Het is net een beetje Holland’s Got Talent, de knop die leraar Arjan van der Meij aan het maken is. Als het goed is komt er binnenkort een ‘swagometer’ te hangen bij zijn natuurkundeles aan het Christelijk College de Populier in Den Haag. Leerlingen kunnen met een druk op de knop de leraar wegstemmen. Is de uitslag negatief, dan hoor je een treurig deuntje. Als de leerlingen op de groene knop drukken, hoor je natuurlijk overwinningsmuziek. “Welk liedje het wordt moet ik nog met mijn leerlingen bespreken”, zegt Arjan van der Meij tegen het AD. “Iets van Star Wars of zo.”
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen via een stemkastje stemmen op ‘swag’ of ‘non-swag’ (not kidding here). “Docenten beoordelen leerlingen de hele dag”, vertelt Arjan. “Dan mogen zij het ook zeggen als wij het niet goed doen. Zo kun je je lessen verbeteren.” De leerlingen kunnen ook briefjes inleveren met suggesties. Op zich is Arjans idee niet heel gek. Hoe vaak heb je wel niet een onvoldoende gehaald, omdat de leraar het niet goed uitlegde?
Maar deze natuurkundeleraar heeft wel lef, want wat nou als de leerlingen zijn lessen helemaal kut vinden? Natuurkunde staat niet vaak bovenaan het lijstje van favo vakken. “Dat zou heel zuur zijn. Kennelijk ben ik dan te saai en is er werk aan de winkel.”
Fotoslecht plan. Zeker met de verwende generatie van nu. bovendien gaan leerlingen alleen al voor het stoer doen op de knop drukken.
Ik heb nooit een onvoldoende gehad omdat de leraar het niet goed uit gelegd had. Wel omdat ik niet geleerd had, en dyscalculie heb. Dan kan een wiskunde leraar uit blijven leggen, maar als er cijfertjes bij komen gaat het bij mij fout. Het is zelfs zo erg geweest dat ik mn punten binnen haalde omdat ik de stappen in de goede volgorde uitvoerde, en duidelijk wist wat ik moest doen. Terwijl alle eindantwoorden fout waren.
@merlinswit: Dat van die dyscalculie begrijp ik maar al te goed.
Daar heb ik zelf ook mijn hele leven mee geworsteld.
Maar in mijn schooltijd bestond dat nog niet. Dan was je dus gewoon dom en lui bovendien.
Vorig jaar deed ik op de bank mee aan zo'n IQ test die op de TV was. Dat ging best goed totdat de gedeeltes met wiskunde en rekenen aan de beurt waren. Daarvoor was voor mij de tijd veel te kort.
Resultaat, veel fouten. En een onflatteuze score.
Mijn conclusie was: er is niets veranderd, je bent nog steeds dom als je dyscalculie hebt.
Ik sla dergelijke onzinprogramma's dus voortaan lekker over!
@Mamsie: bij mij kwam het ook pas naar voren bij een IQ/ Autisme test die ik deed op mn 35ste. Ik ken het vooroordeel 'dom' dus ook. Bij het taal onderdeel had ik een extreem hoge score. dus dom ben ik niet. IQ is de totale rekensom van verschillende delen. Niets meer of minder. Ik maak me er nu niet meer druk om, alleen vroeger toen ik nog op school zat... Tsja, de wiskunde leraar had ook door dat er iets niet klopte. Officieel mocht je de tussenstappen niet meer opschrijven, maar omdat ik dat wel geleerd had te doen haalde ik een 5,5.
Ik zal nooit een baan nemen waarbij wiskunde belangrijk is. Doe mij maar iets met biologie of taal. Bij mn broer is het precies andersom. Die is goed met rekenen, maar talen gaan slecht. uiteindelijk is het handig om te weten wat je sterke punten zijn. daar kom je het verst mee.
@merlinswit: Bij mij had er niemand door dat er iets mis was. Ik moest gewoon doen wat de anderen ook deden, dispensatie heb ik nooit ergens voor gekregen.
Ik was blij dat ik van school was. Maar toen werd ik apothekers-assistente.
Haha, in een tijd dat recepten nog in de apotheek bereid werden, met het nodige rekenwerk dus.
Ik deed elke berekening meestal een keer of drie en liet dan een collega het nog eens narekenen. Dat was niet vreemd, dat werd vaak gedaan.
Er zijn dus geen dooien gevallen, haha
Maar echt goed met getallen zal ik wel nooit worden!
aan.