De zelfrijdende autoís van Google houden zich uiterst braaf aan de verkeersregels. Dus is het tijd om van deze modelchauffeurs, eens moderne hufters te maken, moet het bedrijf gedacht hebben. De computers leren nu ook om bochten vaker af te snijden, asociaal gedrag op kruispunten te vertonen en in te halen bij een doorgetrokken streep.

Gelukkig klinkt dat erger dan het is. Google leert zijn robots namelijk vooral om, net als mensen, potentieel gevaar te spotten. "De zelfrijdende auto's zijn misschien een beetje te voorzichtig", zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen Wallstreet Journal. De zelfrijdende auto's stoppen bij potentiŽle gevaarlijke situaties te abrupt en daar zouden andere weggebruikers niet op rekenen.

Sinds 2009 zijn de zelfrijdende auto's van Google betrokken geweest bij zestien kleine aanrijdingen. In twaalf gevallen zou een andere weggebruiker op de achterkant van een Google-auto zijn geklapt.

De kans dat een auto met technologie van Google trouwens echt op de weg komt, wordt steeds groter. Afgelopen maand huurde het bedrijf auto-industrieveteraan John Krafcik in als chef. Hij werkte eerder voor Ford en tien jaar voor Hyundai, waarvan vijf als CEO. In zijn tijd aan het roer behaalde het bedrijf recordwinsten.