Een recordpoging om het gebruik van schone energie te promoten. Maandagochtend is vanuit Abu Dhabi het eerste vliegtuig, dat uitsluitend gebruik maakt van zonne-energie, vertrokken voor een vlucht rondom de aarde. Het toestel, met de naam Solar Impulse 2, is een stap in de richting van een 'groenere infrastructuur': er wordt namelijk geen druppel kerosine verbruikt.

Eerste vliegtuig zonder kerosine
De reis van ongeveer 35.000 km verloopt in twaalf etappes en zal vijf maanden duren. De Solar Impulse 2 is een eenpersoonsvliegtuig en wordt bestuurd door twee Zwitserse piloten die elkaar per etappe afwisselen. De eerste etappe gaat richting de Omanse hoofdstad Masqat, waar het vliegtuig aan het eind van de dag aan moet komen.

De Zwitserse Technische Universiteit EPFL ontwikkelde het vliegtuig. Solar Impulse 2 is het tweede prototype vliegtuig dat uitsluitend vliegt op zonne-energie. Het eerste prototype maakte een vlucht van 24 uur en was een test voor dit project.

De vleugels van de Solar Impulse 2 zijn met 72 meter bijna net zo breed als een Airbus A380, maar het toestel is met een gewicht van 2.300 kilo wel 150 keer lichter. Het beschikt over vier elektrische motoren, die gevoed worden door 17.248 zonnecellen. Het toestel haalt snelheden tussen de 50 en 100 kilometer per uur. De Solar Impulse is het eerste vliegtuig dat in staat is om dag en nacht te vliegen zonder kerosine.

De Solar Impulse 2 kan ook vliegen als de zon aan de andere kant van de aarde staat. De zonnecellen produceren voldoende stroom om de accu's zo op te laden dat het voertuig in het donker nog genoeg elektriciteit heeft. En dat is nodig, want er moeten twee oceanen worden overgevlogen. De Zwitsers vertelden de BBC: "Sommige gedeeltes van de reis, zoals de Grote en de Atlantische Oceaan, worden door n piloot afgelegd. Je bent dan vijf zes dagen alleen aan het vliegen."

Tijdens de vluchten moeten de piloten dag en nacht alert zijn. Om tot rust te komen is het toegestaan om een slaapje van twintig minuten te doen. Lichamelijk krijgen ze het ook zwaar aangezien ze slechts een cockpit van 3.8 kubieke meter tot hun beschikking hebben, niet veel groter dan een telefooncel.

De vlucht zal beginnen en eindigen in Abu Dhabi, in de Verenigde Arabische Emiraten. De tussenliggende stops zijn gepland in Oman, India, Myanmar, China, Hawai, Phoenix en New York. De route ligt niet helemaal vast. De etappe over de Atlantische Oceaan hangt af van het weer. Het is nog onduidelijk of er wordt gestopt in Zuid-Europa of Marokko. De laatste etappe is weer terug naar Abu Dhabi. Als alles volgens planning verloopt eindigt de reis eind juli.
Foto