Niet meer met de auto, maar met een kabelbaan naar het centrum van de stad. In Groningen worden vanmiddag de plannen voor de Flyover Groningen gepresenteerd. "Het is een nieuwe vorm van openbaar vervoer, zonder uitstoot en zonder wachttijden", vertelt initiatiefnemer Dirk Nijman in het NOS Radio 1 Journaal.

Het is volgens Nijman de oplossing voor de drukke binnenstad van Groningen. Parkeerplaatsen buiten de stad worden verbonden met het centrum. "Een kabelbaan gaat door de lucht en gebruikt geen openbare ruimte op de grond, die al zo vol is. Daarnaast is het duurzaam, efficiŽnt en snel. Je komt aan en je kunt meteen in een bakje stappen."

De route loopt van het NS-station Europark naar de Grote Markt. "Deze route is heel lucratief. Grachten en kanalen kunnen we oversteken tegen beperkte kosten."

Omwonenden hoeven niet bang te zijn dat reizigers naar binnen kijken. "Er wordt onderzocht welke technische maatregelen nodig zijn om inkijk tegen te gaan."

Kabelbaanbouwers zijn al komen kijken in Groningen. "Die lopen hier door de stad en zeggen dat het appeltje eitje is. Normaal bouwen zij met helikopters in onherbergzame gebieden in de Alpen. Dat hoeft hier allemaal niet."

Meer Europese steden denken na over een kabelbaan. "Veel steden doen onderzoek, maar voeren het nog niet uit. We hopen dat Groningen het lef heeft om het te doen." In Londen wordt sinds de Olympische Spelen een kabelbaan over de Theems gebruikt. Ook in een aantal Zuid-Amerikaanse steden zijn kabelbanen als openbaar vervoer.

Nijman presenteert vanmiddag een haalbaarheidsonderzoek aan de gemeente. De aanleg kost 60 miljoen euro, een bedrag dat in dertig jaar moet worden terugverdiend. "We hebben ook al een potentiŽle investeerder. De gemeente hoeft niet eens de knip te trekken."
Kaart van het tracť