Nieuw onderzoek toont aan dat de keuzes die we maken beïnvloed kunnen worden door de verlichting waar we op dat moment aan bloot worden gesteld. Hoe feller het licht, hoe groter de rol van emoties. Wie een rationele keuze wil maken, doet er dus goed aan de lichten te dimmen.
Onderzoekers verzamelden een aantal proefpersonen en lieten ze keuzes maken. De proefpersonen maakten hun keuzes telkens onder verschillende soorten belichting. De ene keer waren de lichten fel, de andere keer gedimd. De resultaten wijzen erop dat mensen emoties intenser ervaren wanneer ze aan fel licht worden blootgesteld. En die emoties spelen vervolgens ook een rol in de keuzes die ze maken.
Maar hoe komt het dat licht dat effect heeft? De onderzoekers vermoeden dat we fel licht waarnemen als warmte. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat een gevoel van warmte onze emoties kan triggeren. “Fel licht intensifeert de oorspronkelijke emotionele reactie die we op verschillende prikkels, waaronder producten en mensen, hebben,” legt onderzoeker Alison Jing Xu uit.
Het onderzoek heeft verschillende implicaties. Bijvoorbeeld voor mensen die gewend zijn om belangrijke zakelijke beslissingen onder de tl-lampen op kantoor te nemen. Zij doen er goed aan even een andere ruimte op te zoeken alvorens een keuze te maken. Maar ook marketeers kunnen hun voordeel doen met dit onderzoek. “Marketeers kunnen de verlichting in de winkels aanpassen, afhankelijk van het product dat ze verkopen. Als je producten verkoopt die gebruikt worden om emoties te uiten, bijvoorbeeld bloemen of verlovingsringen, dan is het logisch om de winkel zo fel mogelijk te verlichten.”