'Je hoort vaak over Marokkaanse jongeren. Zijn alle Marokkanen crimineel?' Ja of nee? Het is geen strikvraag, althans: de vraag in een lesboek van Malmberg voor vmbo-scholieren lijkt bloedserieus bedoeld.

Hoofdstuk 4 van het lesboek Maatschappijleer gaat over 'opgroeien tussen twee culturen'. Naast de bovenstaande vraag wordt ook de vervolgvraag gesteld hoe het komt dat sommige jongeren wél crimineel worden. De mogelijke antwoorden:

- Ze zijn niet slim genoeg om hun school af te maken.
- Ze hebben vaak ruzie met hun ouders.
- Het zit in hun aard om crimineel te zijn.
- Ze spijbelen en hangen rond op straat.

Op de website van de educatieve uitgeverij Malmberg (sinds 1885) wordt de lesmethode 'Blikopener' als volgt beschreven:
Veel leerlingen denken na over de maatschappij om hen heen. Daarbij zijn oordelen snel gevormd, maar tot een gefundeerd oordeel komen is lastig. Dat maakt maatschappijleer tot een levendig en boeiend vak. Blikopener heeft een duidelijke structuur per hoofdstuk. Het consequent leren kijken vanuit de vier maatschappelijke invalshoeken staat daarbij centraal.

De Haagse politieke partij Partij voor de Eenheid is boos over de suggestieve vragen. Arnoud van Doorn kondigt via Twitter aan vragen te gaan stellen in de gemeenteraad van Den Haag.