Moeite doen om geen reclamepost meer te ontvangen is officieel verleden tijd. Het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren voor de zogenaamde Ja-Ja sticker is namelijk aangenomen. Hiermee wordt het huidige systeem omgedraaid: Amsterdammers moeten nu een Ja-Ja sticker hebben als zij wél reclamepost willen ontvangen.

In 2017 moet de sticker op de brievenbussen verschijnen. Volgens de partij zelf is dat goed voor het milieu: ,,Hiermee komt een einde aan de verspilling die met het huidige systeem gepaard gaat. Een zegen voor het milieu'', zo zegt PvdD-fractievoorzitter Johnas Van Lammeren. ,,Denk hierbij ook aan alle onnodige verspilling die op dit moment plaatsvindt: van inkt voor het drukwerk, brandstof voor de verspreiding en de afvalverwerking.''

Volgens de partij krijgen huishoudens gemiddeld 33 folders per week, wat ongeveer gelijk staat aan 34 kilo papier per jaar.

De reclamebranch liet eerder weten niet blij te zijn met de sticker. Het zou te veel geld en tijd kosten, zo meldt het Parool. Ook de partijen CDA, VVD en de Partij voor de Ouderen waren tegen. Zij zijn bang dat het ten koste gaat van banen in de verspreiding van reclamefolders.