezegd.”
“We begrijpen de misnoegdheid van de klanten”, zegt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. “Maar de tarieven van Belgacom zijn gekend, en de mensen hebben daar gebruik van gemaakt. We kunnen hun rekening dan ook niet kwijtschelden. Hoe graag sommigen dat ook zouden willen.”