Het ging maar net goed zondagmiddag, tijdens wielerwedstrijd Parijs-Roubaix. Bij de plaats Wallers in de buurt glipten tientallen renners tussen dichte spoorbomen door, terwijl een trein naderde.
De spoorbomen gingen omlaag op een moment dat de renners met zo'n 60 kilometer per uur op de spoorwegovergang afkwamen.
Een gedeelte van het peloton wist tussen de bomen door te rijden, anderen stopten. Een paar renners glipten een paar seconden voor de trein voorbij raasde nog tussen de spoorbomen door en dat is streng verboden, ook tijdens de race.
De jury besloot toch om de renners niet te straffen. "Het peloton was 10 meter bij de overgang vandaan toen de spoorbomen naar beneden gingen", aldus de organisatie. "De wielrenners die voorop fietsten konden niet op een veilige manier stoppen. Het tweede deel van het peloton is wel gewoon gestopt."
Franse kampioen Arnaud Demare crashte zelf bijna tegen de tweede spoorboom terwijl hij ertussendoor probeerde te rijden. "Het is de mooiste wedstrijd van de wereld en dan worden we gehinderd door een trein", zegt hij. "Hier moet iets aan gedaan worden, het was gevaarlijk. We zijn doorgegaan, maar het ging maar net goed."
Filmpje@DrZiggy: Met ''treinverkeer stoppen'' bedoel ik dat deze trein een vertraging moet krijgen
bij het station vanwege Parijs-Roubaix. Als deze route écht genomen moet worden. (Ook niet de handigste manier, want je moet goed timen en het kost geld.). Maar ik bedoelde absoluut niet midden op de rails.
Ik neem soms standpunten door ''degenen (De organisatie) hun zin te geven'', in dit geval de keuze van déze route, en hiervanuit af te vragen ''hoe het beter georganiseerd had kunnen worden als ik hen hun zin geef''. Door bijvoorbeeld een vertraging van de trein.
Slechte organisatie hiervan. Een andere route was beter gekund, dan hoef je niet moeilijk te doen met timen en hoef je niet te denken over ''de kans dat de trein precies op dit moment aan komt snellen''.
Neem een brug die over een spoorrails gaat of vermijd een spoorweg helemaal. Zo moeilijk is dat ook niet.
Quote:
"De wielrenners die voorop fietsten konden niet op een veilige manier stoppen.
Ik krijg de indruk dat de schrijver niet naar het filmpje gekeken heeft.
Ze staan zowat stil voor de overgang en wringen zich dan langs de gesloten bomen.
Bovendien, als ze niet op een veilige manier kunnen stoppen voor een obstakel, wat doen die idioten dan met een fiets op de openbare weg?
Ik sluit me aan bij
@Porgy100: Ga maar op een circuit rijden, dat doen ze met andere sporten ook.
Dit zie je wel vaker, is niet de eerste keer dat ze de spoorwegovergang over gaan, terwijl hij gaat sluiten.
Maar de profs laten zien wat voor elke wielrenner geldt, het is tuig op de weg.
Kijken nergens naar, iedereen moet aan de kant, en zijn boos als ze te weinig ruimte krijgen.
Laatst nog een zo'n eikel tegen gekomen. Hij kwam me tegemoet, terwijl ik een wegversmalling door moest. Er ligt een keurig fietspad naast, zodat fietsers niet gehinderd worden. Nee meneer de wielrenner moest perse door de wegversmalling. Ik reed gewoon door, waardoor de wielrenner weinig ruimte over had. Vond ie niet leuk, hij gaf een klap op mijn auto.
Niet alleen bij deze ronde ging het niet goed, ook bij een andere jongeren ronde waar een paar debielen die hetzelfde reageerden. Daar werd zo een jong dus net niet gegrepen door de trein.
(Bron hln.be)
Het peleton had gewoon moeten wachten en zij werden dus niet gehinderd zoals eerder gemeld in de reacties, ze vinden gewoon dat alles voor hen op de openbare weg moet wijken.
Overigens snap ik het probleem niet zo. Je zet iemand er neer met een stopwatch. Als het peleton moet stoppen; timen en dan bij het eind van de totaal tijd aftrekken. Ja een paar zullen misschien voordeel hebben. Maar dat moeten ze maar goed vinden . Immers beter dan dood gereden worden omdat het peleton te stom,is om na te denken. Dat wil ik geen enkele machinist ooit aan doen.
Ga je toch onder de bomen door dan diskwalificeren voor een jaar.
Laatste edit 15-04-2015 00:00
aan.