Zwitserland denkt serieus na over een gigantische ondergrondse goederenspoorlijn. Het netwerk van tunnels moet een groot deel van het land dekken.
Goederenvervoer is in Zwitserland niet zo makkelijk als in Nederland. Vanwege de geografie kan transport niet over het water en ook de spoorlijnen zijn niet overal geschikt. Gevolg: veel vrachtwagens op de weg. De Zwitsers onderzoeken daarom andere mogelijkheden om vracht snel van A naar B te krijgen.
En zo kwamen experts tot een plan om goederen te verplaatsen in een gigantische tunnel. Daarin rijden geen vrachtwagens, maar speciaal ontworpen onbemande wagentjes. Die verplaatsen zich met behulp van elektromagnetische inductie met een snelheid van 30 kilometer per uur. 24 uur per dag.
Het project zou technisch haalbaar zijn, maar ook duur. Uit een haalbaarheidsstudie blijkt dat een verbinding tussen Zürich en Bern, een afstand van 66,7 kilometer, 3,5 miljard Zwitserse Frank zou kosten, omgerekend ruim 3 miljard euro.
Het onderzoeksteam, dat met overheidssubsidie twee jaar lang aan het plan werkte, heeft laten weten dat de tunnel in 2030 klaar zou kunnen zijn. Het is de bedoeling dat het project later uitgebreid wordt naar andere logistieke hubs rond het Meer van Genève, het Bodenmeer, Basel, Luzern en Thun.
Nederland kent de Betuweroute: een 160 kilometer lange goederenspoorlijn van Rotterdam naar de grens met Duitsland. Krijgen de Zwitsers straks een 'Cargo Sous Terrain', cargo onder de grond? De onderzoekers noemen de tunnel, die 50 meter diep en 6 meter breed moet worden, in ieder geval een 'pragmatische en technisch simpele oplossing' die efficiënt is en geen schade toebrengt aan het milieu.
Het is de bedoeling om het project privaat te financieren. Momenteel worden investeerders gezocht. Volgens Zwitserse media kan het plan op steun rekenen van de betrokken kantons, maar moet het nog wel worden goedgekeurd door het parlement.
Filmpje