Bij KLM stellen piloten ruzies uit totdat ze aan de grond staan. Dat blijkt uit onderzoek van Eva van der Fluit van de Universiteit Utrecht. De piloten leren bij de luchtvaartmaatschappij vooral om 'oerconflicten' uit te stellen.
Van der Fluit heeft onderzoek gedaan naar deze vorm van conflicten. “Een oerconflict is een conflict tussen werknemers uit een hoge en lagere laag van een organisatie. Mensen uit de hogere laag willen sturen en controleren. Terwijl mensen uit de lagere laag alles liever zelf willen bepalen. Dat levert continue spanning op”, legt ze uit.
Piloten doen dat anders, zij stellen de ruzie uit. Lopen de spanningen in de cockpit zo hoog op dat de piloot, de co of de stewards er niet meer uitkomen, dan ‘bevriezen’ zij de situatie en werken door alsof er niks aan de hand is. “Piloten leren met stress om te gaan en hun emoties onder controle te houden. Ze krijgen les in het verleggen van hun aandacht”, vertelt Van der Fluit.
Piloten hebben dus weinig last van ‘oerconflicten’, maar hoe zit dat in andere branches? Van der Fluit: “Ik kreeg naar aanleiding van mijn onderzoek talloze reacties van advocaten, accountants, artsen en bankiers. Ze reacties kwamen allemaal op het zelfde neer: ‘Wij werken niet in cockpit maar het oerconflict zit ons ook in de weg’.”