Fietsverbod in fietsstad Groningen: dweilen met de kraan open
Het fietsverbod in de binnenstad van Groningen is als een eetverbod in een restaurant. Over vloeken en tieren, smoesjes en olifantenpaadjes.
Ze hebben het al nooit gemakkelijk, maar zie ze hier staan, bij de hekken die fietsend Groningen moeten beletten de binnenstad in te gaan. Daar geldt een fietsverbod. Maar krijg dat de inwoners van fietsstad Groningen maar eens uitgelegd.
Meest gehoorde uitspraak van fietsers die gewoon door karren? ,,Kijk hun dan!’’ Ze wijzen naar fietsers even verderop. ,,Hun fietsen toch ook?!’’ En hopsa, ze fietsen achter ‘hun’ aan. ‘Hun’ dat is de ander. Wat de ander mag, mag iedereen - het is welhaast Cruijffiaanse logica.
En daar staan dan de verkeersregelaars. Te weinig strepen om werkelijk in te grijpen, maar wel ingehuurd om fietsend Groningen tot stilstand te manen. ,,Nee mevrouw, met de fiets aan de hand lopen mag óók niet. De binnenstad moet fietsvrij zijn.’’
Oprechte verbazing. Fietsverbod? Hoezo?
De verkeersregelaar is erger gewend
,,Regels van de gemeente, mevrouw’’, klinkt het vriendelijk. De verkeersregelaar bij de Haddingestraat vouwt een ingewikkelde kaart open. De vrouw kijkt er even op en loopt verder. Mét fiets.
De verkeersregelaar haalt zijn schouders op. Hij is erger gewend. ,,Gisteren stond ik bij de Abrug, daar kwam iemand met veel bombarie van z’n fiets af. Die zou mij wel even een lesje leren. De man van de kledingzaak op de hoek sprong ertussen.’’
Hij zegt: ,,Mensen zijn boos. Ze zijn niet op de hoogte van dit verbod, er is te weinig informatie over.’’
Hij houdt een fietser staande, althans, hij poogt dat. De man fietst verder. ,,Hou toch je bek’’, roept hij over z’n schouder. Een meneer komt aangelopen. ,,Wilt u een ijsje?’’ vraagt hij de verkeersregelaar. Die schudt zijn hoofd beleefd.
Het fietsverbod in de drukste straten van de binnenstad geldt sinds maandag. De horeca opende die dag z’n deuren en mét fietsers erbij zou het zomaar een onoverzichtelijke kluwen van fietsers, wandelaars en terraszitters kunnen worden. Fietsers eruit, probleem opgelost - zo was de gedachte.
,,Typisch ontsproten aan het brein van ambtenaren die zich hebben zitten vervelen’’, zegt een man die via een olifantenpaadje de Folkingestraat in is gefietst en voor café De Beurs staande wordt gehouden. ,,Op het Trompbruggetje mag je ook niet fietsen’’, moppert hij.
Twee guest welness hosts (?) staan voor de deur van De Beurs en weten niet wat ze meemaken met de verkeersregelaar voor de deur. ,,Het is schrikbarend hoe lomp mensen zijn’’, recenseren ze fietsend en morrend Groningen.
Dat relativeert de verkeersregelaar in de Brugstraat. Jazeker, hij heeft gevloek en gescheld gehoord, hij is uitgemaakt voor racist. ,,Maar in 95 procent van de gevallen gaat het goed’’, zegt hij.
Hij rekent even buiten de talloze fietsers met oortjes in die niet op of om kijken. Buiten alle mensen die smoesjes verzinnen: ze wónen in de binnenstad! Ze betalen toch zeker belasting! Buiten skaters die voorbij suizen.
In antiquariaat Isis in de Folkingestraat is de verontwaardiging over het fietsverbod groot. ,,In het hele land gelden sinds maandag extra verruimende maatregelen en in Groningen nemen de ambtenaren en politici dit besluit. Het is hier in de straat weer net zo uitgestorven als in het begin van corona’’, briest Theo Butterhof. Een van zijn klanten ziet het verbod met lede ogen aan. ,,Wat is het volgende commando?”
Gerelateerde artikelen
Daar moet je ambtenaar voor zijn om dat te bedenken.
Probeer je mensen uit hun auto te krijgen, moet je vooral een fietsverbod gaan instellen. Volstrekte idioterie. Sowieso een fietsverbod in een studentenstad is al een waanbeeld.
Quote:
Nee mevrouw, met de fiets aan de hand lopen mag óók niet.
Ik vraag me af of dit in overeenstemming is met de wegenverkeerswet.
En wáár is nou de verborgen camera?
@Mamsie: Die staat heeeeeel goed verborgen
een fietsverbod in een universiteitstad, hoe komen ze erop dat men zich daaraan houdt
Fietsen mag al niet, Automobilisten kunnen ook nauwelijks de binnenstad in, dus feitelijk blijft alleen lopen over. Handig voor de mensen die wat slechter ter been zijn. Hoe prijs je jezelf als stad uit de markt.
hoe zit het met OV in Groningen?
Wat was eigenlijk de reden voor deze gemeentelijke maatregel?
Zijn er winkelende mensen van de sokken gereden door onoplettende fietsers???
Straatbeeld wordt ontsierd door die duizenden fietsen die over, door en langs elkaar liggen langs de weg (vrij logisch in een studentenstad)??
@emmertje: volgens mij komt het doordat de terrassen nu wat meer ruimte mogen pakken om de klanten van de horeca de 1,5 m te kunnen geven. maar als er dan nog hordes fietsen langs moeten past dat niet. dus op papier was het een goed plan om dan (tijdelijk) de fietsen uit de binnenstad te houden
Quote
@emmertje:
Zijn er winkelende mensen van de sokken gereden door onoplettende fietsers???
Dat was altijd al gebruikelijk. Vooral in de voetgangerzone's.
De reden was wat
@MIADIA aangeeft.
@MIADIA:
Quote:
dus op papier was het een goed plan om dan (tijdelijk) de fietsen uit de binnenstad te houden
maar alléén op papier
Het is inderdaad een maatregel zodat terrassen ruimer opgesteld kunnen worden en het icm voetgangers en fietsen niet te vol wordt. Op zich terecht, want op een normale zonnige dag fietsen de mensen over de terrassen bijna. Veel maatregelen vind ik overdreven, maar deze heb ik geen moeite mee.
Het geldt niet voor de hele binnenstad en de straten waar dit wel geldt mocht je deels sowieso al niet fietsen zoals op de Westerhaven of Poelestraat. Het geldt alleen van 12 tot 19 uur. Je kunt bijna overal nog steeds heel dichtbij komen via alternatieve fietsroutes.
Ik woon aan de ene kant van de stad en werk precies aan de andere kant en mijn reguliere fietsroute loopt vol door het gebied waar het hier om gaat en ik ben hooguit 2 minuten langer onderweg door een alternatieve route te nemen en dan ook nog alleen op de terugweg.
Ik denk dat het probleem vooral zit in communicatie. Als je hier niks van weet is één hekje met man in geel hesje het enige waardoor je dit te weten komt. Op de volle breedte van een straat met allemaal beweging er omheen geeft een fietser dat vaak niet echt het gevoel dat hij er niet langs mag, juist omdat een deel van de straten gepromoot wordt als voetganger/fietsgebied. Kom je er 2 straten eerder achter dat je er niet langs mag, dan neem je een brug verderop. Mensen komen er te laat achter nu.
Deze straten gaat het om.
@lexasap: Welkom op WMR!
Zoals altijd is het vooral weer een kwestie van communicatie. Dat schijnt toch een heel moeilijk ding te zijn. Gemeenten hebben kuddes mensen rondhollen die daarin gespecialiseerd zouden zijn, maar toch gaat het vooral daar vaak mis.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: