Heerlijk en duidelijk communicatie probleem, toch?
A: "Uw auto staat zo geparkeerd, dat ik niet kan wegrijden", zakelijke mededeling.
B: reageert niet zakelijk, maar expressief: "Denk je dat ik niet kan parkeren of zo?"
A: Zakelijk: "Zou u uw auto even kunnen wegzetten, zodat ik kan wegrijden?"
B: Reageert niet zakelijk maar nu relationeel: Wie ben jij die mij durft te zeggen wat ik moet doen."
A: Zakelijk: "Maar ik wil graag nu wegrijden."
B: Reageert expressief:" Als je nu niet heel snel opduvelt, schiet ik je verrrot."
A: Zakelijk: "meent u dat, ik wil graag naar huis en nu."
B: emotioneel loaded:"Ik heb je gewaarschuwd, ... knal, ... knal, knal!"
Soms hé, komt een zakelijke boodschap niet zo helder over, reageert de ander, relationeel, expressieg en relationeel, aha, ... heb je weer een probleempje dus.
Ik zal nog wel es een lesje geven ...