Van Velsen verloor begin dit jaar zijn portemonnee met 16,25 euro erin. De reiziger kon weer gerust ademhalen toen bleek dat de beurs bij het bureau voor gevonden voorwerpen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) lag. Medewerkers van de NS stuurden de portemonnee naar hem op, maar het geld hielden ze.

Voor het terugsturen van de portemonnee, bracht de NS 15,00 euro in rekening. Het bedrag haalden de medewerkers van het vervoersbedrijf uit de beurs van Van Velsen. Ook de overige 1,25 euro kreeg de reiziger niet terug. ‘Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden’, staat in de brief die de jongen ontving.

De jongen plaatste een foto van de brief op Dumpert met de omschrijving ‘Bedankt NS’. Mensen reageren verontwaardigd op het voorval. ‘Dit kan niet waar zijn’, ‘Ga aangifte doen van diefstal’ en ‘Serieus? Hebben ze 1,25 euro zelf gehouden, puur omdat het ‘maar’ 1,25 is? Als de kosten 15 euro zijn, dan is het gewoon 15 euro. Punt uit. Laat de rest van het geld gewoon erin zitten. Al is het 5 cent’, zijn enkele reacties.

Bedankt #NS ! (Ja dit is echt) http://t.co/4IYyjb7sSm pic.twitter.com/dgRLFogCoK

— Dumpert (@dumpert) May 6, 2015

Een woordvoerder van de NS verdedigt de actie. “Geld dat we vinden wordt meteen op een rekening gestort, zodat het gewaarborgd is. Als de eigenaar van de spullen zich meldt, krijgt hij of zij een ontvangstbewijs.”

Volgens hem is het kleingeld ingehouden, omdat het bedrag niet opweegt tegen de administratiekosten. “Dat geldt voor alle bedragen onder een paar euro”, vertelt de woordvoerder aan het AD.

Toch heeft de NS besloten het voortaan anders aan te pakken. Het beleid is ingevoerd toen alles per acceptgiro ging. “Inmiddels maakt internetbankieren het veel makkelijker en gaan we nu het beleid wijzigen.”

De NS heeft alsnog het muntgeld overgemaakt op het rekeningnummer waar het abonnement van de jongen is op geregistreerd.
De brief