We gaan er vaak vanuit dat smaak een gegeven is, maar onderzoek laat zien dat smaak, schuldgevoelens en gevoelens van overeten gemanipuleerd kunnen worden door de prijs.
Hoe meer we betalen, des te positiever we zijn.
Tot die conclusie komen onderzoekers van de Cornell University. “We waren verbaasd dat de prijs weinig tot geen invloed had op de hoeveel we eten, maar des te meer hoe we de ervaring interpreteren”, aldus onderzoeker Brian Wansink.
“Door simpelweg de prijzen in een restaurant flink te laten dalen, verandert de waardering van de klanten enorm.”
Het onderzoek vond plaats in een kwalitatief goed Italiaans buffetrestaurant. In het restaurant konden mensen kiezen uit 139 gerechten op basis van een ‘all you can eat-principe’. De prijs was vier tot acht dollar.
Tijdens het eten werden de proefpersonen gevraagd om het eerste, middelste en laatste gerecht te beoordelen op een schaal van een tot negen.
De deelnemers die acht dollar voor hun maaltijd betaalden, beoordeelden de gerechten gemiddeld 11 procent hoger, dan de proefpersonen die voor vier dollar aten. Een goedkoop menu zorgde ook vaker voor een gevoel van overeten, schuldgevoelens en verminderd enthousiasme naarmate de maaltijd vorderde.
“We waren heel verbaasd over het gevonden patroon”, legt onderzoeker Ogze Sigirci uit. “Prijs maakt voor de hoeveelheid die je eet niet uit: als het er is eet je het op. Maar hoe je je voelt bij de maaltijd en hoe je een restaurant beoordeelt, blijkt wel degelijk bepaald te worden door hoeveel je betaalt.”
Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten helpen om de restaurantbeleving te verbeteren. Daarbij kunnen ze ook gebruikt worden voor gezondheidsdoeleinden. De resultaten van het onderzoek zijn door Sigirci gepresenteerd op de bijeenkomst Experimental Biology 2014.