Werkgevers maken wel degelijk gebruik van Facebook om een selectie te maken uit kandidaten die reageren op hun vacature. Dat besluiten onderzoekers van de Universiteit Gent nadat ze meer dan 2000 fictieve sollicitatiebrieven verstuurden als reactie op echte vacatures.

De onderzoekers staken bij de fictieve brieven geen foto. Wel ondertekenden ze de brieven met een van vier fictieve namen die leiden naar vier fictieve Facebookprofielen waarvan alleen de profielfoto publiek zichtbaar was. Deze vier foto’s werden geselecteerd op basis van hun uiteenlopende scores voor aantrekkelijkheid en betrouwbaarheid.

De onderzoekers vergeleken de kansen op positieve reacties bij de vier verschillende foto’s. Uit de resultaten bleek dat de brieven die konden worden gelinkt aan de meest gunstige foto ongeveer 21 procent meer positieve reacties kregen dan die met een link naar de minst gunstige foto. En dat de kans om meteen uitgenodigd te worden voor een gesprek bij die eerste bijna 40 procent hoger lag dan bij die laatste.

Aangezien de Facebookfoto’s het enige wezenlijke verschil waren tussen de brieven, betekent dit dat een belangrijk deel van de werkgevers zijn jobkandidaten screent via Facebook. Opmerkelijk was nog dat hoogopgeleiden vaker via Facebook worden gescreend dan laagopgeleiden. En dat voor beroepen met een intens klantencontact in tegenstelling tot de verwachtingen niet vaker naar Facebook wordt gekeken.